ITPB2/415-495/14/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-495/14/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2014 r. (data wpływu 9 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania na rzecz osób fizycznych usług związanych z usuwaniem azbestu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania na rzecz osób fizycznych usług związanych z usuwaniem azbestu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2014 r. (data wpływu 9 lipca 2014 r.).

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca podjął działania na rzecz usuwania wyrobów zawierających azbest ze swojego terenu, zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów "Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032". W związku z tym Wnioskodawca przyjął "Program usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy XXX na lata 2008-2032", sporządzono również inwentaryzację wyrobów zawierających azbest na terenie gminy i miasta.

Likwidacja i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest jest realizowane w ramach rządowego programu (rezolucja Sejmu RP z dnia 19 czerwca 1997 r., MP Nr 38, poz. 373 i Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski przyjęty przez Radę Ministrów dnia 14 maja 2002 r.). Wnioskodawca otrzymał w 2014 r. z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej promesę o dofinansowaniu w wysokości 113 tys. zł na realizację zadania pn.: "Demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy XXX" oraz z Powiatu XXX zapewnienie o dofinansowaniu zadania pn.: "Transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy XXX" na kwotę 5 tys. zł. Otrzymane środki z przeznaczeniem na demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest, stanowią dochód budżet gminy, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Informację o możliwości dofinansowania pozbycia się odpadów azbestowych ogłoszono na stronie internetowej. Wnioski musiały zawierać tytuł prawny do nieruchomości, z której będzie usuwany azbest. Ponadto mieszkańcy musieli dokonać zgłoszenia prac budowlanych, sporządzić ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest oraz informację o wyrobach zawierających azbest. Osoby zakwalifikowane do zadania nie otrzymają żadnych środków finansowych. Wszystkie rozliczenia finansowe będą odbywać się między Wnioskodawcą, a wybraną w drodze przetargu nieograniczonego firmą.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy wartość wykonywanych usług, obejmujących demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest, finansowanych z budżetu gminy, gdzie beneficjentami są osoby fizyczne, korzysta ze zwolnienia na podstawie w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym ciąży na Wnioskodawcy obowiązek wystawienia tym osobom informacji PIT-8C.

Wnioskodawca wykonując, przy pomocy przedsiębiorstwa transportowego, zadanie celu publicznego, świadczy (osobom fizycznym, mieszkańcom gminy) nieodpłatnie usługę demontażu, transportu i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest. Środki uzyskane przez Wnioskodawcę z Powiatu XXX, Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowią dochód w budżecie gminy. Likwidacja i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest jest realizowane w ramach rządowego programu (rezolucja Sejmu RP z dnia 19 czerwca 1997 r., MP Nr 38, poz. 373 i Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski przyjęty przez Radę Ministrów dnia 14 maja 2002 r.). Wnioskodawca uważa, jeżeli podatnik otrzymał takie świadczenie i było ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku. Zdaniem Wnioskodawcy ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie zatem korzystała udzielona pomoc osobom fizycznym na usuwanie azbestu z uwagi na fakt, iż jest realizowana w ramach "Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032" przyjętego przez Radę Ministrów stosowną uchwałą. W świetle powyższego Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla beneficjentów korzystających z usług demontażu, transportu i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu gminy w ramach programu rządowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca podjął działania na rzecz usuwania wyrobów zawierających azbest ze swojego terenu zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów "Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032". W związku z tym Wnioskodawca przyjął "Program usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy XXX na lata 2008-2032", sporządzono również inwentaryzację wyrobów zawierających azbest na terenie gminy i miasta.

Likwidacja i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest jest realizowane w ramach rządowego programu (rezolucja Sejmu RP z dnia 19 czerwca 1997 r., MP Nr 38, poz. 373 i Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski przyjęty przez Radę Ministrów dnia 14 maja 2002 r.). Wnioskodawca otrzymał w 2014 r. z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej promesę o dofinansowaniu w wysokości 113 tys. zł na realizację zadania pn.: "Demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy XXX" oraz z Powiatu XXX zapewnienie o dofinansowaniu zadania pn.: "Transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy XXX" na kwotę 5 tys. zł. Otrzymane środki z przeznaczeniem na demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest, stanowią dochód budżet gminy, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Informację o możliwości dofinansowania pozbycia się odpadów azbestowych ogłoszono na stronie internetowej. Wnioski musiały zawierać tytuł prawny do nieruchomości, z której będzie usuwany azbest. Ponadto mieszkańcy musieli dokonać zgłoszenia prac budowlanych, sporządzić ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest oraz informację o wyrobach zawierających azbest. Osoby zakwalifikowane do zadania nie otrzymają żadnych środków finansowych. Wszystkie rozliczenia finansowe będą odbywać się między Wnioskodawcą, a wybraną w drodze przetargu nieograniczonego firmą.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż w niniejszym przypadku osoby fizyczne, które zakwalifikowały się do realizowanego w ramach rządowego programu i finansowanego ze środków budżetu gminy przez Wnioskodawcę zadania, otrzymały nieodpłatne świadczenie w postaci usług obejmujących demontaż, transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń, stanowi dla osób fizycznych (właścicieli nieruchomości) przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako finansowany ze środków budżetu gminy - jednostki samorządu terytorialnego w ramach realizacji programu rządowego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, w takim przypadku Wnioskodawca nie jest obowiązany do wystawiania informacji PIT-8C.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl