ITPB2/415-504/09/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-504/09/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2009 r. (data wpływu - 1 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia prawa do odliczenia darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia prawa do odliczenia darowizny.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonał w roku podatkowym 2008 r. darowizny pieniężnej na cele edukacyjne w kwocie 1 718 zł 96 gr na rzecz Liceum Ogólnokształcącego w G. Darowizna została dokonana przelewem na rachunek bankowy obdarowanego podmiotu. Następnie Wnioskodawca dokonał odliczenia od dochodu dokonanej darowizny w składanym zeznaniu rocznym za rok podatkowy 2008 (PIT-37). Odliczenie nastąpiło w kwocie nieprzekraczającej 6% Jego dochodu rocznego w oparciu o ulgę podatkową przewidzianą w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obdarowany podmiot posiada status szkoły niepublicznej prowadzonej przez prowincję zakonu, która należy do Kościoła Katolickiego. Obdarowany ma status szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie prowadzi działalności gospodarczej, a uzyskiwane przychody z dotacji państwowych, darowizn oraz czesnego przeznacza w całości na cele statutowe, co zresztą określa statutu obdarowanego.

Prowincja zakonna posiada osobowość prawną, natomiast obdarowane liceum zostało wpisane do ewidencji szkół niepublicznych prowadzonej przez Urząd Miasta G. w dniu 23 marca 1999 r. na podstawie wpisu Kuratorium Oświaty w G. z dnia 28 marca 1994 r., z kolei prawa szkoły publicznej otrzymało decyzją Kuratora Oświaty w G. z dnia 25 kwietnia 1995 r. Dokonana darowizna została w całości spożytkowana na cele edukacyjne.

Właściwy dla Wnioskodawcy naczelnik urzędu skarbowego wezwał do korekty zeznania PIT-37 argumentując, iż odliczenie dokonanej darowizny nie było dopuszczalne albowiem obdarowany nie jest organizacją posiadającą status organizacji pożytku publicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z ulgi podatkowej przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może korzystać osoba fizyczna dokonująca darowizny na cele edukacyjne na rzecz podmiotu, który nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, ale który prowadzi wyłącznie działalność w sferze pożytku publicznego w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873) oraz nie jest jednostką sektora finansów publicznych i nie działa w celu zysku, a jednocześnie posiada status szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i jest szkołą katolicką funkcjonującą w strukturze Kościoła Katolickiego w ten sposób, iż jej założycielem i prowadzącym jest prowincja zakonu stanowiąca cześć struktury organizacyjnej tegoż Kościoła i posiadająca osobowość prawną.

Pana zdaniem, odpowiedź na postawione pytanie winna być pozytywna. Zważyć należy, iż zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawę obliczenia podatku, stanowi dochód po odliczeniu m.in. kwot darowizn przekazanych na cele:

a.

określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,

b.

kultu religijnego - w wysokości dokonanej darowizny,

* nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Organizacja, na rzecz której dokonywana jest darowizna, nie musi mieć statusu organizacji pożytku publicznego. Musi ona jednak mieścić się w katalogu organizacji wskazanych w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz prowadzić działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie. Organizacjami, o których mowa w ww. przepisie są:

* organizacje pozarządowe; którymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z wyjątkiem organizacji wymienionych w art. 3 ust. 4,

* osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Natomiast stosownie do treści art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie sfera zadań publicznych obejmuje zadania m.in. w zakresie:

* działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

* nauki, edukacji, oświaty i wychowania;

* kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;

* upowszechniania kultury fizycznej i sportu.

Analiza celów statutowych obdarowanego wskazuje, iż cele te uznać należy przede wszystkim za cele edukacyjne - a zatem mieszczące się w kategorii celów określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w pozostałym zakresie niewątpliwie obdarowany prowadzi również oświatową i wychowawczą. Tak więc nie budzi wątpliwości spełnienie przez obdarowanego przesłanki przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy albowiem bezspornie realizuje on cele warunkujące możliwość odliczenia darowizny zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o PIT (tj. prowadzi działalność w sferze pożytku publicznego, a darowizna przekazana na cele edukacyjne, które stanowią jeden z celów tego rodzaju działalności).

Odnośnie statusu prawnego obdarowanego - niewątpliwie obdarowane Liceum należy uznać za organizację pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie skoro spełnia wszelkie elementy konieczne przypisane ustawą tej kategorii podmiotów.

Niewątpliwie wskazaną we wniosku szkołę nijak nie można uznać za jedną z organizacji wskazanych w art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Liceum nie jest fundacją, partią polityczną, klubem sportowym, związkiem zawodowym, organizacją pracodawców czy samorządem zawodowym).

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż w przypadku obdarowanego Liceum uznać należy, iż darowizna została dokonana jednocześnie na rzecz podmiotu wskazanego w art. 3 ust. 3 ww. ustawy - tj. jest ono utworzone i podlega prowincji zakonu, która jest osobą prawną działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r. Nr 29, poz. 154). Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 7 przytoczonej ustawy do kategorii personalnych jednostek organizacyjnych Kościoła Katolickiego posiadających przymiot osobowości prawnej zalicza się również prowincje zakonów. Z kolei zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy kościelne osoby prawne mają prawo zakładać i prowadzić szkoły oraz inne placówki oświatowo-wychowawcze i opiekuńczo-wychowawcze na zasadach organizacyjnych i programowych określonych przez odpowiednie ustawy. Mają one charakter katolicki i podlegają władzy kościelnej.

Nadto obdarowane Liceum jest szkołą określoną w art. 20 ust. 1 założoną przez kościelną osobę prawną, tym samym - skoro jak wyżej wykazano - przesłanka prowadzenia działalności w sferze pożytku publicznego nie budzi wątpliwości, rzeczoną darowiznę należy uznać za dokonaną na rzecz kościelnej osoby prawnej poprzez jej jednostkę organizacyjną w postaci katolickiego liceum ogólnokształcącego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Pana w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Natomiast w myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

a.

określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,

b.

kultu religijnego,

c.

krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, z 2001 r. Nr 126, poz. 1382 oraz z 2003 r. Nr 223, poz. 2215), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy,

* w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji darowizny, wobec czego wypada odwołać się do przepisów Kodeksu cywilnego. W myśl art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Natomiast z przytoczonego przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

* musi być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

* obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje zadania w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania.

Kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Organizacje wymienione w tych przepisach to:

* organizacje pozarządowe, tj. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4;

* osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

* stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Zatem zakres ulgi przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz określonych w tym przepisie organizacji nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Liceum Ogólnokształcące w G. posiada status szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej prowadzonej przez należącą do Kościoła Katolickiego prowincję zakonu, nie prowadzi działalności gospodarczej, a uzyskiwane przychody z dotacji państwowych, darowizn oraz czesnego przeznacza w całości na określone w statucie cele.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.) w skład struktury organizacyjnej Kościoła wchodzą osoby prawne wymienione w art. 6-10, przy czym zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 7 ustawy prowincja zakonu, jako personalna jednostka organizacyjna Kościoła, posiada status osoby prawnej. Jak wskazano w art. 20 ust. 1 ustawy kościelne osoby prawne mają prawo zakładać i prowadzić szkoły oraz inne placówki oświatowo-wychowawcze i opiekuńczo-wychowawcze na zasadach organizacyjnych i programowych określonych przez odpowiednie ustawy. Stąd też powstałe w wyżej opisany sposób szkoły i placówki mają charakter katolicki i podlegają władzy kościelnej. Z kolei stosownie do treści art. 12 cytowanej ustawy kościelne szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, nie posiadające osobowości prawnej, działają w ramach kościelnych osób prawnych, które je powołały.

Zatem opisane we wniosku liceum, działające w ramach prowincji zakonu, jako posiadającej osobowość prawną personalnej jednostki organizacyjnej Kościoła, mieści się w kategorii określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prawo do odliczenia darowizn nie przysługuje w przypadku, gdy podmiotami obdarowanymi są: osoby fizyczne, a także osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Należy także zaznaczyć, że łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Ponadto stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie. Jednakże w przypadku odliczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 9, odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, przy czym w przypadku dawców krwi w dokumencie tym nie uwzględnia się wartości krwi, za którą dawca otrzymał ekwiwalent pieniężny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Ponadto należy zauważyć, iż użyte przez ustawodawcę pojęcie "dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego" jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem różne formy wpłat na rachunek bankowy. Dlatego też, wszelkie dowody wpłat na rachunek bankowy obdarowanego, z których oprócz numeru tego rachunku, jednoznacznie wynika: nazwisko darczyńcy, kwota darowizny, jak również na jaki cel ją przekazano, będą stanowiły dowód, o którym mowa w powołanym przepisie.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że darowizna pieniężna przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz wskazanego we wniosku liceum podlega odliczeniu od dochodu, przy czym musi być ona udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl