ITPB2/415-503/11/14-S/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-503/11/14-S/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów, uwzględniający wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 15 lutego 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 1314/11 stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium doktoranckiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium doktoranckiego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.).

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest studentką studiów doktoranckich. W ramach projektu pod nazwą "Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, II Priorytet -Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.6 - "Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej i budżetu państwa, na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawczynię z Województwem jako "instytucją wdrażającą", przyznano Wnioskodawczyni stypendium w wysokości 35.550 zł brutto w celu prowadzenia prac badawczych w ramach studiów doktoranckich. Projekt "Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR" ma na celu wspomaganie grupy najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich i piszących pracę doktorską, której badania lub komercjalizacja przyczyni się do podniesienia poziomu innowacyjności województwa.

Wnioskodawczyni nie uczestniczyła w szerszym projekcie, np. podjętym przez grupę naukowców, uniwersytet czy inną instytucję, ale realizowała opracowany przez siebie program badawczy w ramach pracy doktorskiej odnoszącej się do problematyki technologicznej i konserwatorskiej szkła archeologicznego. W ramach badań wykonywała analizy szkła archeologicznego za pomocą wybranych instrumentalnych metod badawczych, jak mikroskopia skaningowa z analizatorem EDX, absorpcyjna spektroskopia IR, rentgenowska analiza fluorescencyjna i koherentna tomografia optyczna, itp. Przeprowadzała także badania, m.in. testy starzeniowe w ściśle określonych warunkach, nad specjalnie przygotowanymi szkłami sensorowymi, powtarzającymi charakter fizyczny i chemiczny szkła leśnego prostego.

Prace prowadzone przez Wnioskodawczynię służyły bezpośrednio realizacji celu programu.

Województwo jest jednym z dwóch liczących się w kraju ośrodków naukowych w zakresie konserwacji zabytków, dlatego siedzibę tutaj ma wiele firm prowadzących działalność w tym zakresie. Tym samym wszelkie badania naukowe w tym przedmiocie - w tym realizowane przez Wnioskodawczynię - podnoszą innowacyjność województwa jako ośrodka dla działalności w zakresie konserwacji.

Stypendium nie było przyznawane na konkretny, ściśle określony projekt badawczy. Wykonywane przez Wnioskodawczynię badania mają pośrednie i bezpośrednie przełożenie zarówno na Jej rozwój jako naukowca, realizację pracy doktorskiej, jak i na ww. innowacyjność Uniwersytetu jako ośrodka naukowego, ale też innowacyjność ewentualnych metod konserwatorskich wykorzystywanych komercyjnie, a tym samym innowacyjność województwa.

Okres realizacji projektu to rok akademicki 2008/2009.

Zgodnie z § 11 ust. 3 regulaminu rekrutacji, warunków oraz trybu przyznawania i przekazywania stypendium dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów województwa, w ramach projektu "Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", stypendia przyznawane są w ramach środków finansowych przyznanych na ten cel w budżecie Działania 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy ZPORR. Zgodnie z zawartą umową stypendialną Wnioskodawczyni miała otrzymać stypendium w terminie 21 dni roboczych od daty podpisania umowy przez obie strony, przy czym zastrzeżono w umowie, że warunkiem wypłaty stypendium jest dostępność środków na ten cel na rachunku Województwa jako instytucji wdrażającej. Jednocześnie Wnioskodawczyni jako beneficjent stypendium zobowiązała się, że otrzymane stypendium zostanie przez Nią wydatkowane i rozliczone w formie sprawozdania w terminie do dnia 30 listopada 2009 r.

Przyznane Wnioskodawczyni stypendium było finansowane w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś w 25% ze środków Budżetu Państwa.

Kwotę stypendium przyznanego Wnioskodawczyni wypłacono jednorazowo w dniu 4 czerwca 2009 r. na wskazany przez Wnioskodawczynię rachunek bankowy po pomniejszeniu jej o podatek dochodowy w kwocie 6.399 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię w ramach projektu pod nazwą "Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", w części współfinansowanej przez Europejski Fundusz Społeczny Unii Europejskiej jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: - po pierwsze - pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz - po drugie - podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W niniejszej sprawie - w ocenie Wnioskodawczyni - spełnione zostały obie przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. Program "Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR" należy do programów ramowych badań Unii Europejskiej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. Wnioskodawczyni jest ostatecznym beneficjentem środków przyznawanych w ramach tego programu. Zgodnie z § 11 ust. 3 regulaminu rekrutacji, warunków oraz trybu przyznawania i przekazywania stypendium dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów województwa, w ramach projektu "Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", stypendia przyznawane są w ramach środków finansowych przyznanych na ten cel w budżecie Działania 2.6 - Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy ZPORR. W związku z tym przedmiotowe stypendium w części w jakiej finansowane było ze środków Unii Europejskiej nie podlega podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

Takie stanowisko zajęły sądy administracyjne w wydawanych orzeczeniach: wyrok z dnia 16 września 2008 r. sygn. akt II FSK 874/07; z dnia 30 października 2008 r. sygn. akt II FSK 1069/07; z dnia 28 stycznia 2009 r. sygn. akt II FSK 1573/07, z dnia 14 stycznia 2009 r. sygn. akt II FSK 1457/07; z dnia 16 kwietnia 2009 r. sygn. akt II FSK 59/08; z dnia 21 września 2010 r. sygn. akt I SA/Bd 496/10.

W dniu 17 sierpnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną Nr ITPB2/415-503/11/BM, w której uznał stanowisko Wnioskodawczyni za nieprawidłowe. Stwierdził, że co prawda Wnioskodawczyni realizując opracowany przez siebie program badawczy mający przełożenie na podniesienie innowacyjności metod konserwatorskich wykorzystywanych komercyjnie bezpośrednio realizowała cel programu, jednakże wobec niespełnienia przesłanki wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy, stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 30 września 2011 r. Odpowiedź na ww. wezwanie została udzielona pismem z dnia 27 października 2011 r. znak ITPB2/415W-78/11/ENB.

W dniu 17 listopada 2011 r. wpłynęła do tutejszego organu podatkowego skarga na ww. interpretację, w której Wnioskodawczyni wniosła o jej uchylenie, podkreślając że zaprezentowana przez Ministra Finansów interpretacja przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowa.

Uzasadniając swoje żądanie Wnioskodawczyni podkreśliła, że nie istnieją powody, by odmówić środkom pochodzącym z bezzwrotnej pomocy charakteru środków, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze względu na przyjęte zasady ewidencjonowania w ramach budżetu. Sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia w przypadku instytucji zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odpowiedzi na ww. skargę udzielonej pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. znak ITPB2/4160-89/11 Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, wniósł o jej oddalenie i podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie.

Wyrokiem z dnia 15 lutego 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 1314/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

W uzasadnieniu wskazał, że sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia w przypadku instytucji zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma bowiem ustalenie źródła środków składających się na bezzwrotną pomoc, czyli podmiotu który ostatecznie ponosi ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy.

Od powyższego wyroku, tutejszy organ pismem z dnia 29 marca 2012 r. wniósł skargę kasacyjną.

Jednakże w dniu 21 maja 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem sygn. akt II FSK 1349/12 oddalił złożoną skargę kasacyjną.

W jego uzasadnieniu NSA wskazał, że w wyroku z dnia 16 lutego 2012 r., II FSK 1468/10, Naczelny Sąd Administracyjny zawarł tezę że sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, to jest prefinansowanie czy też refinansowanie, jest kwestią techniczną pozostającą bez wpływu na instytucję zwolnienia, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Decydujące jest ustalenie podmiotu, który finalnie ponosi ciężar finansowania programu. Wobec relatywnie powszechnej praktyki prefinansowania lub refinansowania środków pomocowych zwolnienie podatkowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. praktycznie by nie funkcjonowało, gdyby techniczny sposób przekazywania środków uniemożliwiać miał objęcie ich (tym) zwolnieniem u uprawnionych beneficjentów. NSA wskazał, iż w rozpatrywanej sprawie w całości podziela ten pogląd.

Reasumując, NSA stwierdził, że chybiony jest postawiony w skardze kasacyjnej zarzut naruszenia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez niezasadne zastosowanie tego przepisu do stanu faktycznego sprawy, ponieważ zastosowanie tego przepisu jest uzasadnione. NSA wskazał, iż można jedynie dodać, że oznacza to spełnienie przez Wnioskodawczynię pierwszego z wymienionych w tym przepisie warunków zwolnienia podatkowego, natomiast spełnienie warunku drugiego - bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy - wymagać będzie odrębnej oceny.

W dniu 15 lipca 2014 r. do tutejszego organu wpłynął prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 15 lutego 2012 r. sygn. akt I SA/Gd 1314/11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić również należy, że z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności, w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest studentką studiów doktoranckich. W ramach projektu pod nazwą "Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, II Priorytet -Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.6 - "Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej i budżetu państwa, na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawczynię z Województwem jako "instytucją wdrażającą", przyznano Wnioskodawczyni stypendium w wysokości 35.550 zł brutto w celu prowadzenia prac badawczych w ramach studiów doktoranckich. Projekt "Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR" ma na celu wspomaganie grupy najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich i piszących pracę doktorską, której badania lub komercjalizacja przyczyni się do podniesienia poziomu innowacyjności województwa.

Wnioskodawczyni nie uczestniczyła w szerszym projekcie, np. podjętym przez grupę naukowców, uniwersytet czy inną instytucję, ale realizowała opracowany przez siebie program badawczy w ramach pracy doktorskiej odnoszącej się do problematyki technologicznej i konserwatorskiej szkła archeologicznego. W ramach badań wykonywała analizy szkła archeologicznego za pomocą wybranych instrumentalnych metod badawczych, jak mikroskopia skaningowa z analizatorem EDX, absorpcyjna spektroskopia IR, rentgenowska analiza fluorescencyjna i koherentna tomografia optyczna, itp. Przeprowadzała także badania, m.in. testy starzeniowe w ściśle określonych warunkach, nad specjalnie przygotowanymi szkłami sensorowymi, powtarzającymi charakter fizyczny i chemiczny szkła leśnego prostego.

Prace prowadzone przez Wnioskodawczynię służyły bezpośrednio realizacji celu programu.

Województwo jest jednym z dwóch liczących się w kraju ośrodków naukowych w zakresie konserwacji zabytków, dlatego siedzibę tutaj ma wiele firm prowadzących działalność w tym zakresie. Tym samym wszelkie badania naukowe w tym przedmiocie - w tym realizowane przez Wnioskodawczynię - podnoszą innowacyjność województwa jako ośrodka dla działalności w zakresie konserwacji.

Stypendium nie było przyznawane na konkretny, ściśle określony projekt badawczy. Wykonywane przez Wnioskodawczynię badania mają pośrednie i bezpośrednie przełożenie zarówno na Jej rozwój jako naukowca, realizację pracy doktorskiej, jak i na ww. innowacyjność Uniwersytetu jako ośrodka naukowego, ale też innowacyjność ewentualnych metod konserwatorskich wykorzystywanych komercyjnie, a tym samym innowacyjność województwa.

Okres realizacji projektu to rok akademicki 2008/2009.

Zgodnie z § 11 ust. 3 regulaminu rekrutacji, warunków oraz trybu przyznawania i przekazywania stypendium dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów województwa, w ramach projektu "Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", stypendia przyznawane są w ramach środków finansowych przyznanych na ten cel w budżecie Działania 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy ZPORR. Zgodnie z zawartą umową stypendialną Wnioskodawczyni miała otrzymać stypendium w terminie 21 dni roboczych od daty podpisania umowy przez obie strony, przy czym zastrzeżono w umowie, że warunkiem wypłaty stypendium jest dostępność środków na ten cel na rachunku Województwa jako instytucji wdrażającej. Jednocześnie Wnioskodawczyni jako beneficjent stypendium zobowiązała się, że otrzymane stypendium zostanie przez Nią wydatkowane i rozliczone w formie sprawozdania w terminie do dnia 30 listopada 2009 r.

Przyznane Wnioskodawczyni stypendium było finansowane w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś w 25% ze środków Budżetu Państwa.

Kwotę stypendium przyznanego Wnioskodawczyni wypłacono jednorazowo w dniu 4 czerwca 2009 r. na wskazany przez Wnioskodawczynię rachunek bankowy po pomniejszeniu jej o podatek dochodowy w kwocie 6.399 zł.

W prawomocnym wyroku z dnia 15 lutego 2012 r. sygn. akt I SA/Gd 1314/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wskazał, iż w przedstawionym stanie faktycznym przesłanka do zwolnienia z opodatkowania określona w treści lit. a analizowanego przepisu została spełniona.

Natomiast druga przesłanka której spełnienie niezbędne jest do zastosowania zwolnienia, określona jest w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, a zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) program będzie korzystała z tego zwolnienia. Powołany przepis ustawy podatkowej nie posługuje się przy tym określeniem beneficjent dla wyznaczenia kręgu podmiotów wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy.

Niewątpliwie Wnioskodawczyni, prowadząc prace badawcze, w pewien sposób przyczynia się do realizacji celu programu, jednakże ustawodawca ulgę adresuje tylko do tych podmiotów, które cel programu realizują bezpośrednio.

Celem programu, w ramach którego finansowane jest stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię, jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską. Celem ogólnym Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy, wchodzącego w skład tego programu, jest podniesienie potencjału regionów w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarką, co prowadzi do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku. Osiągnięciu celu służy budowanie regionalnych systemów innowacji, które tworzą podstawę wspierania innowacyjności w regionach.

Wskazane cele opisane zostały wprost w regulacjach prawnych dotyczących Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

W opisie Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy wskazano na krąg beneficjentów oraz beneficjentów ostatecznych, wyraźnie różnicując obie grupy podmiotów.

Wnioskodawczyni, jako strona umowy stypendialnej w ramach projektu "Stypendia dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR" zawartej z instytucją wdrażającą uczestniczy w realizacji projektu, jednakże z tego tytułu nie można uznać, że bezpośrednio realizuje wskazany wyżej cel programu, który jest znacznie szerszy, aniżeli czynności przez nią wykonywane. Organizacją programu, a co za tym idzie bezpośrednią realizacją jego celów, zajmuje się działający w imieniu Województwa, Urząd Marszałkowski. Wyrazem tego jest opis czynności podejmowanych w ramach Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. W tym znaczeniu to Urząd Marszałkowski podejmuje działania związane z określeniem zasad, na jakich mają być przyznawane stypendia dla doktorantów, ocenia zasadność składanych wniosków w kontekście realizacji celów programu.

Umowa stypendialna w ramach projektu "Stypendia dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR", której Wnioskodawczyni jest stroną mieści się w szeroko rozumianym kręgu umów, na podstawie których podatnik bezpośrednio realizujący program zleca dalsze wykonanie kolejnym podmiotom czynności w związku z realizowaniem tego programu. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż otrzymane przez Wnioskodawczynię stypendium finansowane ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Społecznego nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl