ITPB2/415-531/10/IL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-531/10/IL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych partycypacji Spółdzielni Mieszkaniowej w kosztach wymiany pieców gazowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych partycypacji Spółdzielni Mieszkaniowej w kosztach wymiany pieców gazowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała wymiany pieców gazowych dwufunkcyjnych z otwartą komorą spalania na piece gazowe dwufunkcyjne z zamkniętą komorą spalania w 36 lokalach mieszkalnych wybudowanych i oddanych do użytkowania w 2001 r. Wymiany dokonano z uwagi na zgłaszane przez właścicieli lokali mieszkalnych usterki związane z zakłóceniami wentylacji grawitacyjnej. Podejmowane wcześniej próby wyeliminowania "odwróconego" ciągu wentylacji grawitacyjnej poprzez podwyższenie kanałów wentylacyjnych i spalinowych nie przyniosły oczekiwanej poprawy. Koszty wymiany pieców uwzględniono w planie społeczno - gospodarczym Spółdzielni.

Wymianę pieca gazowego w lokalu mieszkalnym uzależniono od partycypacji właściciela mieszkania w kosztach wymiany pieca. Spółdzielnia pokryła 50% kosztów wymiany pieców ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym, który tworzony jest z wpłat właścicieli lokali mieszkalnych oraz z podziału nadwyżki bilansowej, pozostałymi 50% obciążyła właściciela mieszkania. Wymiany pieców dokonano na rzecz osób posiadających:

* spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, będących członkami Spółdzielni,

* spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, nie będących członkami Spółdzielni,

* prawa odrębnej własności, będących członkami Spółdzielni,

* prawa odrębnej własności, nie będących członkami Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji, w związku z 50% partycypacją Spółdzielni w kosztach wymiany pieców, po stronie właścicieli lokali mieszkalnych powstaje przysporzenie majątkowe. Czy na Spółdzielni ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla wszystkich czterech grup właścicieli wskazanych w przedstawionym stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy właściciele lokali mieszkalnych, w związku z 50% partycypacją Spółdzielni w kosztach wymiany pieców gazowych w ich lokalach mieszkalnych nie uzyskali przychodu z "innych źródeł" o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wymiana została dokonana z uwagi na liczne zgłoszenia dotyczące zakłóceń wentylacji grawitacyjnej. 50% kosztów wymiany sfinansowano ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym, pochodzących z wpłat właścicieli lokali mieszkalnych oraz z podziału nadwyżki bilansowej. Poniesione z tego tytułu wydatki uwzględnione były w planie społeczno - gospodarczym. Wnioskodawca uważa, iż nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym z określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 9 "inne źródła". W myśl art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, iż podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być - co do zasady - takie czynności, w wyniku których po stronie osoby fizycznej następuje przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Stosownie natomiast do postanowień art. 4 ust. 11 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Przepisy art. 4 ust. 2 i ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Na podstawie art. 6 ust. 3 powołanej ustawy spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

W świetle powyższego, właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie. Tego rodzaju obowiązek nie został natomiast nałożony na osoby posiadające spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych. Brak jest bowiem przepisów, które regulowałyby tę kwestię - niezależnie od ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - w analogiczny sposób, jak powołane wyżej przepisy ustawy o własności lokali.

Zatem okolicznością decydującą o tym, czy 50% partycypacja Spółdzielni Mieszkaniowej w kosztach wymiany pieców gazowych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu, t.j. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też prawo własności lokalu mieszkalnego w momencie poniesienia wydatków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała wymiany pieców gazowych. Spółdzielnia pokryła 50% kosztów wymiany pieców ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym, który tworzony jest z wpłat właścicieli lokali mieszkalnych oraz z podziału nadwyżki bilansowej, pozostałymi 50% obciążyła właściciela mieszkania. Wymiany pieców dokonano na rzecz osób posiadających:

* spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, będących członkami Spółdzielni, jak i nie będących członkami Spółdzielni,

* prawa odrębnej własności, będących członkami Spółdzielni, jak i nie będących członkami Spółdzielni.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że w przypadku 50% partycypacji Spółdzielni Mieszkaniowej w kosztach wymiany pieców gazowych w lokalach mieszkalnych osób, które w momencie ponoszenia wydatków, o których mowa we wniosku, posiadały spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, powoduje, iż po stronie tych osób nie powstanie przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu. Bez znaczenia pozostaje natomiast fakt, czy osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu jest członkiem spółdzielni mieszkaniowej. W związku z tym na Spółdzielni nie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tychże osób.

Natomiast 50% partycypacja Spółdzielni Mieszkaniowej w kosztach wymiany pieców gazowych w lokalach osób posiadających prawo odrębnej własności do tych lokali powoduje, iż po stronie tych osób powstanie przysporzenie majątkowe. W tej sytuacji Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) obowiązany jest do sporządzenia i przekazania podatnikowi, oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy, podatnicy zaś do opodatkowania przedmiotowego dochodu w zeznaniu podatkowym.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, 50% partycypacja Spółdzielni Mieszkaniowej w kosztach wymiany pieców gazowych w lokalach mieszkalnych osobom zarówno będącymi, jak i nie będącymi członkami spółdzielni mieszkaniowej, posiadającym w momencie ponoszenia ww. wydatków:

* spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego - nie stanowi dla tych osób przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym i nie należy go ujmować w zeznaniu podatkowym,

* prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego - stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym ww. zwrot został otrzymany.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego, a nie rozstrzyga zgodności działań podjętych przez Spółdzielnię Mieszkaniową z odrębnymi przepisami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl