ITPB2/415-482a/08/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-482a/08/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2008 r. (data wpływu 24 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wypłacanych stypendiów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wypłacanych stypendiów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd realizuje projekt systemowy pod nazwą "Program pomocy stypendialnej dla uczniów szczególnie uzdolnionych z obszaru województwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Poddziałanie 9.1.3, finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% ze środków krajowych (w tym z budżetu państwa oraz ze środków samorządu województwa). Wniosek o dofinansowanie ww. projektu został złożony do Instytucji Zarządzającej programem i w związku ze spełnieniem kryteriów formalnych został zarejestrowany w Krajowym Systemie Informatycznym. Obecnie trwa jego ocena merytoryczna. Projekt zakłada wypłatę stypendiów w kwocie 300 zł miesięcznie. Szczegółowe kryteria, zasady oraz tryb przyznawania stypendium określa Regulamin "Program pomocy stypendialnej dla uczniów szczególnie uzdolnionych z obszaru województwa" na rok szkolny 2007/2008 i 2008/2009, stanowiący załącznik do złożonego w Instytucji Zarządzającej wniosku o dofinansowanie. Regulamin zostanie zatwierdzony uchwałą sejmiku województwa po uzyskaniu akceptacji projektu, tj. zatwierdzeniu wszelkich warunków jego realizacji (projekt uchwały w załączeniu). W związku z trwającą procedurą zatwierdzenia projektu do realizacji (projekt realizowany jest od 1 lutego 2008 r.), a także z uwagi na tryb wyłaniania stypendystów, wypłata stypendium następować będzie - przy uwzględnieniu stanu środków na rachunku województwa - jednorazowo w kwocie za kilka miesięcy zaległych lub co miesiąc w kwocie określonej w Regulaminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wypłatą stypendium w ramach ww. programu, finansowanego w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% ze środków krajowych, nie złożenie przez stypendystę w urzędzie oświadczenia PIT-2C, stanowi podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości stypendium czy tylko od części finansowanej ze środków krajowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie złożenie przez stypendystę oświadczenia PIT-2C stanowi podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tylko od części finansowanej ze środków krajowych. Jako uzasadnienie Wnioskodawca powołuje przepisy art. 21 ust. 1 pkt 40b, 46 i pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Projekt pod nazwą "Program pomocy stypendialnej dla uczniów szczególnie uzdolnionych z obszaru województwa" realizowany jest w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (POKL 2007-2013). Status prawny środków regulują przepisy Rozporządzenia Rady WE nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1599 oraz Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami ww. ustaw płatności związane z realizacją programów operacyjnych są dokonywane przez Komisję Europejską w formie płatności zaliczkowej na rzecz instytucji wyznaczonej przez państwo członkowskie. Instytucja Zarządzająca POKL przekazuje płatności do jednostki samorządu terytorialnego w formie zaliczki jako dotację rozwojową na realizowany Program Operacyjny POKL. W związku z takim przepływem środków finansowych z Komisji Europejskiej do jednostki samorządu terytorialnego powstaje zapytanie, czy miesięczna kwota stypendium (300 zł) stanowi podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tylko w części finansowanej ze środków krajowych, czy również w części finansowanej z dotacji rozwojowej. Zważywszy na fakty, iż organ stanowiący podejmie właściwą uchwałę dotyczącą regulaminu przyznawania stypendium, miesięczna kwota stypendium nie przekracza 380 zł, a środki otrzymywane na finansowanie PO KL w 85% pochodzą z dotacji rozwojowej, stypendium dla ucznia - w sytuacji złożenia przez niego oświadczenia PIT-2C - nie powinno podlegać opodatkowaniu. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy nie złożenie przez stypendystę oświadczenia PIT-2C stanowi podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tylko od części finansowanej ze środków krajowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 21 ust. 10 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 40b, stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana. Oświadczenie składa się na druku PIT-2C.

Natomiast w myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku Wnioskodawca w związku z projektem realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Poddziałanie 9.1.3 będzie wypłacał stypendia zgodnie z regulaminem zatwierdzonym uchwałą sejmiku województwa. Projekt finansowany będzie w 85% z jednego z funduszy strukturalnych tj. Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% ze środków krajowych (w tym z budżetu państwa i ze środków samorządu województwa).

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle powyższego zatem, źródłem finansowania stypendiów opisanych we wniosku będą wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są natomiast wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe. Jednakże przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta. W przedmiotowej sprawie dotację otrzymuje natomiast jednostka samorządu terytorialnego.

W konsekwencji, dla stypendystów podstawę zwolnienia wypłacanych przez tę jednostkę stypendiów, finansowanych ze środków krajowych i Europejskiego Funduszu Społecznego, może stanowić jedynie przepis art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak więc stypendia te, zarówno w części finansowanej z budżetu jak również w części ze środków unijnych korzystają ze zwolnienia do wysokości 380 zł miesięcznie pod warunkiem złożenia przez stypendystę oświadczenia PIT-2C. Jeżeli zatem podatnik (stypendysta) przed pierwszą wypłatą świadczenia nie złoży płatnikowi oświadczenia według ustalonego wzoru (PIT-2C), wówczas płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od całej wypłaconej kwoty tego stypendium, a nie tylko - jak twierdzi Wnioskodawca - od części finansowanej ze środków krajowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl