ITPB2/415-496/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-496/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W styczniu 2003 r. nabył Pan prawo własności gruntu niezabudowanego, przeznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe, a w sierpniu 2007 r. dokonał sprzedaży tego prawa.

Chcąc skorzystać z możliwości zwolnienia z opodatkowania, zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy, planuje Pan w 2008 r. nabyć również grunt niezabudowany z zamiarem wybudowania domu mieszkalnego jednorodzinnego. Grunt nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów oraz z treścią księgi wieczystej jest to grunt o charakterze rekreacyjno-wypoczynkowym. Zgodnie z uzyskanym zaświadczeniem z Urzędu Miasta grunt ten w studium zagospodarowania przestrzennego znajduje się na terenie przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe. Złożony został wspólnie z dotychczasowym użytkownikiem wieczystym wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy działki. Z informacji uzyskanej z Urzędu wynika, iż są one możliwe do uzyskania, gdyż na sąsiednich działkach istnieje już zabudowa jednorodzinna mieszkalna. Obecnie oczekuje Pan na wydanie takiej decyzji a zawarcia umowy przenoszącej własność prawa użytkowania wieczystego gruntu zamierza dokonać po uzyskaniu prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy zezwalającej na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntu dla którego wygasł miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i który w księdze wieczystej oraz w rejestrze gruntów przeznaczony jest na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, a jednocześnie w studium zagospodarowania przestrzennego znajduje się na terenie przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe, a także jeśli wydana jest decyzja o warunkach zabudowy dopuszczająca budowę na tym gruncie budynku mieszkalnego jednorodzinnego powoduje, iż przychody uzyskane ze zbycia nieruchomości - przed upływem 5 lat i wydatkowanie na nabycie opisanego gruntu w ciągu 2 lat od zbycia są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy ustawa w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. zwalniała z opodatkowania przychody ze sprzedaży nieruchomości przy przeznaczeniu ich m.in. na nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, problem pojawia się w momencie potrzeby zdefiniowania pojęcia gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego. Stwierdza Pan, iż sprawa jest oczywista, gdy istnieje plan zagospodarowania przestrzennego określający taką funkcję gruntu, jednak większość gruntów w kraju nie posiada planów zagospodarowania przestrzennego. Dlatego też uważa Pan, że o tym czy grunt może być przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe decyduje zgodnie z art. 59 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stosowna decyzja o warunkach zabudowy, a także zaświadczenie wydane przez gminę o przeznaczeniu terenu na którym znajduje się działka pod budownictwo mieszkaniowe.

Na potwierdzenie swojego stanowiska powołuje się Pan na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 2692/2006.

Z uwagi na powyższe uważa Pan, iż wolne będą od podatku dochodowego kwoty wydatkowane w 2008 r. na nabycie gruntu, który nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jednakże wydane zaświadczenie gminy wskazuje, że grunt znajduje się na terenie przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe i jeśli wydana została przed nabyciem gruntu decyzja o warunkach jego zabudowy budynkiem mieszkalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r..

Natomiast w przypadku opodatkowania nieruchomości i praw nabytych przed 1 stycznia 2007 r. zastosowanie znajdują przepisy ustawy przed nowelizacją.

W myśl art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. - podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu i jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy zwalnia się od podatku dochodowego przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 2) ustawy podatkowej, przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:

a.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

b.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części

* przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż jednym z podstawowych warunków, uprawniających do skorzystania z tego zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego.

Przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego nie może wynikać wyłącznie z zamiaru nabywcy tego gruntu, ale musi znajdować podstawę w obowiązujących w chwili nabycia przepisach prawa.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyjaśnienia, co stanowi podstawę do określenia przeznaczenia gruntu. W związku z tym konieczne jest odniesienie się, w tym zakresie, do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w przypadku braku planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Ponadto przepis art. 6 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy stanowi, że każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą, do zagospodarowania terenu, do którego nabył tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie narusza chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich.

Podstawą do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz przygotowania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu jest studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta.

Studium jest zobowiązaniem władzy lokalnej do działań zgodnie z wyznaczonymi kierunkami. Stanowi zespół zapisów ustalonych i uzgodnionych jako nienaruszalne uwarunkowania i kierunki zagospodarowania przyjęte jako podstawa do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta. Ustalenia studium są wiążące dla organów administracji przy sporządzaniu planów miejscowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż środki pochodzące ze sprzedaży prawa własności gruntu niezabudowanego zamierza Pan w 2008 r. przeznaczyć na nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu w celu wybudowania domu mieszkalnego jednorodzinnego. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów oraz księgi wieczystej jest to grunt o charakterze rekreacyjno-wypoczynkowym, jednakże otrzymał Pan zaświadczenie Urzędu Miasta ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta (zatwierdzonego Uchwałą Rady Miasta z dnia 20 grudnia 2007 r.), że teren znajduje się na obszarze przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową.

Skoro studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta stanowi podstawę opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy zatem uznać, że wiążące dla oceny prawa Wnioskodawcy do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są ustalenia zawarte także w ww. studium.

Dodatkowo - jak wskazano we wniosku - prawo użytkowania wieczystego gruntu zamierza Pan nabyć po uzyskaniu prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, który to dokument będzie aktem wystarczającym - zastępującym plan miejscowy - świadczącym o okoliczności, że nabyty grunt posiada charakter budowlany.

Zatem mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz cytowane uprzednio przepisy należy stwierdzić, że nabywając prawo wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, który w momencie nabycia znajduje się na terenie przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe spełni Pan wymogi określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W kwestii przytoczonego przez Pana wyroku z dnia 31 stycznia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 2692/2006 należy stwierdzić, iż zapadł on w indywidualnej sprawie, przy odmiennym stanie faktycznym i nie może być wiążący w przedmiotowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl