ITPB2/415-512/10/BK - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznanego uczestnikowi studiów doktoranckich stypendium.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-512/10/BK Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznanego uczestnikowi studiów doktoranckich stypendium.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przyznanego stypendium - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przyznanego stypendium.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

W maju 2009 r. Wnioskodawczyni otrzymała z Urzędu Marszałkowskiego stypendium doktoranckie na okres 9 miesięcy w łącznej kwocie 35.550 zł brutto. Stypendium przyznane było w ramach projektu "Stypendia dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR", Działanie 2.6 - Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy, finansowanego w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% ze środków budżetu państwa.

Stypendium to zostało przyznane dla najlepszych absolwentów szkół wyższych, którzy kontynuują naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych i technicznych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów województwa. Stypendium zostało przyznane w celu wspierania pracy naukowej i realizacji studiów doktoranckich.

Kwotę stypendium pomniejszono o zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 6.399 zł.

Ponadto, w opinii Wnioskodawczyni, należy się zwrot podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ zasady przyznawania stypendium nie zostały zatwierdzone w wyniku opinii Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, stypendium to nie zostało zwolnione z podatku dochodowego i zostało potraktowane jako inne źródło przychodu. W dniu 30 listopada 2009 r. wydatki stypendium rozliczyła Pani z promotorem i Urzędem Marszałkowskim, a nie wykorzystaną kwotę zwróciła na konto projektu 1 lutego 2010 r. Na podstawie otrzymanych informacji PIT-11, w dniu 29 kwietnia 2010 r. dokonała Pani rozliczenia podatkowego na formularzu PIT-37.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni może uzyskać zwrot w całości lub części (75%) odprowadzonego podatku dochodowego od stypendium w ramach projektu "Stypendia dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR"... W jaki sposób może rozliczyć ten zwrot.

Zdaniem Wnioskodawczyni, może uzyskać zwrot całości lub części odprowadzonego podatku dochodowego od stypendium w ramach projektu "Stypendia dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR". W rzeczywistości wydatki stypendium w opinii Wnioskodawczyni nie zwiększyły Jej dochodu, ponieważ miały one ściśle określone przeznaczenie. Wnioskodawczyni podkreśla, iż nie było to stypendium wydatkowane na Jej własne, dowolne, indywidualne potrzeby. Wydatki te były związane wyłącznie ze wspieraniem pracy naukowej, ze stworzeniem warsztatu pracy badawczej i realizacją studiów doktoranckich. Wydatki odnosiły się bezpośrednio do prowadzonych badań oraz przygotowanej pracy doktorskiej i są udokumentowane fakturami zakupu.

Zgodnie z Regulaminem stypendium i zapisami w Działaniu 2.6 ZPORR wydatki te przyczyniły się do rozwoju i postępów w pracy nad rozprawą doktorską i zostały rozliczone z promotorem i Urzędem Marszałkowskim. Zgodnie z celem projektu wydatki te nie powiększyły dorobku w innym obszarze niż powiązany z pracą doktorską. Ponadto, 75% stypendium stanowią środki Europejskiego Funduszu Społecznego, które zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są wolne od podatku dochodowego. Dodatkowo stypendium to realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zwrot podatku jest akceptowany przez niektóre Urzędy Skarbowe, dlatego też wnioskować może o zwrot nadpłaty we właściwym dla siebie urzędzie skarbowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Pani w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, iż, pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też stypendium wypłacone słuchaczom studiów doktoranckich z funduszu pochodzącego ze środków Unii Europejskiej stanowi przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Jednakże stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Zatem otrzymane przez Panią stypendium mogłoby korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile zostały spełnione warunki przewidziane w tym przepisie, o których mowa powyżej.

Jednakże, jak wynika z zaistniałego stanu faktycznego zasady przyznawania stypendiów w ramach projektu "Stypendium dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR" nie zostały zaakceptowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Radę Główną Szkolnictwa Wyższego.

Wobec zatem nie zatwierdzenia zasad przyznawania stypendiów, nie przysługuje Pani prawo do zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż otrzymała Pani stypendium w ramach projektu "Stypendium dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR" realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa, Działanie 2.6 - Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy. Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) oraz ze środków budżetu państwa (25%). Stypendium to zostało przyznane dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych i technicznych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów województwa. Stypendium przyznane zostało na okres 9 miesięcy i wynosiło 35.550 zł brutto. Stypendium zostało wypłacone w maju 2009 r. pomniejszone o zaliczkę na podatek dochodowy, czyli o kwotę 6.399 zł. Końcowo wskazała Pani, iż po rozliczeniu z promotorem i Urzędem Marszałkowskim niewykorzystaną kwotę stypendium zwróciła na konto projektu w dniu 1 lutego 2010 r.

Należy podkreślić, iż opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania stypendiów otrzymanych przez osoby zaangażowane przy realizacji programu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

W związku z tym wyjaśnienia wymaga, iż wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych Sektorowych Programów Operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 (w tym regionalnych programów operacyjnych), składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach.

Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, stosownie do art. 27 ust. 1 tej ustawy polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Zatem dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach. Warunkiem niezbędnym przekazania przez Komisję Europejską refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków.

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, jednostki realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej.

Należy wskazać, że ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (nowelizującą obowiązującą do dnia 31 grudnia 2009 r. ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych) zmienione zostały zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych wyraźnie przewidywał, iż znowelizowane przepisy ustawy o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego począwszy od 2007 r., zgodnie z art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych, zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostają takie same jak w 2006 r.

Z powyższego wynika, iż otrzymane stypendium nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy finansowanej bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, a zatem nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochody uzyskane z tego tytułu podlegały więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie przysługuje zwrot uiszczonego podatku dochodowego, gdyż w przedmiotowej sytuacji nie wystąpiła nadpłata w rozumieniu art. 72 Ordynacji podatkowej.

Niezależnie od powyższego wskazać należy, iż w sytuacji zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w kwotach uwzględniających pobrany podatek w niniejszej sprawie - niewykorzystanej kwoty stypendium - znajduje zastosowanie art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowi on, iż podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

Stosownie zaś do treści art. 26 ust. 7h ww. ustawy kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 5, przekraczająca kwotę dochodu, o którym mowa w ust. 1, może być odliczona od dochodu uzyskanego w najbliższych kolejno po sobie następujących 5 latach podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl