ITPB2/415-539/09/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-539/09/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2009 (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Pismem z dnia 5 sierpnia 2009 r. Nr ITPB2/415-539/09-02/ENB wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, powyższe uzupełniono w dniu 14 sierpnia 2009 r. (data stempla pocztowego).

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi projekt w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej. W celu realizacji projektu została podpisana umowa pomiędzy Komisją Europejską, a międzynarodowym konsorcjum podmiotów, w skład którego wchodzi Wnioskodawca. Wkład finansowy na rzecz projektu jest wypłacany koordynatorowi, którym jest "C" z Niemiec. Koordynator zapewnia aby wszystkie odpowiednie płatności były dokonywane na rzecz pozostałych beneficjentów, w tym również Wnioskodawcy i przekazuje transze w formie zaliczek, a pozostałość - po rozliczeniu danego okresu. Wnioskodawca otrzymuje środki pomocowe na wyodrębniony rachunek bankowy (w euro), natomiast wypłaty wynagrodzeń są dokonywane z konta podstawowego (złotówkowego), a następnie po zrealizowaniu wypłaty kwoty te są księgowane na odrębne konto księgowe. Wynagrodzenia są wypłacane z konta podstawowego, wyodrębnionego na potrzeby własne.

Wynagrodzenia, których dotyczy pytanie, wypłacane były częściowo ze środków otrzymanych przez Wnioskodawcę na sfinansowanie projektu - czyli ze środków otrzymanych z zaliczek (tzw. prefinansowanie), a częściowo ze środków własnych firmy - następnie refundowanych tytułem zrealizowanych projektów przez Komisję Europejską.

Wnioskodawca realizuje program jako bezpośredni beneficjent programu w ramach Konsorcjum Naukowego. Sposób finansowania wynagrodzeń, okres objęty finansowaniem i dane Wnioskodawcy zostały ujęte i zatwierdzone w dokumentach programowych. Poza tym wyspecyfikowano kluczowe osoby (kadrę zarządzającą projektem).

W realizacji projektu uczestniczą pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę oraz umowy cywilnoprawne. Jest to personel badawczy, którego koszty wynagrodzeń stanowią koszty bezpośrednie realizacji projektu, w efekcie realizacji bezpośredniego celu programu. Zespół składa się z kierownika projektu i członków. Dla każdej z osób prowadzone są miesięczne karty pracy z wyszczególnieniem czasu pracy poświęconemu na pracę przy projekcie, w związku z tym szczegółowo wykazuje się miesięczne wynagrodzenia finansowane przez Unię Europejską. Przy miesięcznym obliczaniu wynagrodzenia za pracę, w całości potrącana jest zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym zwolnieniu z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, podlegają wypłacane wynagrodzenia osób pracujących przy realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanymi przez niego programami.

W świetle ww. przepisu dochody pracowników bezpośrednio zatrudnionych przy realizacji projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej zwolnione są z opodatkowania, gdyż łącznie spełnione są przesłanki:

a.

środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy - w przedmiotowej sytuacji jest to koordynator "C";

b.

prace wykonywane przez pracowników służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem.

Osoby bezpośrednio realizujące cel programu nie zlecają dalej wykonania określonych czynności, związanych z realizowanym programem, nie zachodzi więc przesłanka negatywna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca prowadzi projekt w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej (AMASS). W celu realizacji projektu została podpisana umowa pomiędzy Komisją Europejską, a międzynarodowym konsorcjum podmiotów, w skład którego wchodzi Wnioskodawca. Wkład finansowy na rzecz projektu jest wypłacany koordynatorowi, którym jest "C" z Niemiec. Koordynator zapewnia aby wszystkie odpowiednie płatności były dokonywane na rzecz pozostałych beneficjentów, w tym również Wnioskodawcy i przekazuje transze w formie zaliczek, a pozostałość - po rozliczeniu danego okresu. Wynagrodzenia, których dotyczy pytanie, wypłacane były częściowo ze środków otrzymanych przez Wnioskodawcę na sfinansowanie projektu - czyli ze środków otrzymanych z zaliczek (tzw. prefinansowanie), a częściowo ze środków własnych firmy - następnie refundowanych tytułem zrealizowanych projektów przez Komisję Europejską. Wnioskodawca otrzymuje środki pomocowe na wyodrębniony rachunek bankowy (w euro), natomiast wypłaty wynagrodzeń są dokonywane z konta podstawowego (złotówkowego), a następnie po zrealizowaniu wypłaty kwoty te są księgowane na odrębne konto księgowe. Wynagrodzenia są wypłacane z konta podstawowego, wyodrębnionego na potrzeby własne.

Wnioskodawca realizuje program jako bezpośredni beneficjent programu w ramach Konsorcjum Naukowego. Sposób finansowania wynagrodzeń, okres objęty finansowaniem i dane Wnioskodawcy zostały ujęte i zatwierdzone w dokumentach programowych.

W realizacji projektu uczestniczą pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę oraz umowy cywilnoprawne. Jest to personel badawczy, którego koszty wynagrodzeń stanowią koszty bezpośrednie realizacji projektu, w efekcie realizacji bezpośredniego celu programu. Zespół składa się z kierownika projektu i członków. Dla każdej z osób prowadzone są miesięczne karty pracy z wyszczególnieniem czasu pracy poświęconemu na pracę przy projekcie, w związku z tym szczegółowo wykazuje się miesięczne wynagrodzenia finansowane przez Unię Europejską.

7 Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

Program ten został utworzony na mocy decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

W przedmiotowej sprawie należy zatem zwrócić uwagę, że tylko te wynagrodzenia, które były bezpośrednio finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Nie mogą zatem ze zwolnienia korzystać wynagrodzenia wypłacane z konta na którym nie znajdują się środki przekazywane od koordynatora projektu (nawet w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada już te środki na innym koncie), jak też nie mogą korzystać ze zwolnienia wynagrodzenia finansowane ze środków własnych Wnioskodawcy i następnie refundowane tytułem zrealizowanego projektu przez Komisję Europejską.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne od koordynatora projektu, częściowo w formie zaliczek przekazywanych na wyodrębniony rachunek bankowy (w euro), natomiast wypłaty wynagrodzeń są dokonywane z konta podstawowego (złotówkowego), a następnie po zrealizowaniu wypłaty kwoty te są księgowane na odrębne konto księgowe. Ponadto wynagrodzenia, wypłacane są też częściowo ze środków własnych firmy - następnie refundowanych tytułem zrealizowanych projektów przez Komisję Europejska.

Ponieważ Wnioskodawca otrzymuje środki pomocowe na wyodrębniony rachunek bankowy (w euro), natomiast wypłaty wynagrodzeń są dokonywane z konta podstawowego (złotówkowego), a następnie po zrealizowaniu wypłaty kwoty te są księgowane na odrębne konto księgowe, uznać należy, że wypłacone wynagrodzenia nie pochodzą ze środków pomocowych zgromadzonych na rachunku bankowym wyodrębnionym na potrzeby realizacji projektu, lecz wyłącznie ze środków własnych Wnioskodawcy zgromadzonych na rachunku podstawowym.

W związku z powyższym, do wypłacanych wynagrodzeń nie może mieć zastosowania zwolnienie z opodatkowania przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie zostało spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie.

Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza czynności wykonywanych przez poszczególne osoby pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl