ITPB2/415-488/10/13-S/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-488/10/13-S/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów, po uwzględnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 24 lutego 2011 r. sygn. akt I SA/Bk 616/10 stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej osobom posiadającym w momencie ponoszenia wydatków prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. (data wpływu) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej osobom posiadającym w momencie ponoszenia wydatków prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W budynkach tworzących zasoby mieszkaniowe Spółdzielni Mieszkaniowej znajdują się zarówno lokale zajmowane przez członków spółdzielni na zasadach spółdzielczych praw do lokali, jak i lokale stanowiące odrębną własność, przekształcone na zasadach określonych ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Zarząd nad nieruchomością wspólną sprawuje, w oparciu o art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia. Do zarządu nieruchomością wspólną nie mają zastosowania przepisy ustawy o własności lokali. Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli nie będących członkami spółdzielni oraz osób nie będących członkami spółdzielni, a którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali. Osoby, którym przysługują spółdzielcze prawa, obowiązane są uczestniczyć w pokrywaniu kosztów, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, natomiast osoby, które posiadają odrębną własność lokali obowiązane są uczestniczyć w pokrywaniu kosztów zgodnie z art. 4 ust. 4 wskazanej ustawy.

Utworzony z odpisów w koszty fundusz remontowy służy finansowaniu planowanych na przyszłość remontów związanych z daną nieruchomością i nieruchomościami wspólnymi, a także bieżących prac mających na celu zapewnienie prawidłowego użytkowania nieruchomości, zgodnie z jej przeznaczeniem oraz zmniejszenie szybkości zużycia zasobów. Zasady korzystania z funduszu remontowego są identyczne dla wszystkich osób zajmujących lokale. Wymiana stolarki okiennej finansowana jest w części z funduszu remontowego. Zgodnie z uchwalonym przez Radę Nadzorczą Spółdzielni "Regulaminem tworzenia i wydatkowania funduszu remontowego" oraz "Regulaminem podziału obowiązków między Spółdzielnią a mieszkańcami i użytkownikami w zakresie napraw wewnątrz lokali oraz zasad rozliczeń z członkami zwalniającymi lokale" Spółdzielnia - na podstawie sporządzonego przez komisję protokołu - dokonuje wymiany stolarki okiennej. Okres oczekiwania na wymianę wynosi od 4 do 5 lat. Przed dokonaniem wymiany stolarki okiennej osoba zobowiązana jest wnieść opłatę pokrywającą 50% przewidywanych kosztów wymiany. Ponadto ma prawo - we własnym zakresie - w terminie wcześniejszym wymienić stolarkę okienną, pod warunkiem, że spełnione są wymagania techniczne, przewidziane w ww. regulaminach.

Każdego roku z funduszu remontowego planowany jest limit wydatków na wymianę stolarki okiennej. W związku z powyższym, jeżeli mieszkaniec wykona wymianę stolarki okiennej w terminie wcześniejszym, to okres oczekiwania na zwrot kosztów wyniesie od 4 do 5 lat. Z uwagi na długi okres oczekiwania na zwrot przedmiotowych kosztów, obecnie Spółdzielnia dokonuje wypłat członkom dysponującym prawem odrębnej własności lokalu mieszkalnego, którzy w chwili uzyskania prawa do zwrotu części poniesionych wydatków, dysponowali spółdzielczym prawem do lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy Spółdzielnia zobowiązana jest do wystawienia informacji PIT - 8C z tytułu zwrotu części kosztów poniesionych na wymianę stolarki okiennej osobom dysponującym prawem odrębnej własności, którzy w chwili uzyskania prawa do zwrotu tychże wydatków dysponowali prawem odrębnej własności.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia nie jest zobowiązana do sporządzania informacji PIT - 8C z tytułu zwrotu części kosztów wymiany stolarki okiennej osobom dysponującym prawem odrębnej własności lokalu. U osób tych nie powstanie bowiem przysporzenie majątkowe. Takie stanowisko - zdaniem Wnioskodawcy - uzasadnia fakt, iż refundacja kosztów wymiany stolarki okiennej pochodzi z funduszu remontowego a zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wpłaty na fundusz remontowy mają charakter obligatoryjny. Ponadto, obowiązek świadczenia na fundusz remontowy dotyczy zarówno osób dysponujących spółdzielczym prawem do lokalu jak i prawem odrębnej własności. Wnioskodawca zwraca także uwagę na fakt, iż wpłaty na fundusz remontowy spółdzielni pochodzą ze środków już opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Warunkiem otrzymania zwrotu za wymianę stolarki okiennej jest konieczność poniesienia rzeczywistych kosztów. W przedstawionym stanie faktycznym poniesione koszty wymiany stolarki okiennej przewyższają kwoty otrzymanych zwrotów, co skutkuje tym, że zdarzenie to jest neutralne podatkowo i nie może stanowić przysporzenia majątkowego. Na poparcie swojego stanowiska przywołał wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 19 stycznia 2010 r. - SA/Ke 528/09.

W dniu 9 sierpnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną Nr ITPB2/415-488/10/TJ, w której stanowisko Wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe. W jej uzasadnieniu, powołując się na brzmienie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) wyjaśnił, że właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie. Wobec powyższego stwierdził, że w przypadku otrzymania od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez osoby, które w momencie ponoszenia wydatków, o których mowa we wniosku, posiadały prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego, powstaje po stronie tych osób przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu. W związku z tym na Spółdzielni ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT - 8C.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 27 sierpnia 2010 r. Odpowiedź na ww. wezwanie została udzielona pismem z dnia 27 września 2010 r. znak ITPB2/415W-88/10/GR. W dniu 19 października 2010 r. wpłynęła do tutejszego organu podatkowego skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o jej uchylenie w całości oraz o zasądzenie kosztów postępowania w sprawie, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych.

Wyrokiem z dnia 24 lutego 2011 r., sygn. akt I SA/Bk 616/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku uchylił zaskarżoną interpretację. Uzasadniając wydane rozstrzygnięcie Sąd podkreślił, że na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstanie obowiązku podatkowego co do zasady uzależnione jest od uzyskania przez osobę fizyczną dochodu, rozumianego jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania (art. 9 ust. 2 ustawy). Sąd wyjaśnił również, że sam "przychód" to, co do zasady, kwota otrzymana lub postawiona do dyspozycji podatnika (art. 11 ust. 1), a za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym może być uznane tylko takie świadczenie, które powoduje u podatnika przysporzenie majątkowe o charakterze definitywnym. Sąd stwierdził, że nie chodzi tu więc o jakąkolwiek otrzymaną lub pozostawioną do dyspozycji podatnika kwotę, lecz taką, która skutkuje wzrostem jego aktywów. Taka jest bowiem istota podatku dochodowego - podatku pobieranego w związku z uzyskaniem przysporzenia majątkowego. Zdaniem Sądu, świadczenia wypłacane z funduszu remontowego Spółdzielni z tytułu częściowego zwrotu wydatków na wymianę stolarki okiennej - i to niezależnie od tego - czy dokonywane są na rzecz osób legitymujących się spółdzielczym prawem do lokalu mieszkalnego, czy też prawem odrębnej własności lokalu, mają natomiast charakter zwrotny. Sąd przyznał rację organowi interpretacyjnemu, że każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z jego utrzymaniem, jednak uznał, że nie zmienia to faktu, że obowiązek ten - tak jak w niniejszej sprawie - może być realizowany także poprzez dokonywanie wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy. W ten sposób właściciele lokali mieszkalnych uczestniczą w pokrywaniu kosztów remontów wykonywanych przez Spółdzielnię. Jeżeli jednak koszty określonych w funduszu prac remontowych ponoszą bezpośrednio właściciele lokali mieszkalnych, a Spółdzielnia dokonuje im z tego tytułu częściowej refundacji ze środków funduszu remontowego, to takie świadczenie ma charakter zwrotny i nie powoduje przysporzenia majątkowego po stronie właścicieli lokali mieszkalnych. Dlatego też Sąd uznał, że na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zdarzenie takie jest neutralne podatkowo, a częściowego zwrotu wydatków z funduszu remontowego, poniesionych przez członków tego funduszu nie można traktować jako przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy, gdyż zwrot taki nie wykazuje cech przysporzenia majątkowego po stronie członka funduszu. Mając na uwadze powyższe Sąd uznał za zasadne zarzuty skargi dotyczące naruszenia art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez przyjęcie w zaskarżonej interpretacji, że przychodem z "innych źródeł" - podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - są kwoty wypłacane przez Spółdzielnię właścicielom lokali, będącymi oraz nie będącymi członkami Spółdzielni, z tytułu częściowej refundacji poniesionych przez te osoby kosztów wymiany stolarki okiennej w sytuacji, gdy wypłacane kwoty pochodzą z funduszu remontowego, o którym mowa w art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a w konsekwencji zarzut skargi dotyczący naruszenia art. 42a poprzez przyjęcie w wydanej interpretacji, że z chwilą dokonania zwrotu na rzecz właścicieli lokali poniesionych przez nich kosztów wymiany stolarki okiennej Spółdzielnia będzie obowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

Przedstawione stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku potwierdzone zostało przez Naczelny Sąd Administracyjny, który wyrokiem z dnia 15 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1264/10 oddalił skargę kasacyjną organu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 tej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z kolei, stosownie do art. 11 ust. 1 przychodami - z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 - są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z zacytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną. Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania. Wynika z tego, że pojęciem pierwotnym dla dochodu jest pojęcie przychodu. Ten z kolei definiowany jest przez ustawodawcę jako otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z definicji tej wywieść można również, że za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego. Przychód jest bowiem w istocie określonym przyrostem majątkowym, a zatem jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny. O przychodzie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych można więc mówić zawsze, gdy dochodzi do określonego przyrostu majątkowego o charakterze definitywnym (bezzwrotnym), który wolą ustawodawcy nie został zwolniony czy też wyłączony od opodatkowania lub od którego nie zaniechano poboru podatku. Może być to więc zarówno zwiększenie aktywów podatnika jak i zmniejszenie jego pasywów.

Z treści wniosku wynika, że spółdzielnia utworzyła fundusz remontowy. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli niebędących członkami oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Każdego roku z funduszu remontowego planowany jest limit wydatków na wymianę stolarki okiennej. Okres oczekiwania na wymianę wynosi od 4 do 5 lat. Jeżeli natomiast mieszkaniec wykona wymianę stolarki okiennej w terminie wcześniejszym, to wówczas okres od 4 do 5 lat dotyczy oczekiwania na zwrot kosztów tej wymiany. Spółdzielnia dokonuje wypłat członkom dysponującym prawem odrębnej własności lokalu mieszkalnego, którzy w chwili uzyskania prawa do zwrotu części poniesionych wydatków, dysponowali prawem odrębnej własności lokalu.

Mając na uwadze powyższe oraz rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 24 lutego 2011 r. stwierdzić należy, że skoro przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych może być wyłącznie kwota powodująca trwałe przysporzeniem w majątku podatnika to za przychód podlegający opodatkowaniu nie może zostać uznana kwota otrzymana tytułem zwrotnym. W konsekwencji, nie może zostać uznana za przychód kwota wypłacona z funduszu remontowego, otrzymana przez osoby legitymujące się prawem odrębnej własności lokalu tytułem zwrotu wydatków na wymianę stolarki okiennej, które realizują ciążący na nich obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem lokalu mieszkalnego poprzez dokonywanie wpłat na ten fundusz. W ten sposób właściciele takich lokali uczestniczą bowiem w pokrywaniu kosztów remontów wykonywanych przez Spółdzielnię.

Wobec powyższego, skoro w opisanej sytuacji nie powstał przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to na Spółdzielni - jako podmiocie dokonującym wypłaty świadczeń tytułem zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej - nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, wynikający z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl