ITPB2/415-481/08/ENB - Możliwość rozliczenia uzyskanych dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-481/08/ENB Możliwość rozliczenia uzyskanych dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2008 r. (data wpływu 24 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia uzyskanych dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia uzyskanych dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2007 r. wychowywała Pani samotnie dziecko. W dniu 6 września 2007 dziecko ukończyło 25 lat. Uczyło się w szkołach wyższych, o których mowa w przepisach Prawo szkolnictwie wyższym. Nie miały zastosowania przepisy:

* art. 30c ustawy;

* ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

* ustawy o podatku tonażowym.

W dniu 1 października 2007 r. dziecko podjęło pracę i uzyskało dochód w wysokości 5.363 zł 61 gr. Po odliczeniu składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości 893 zł 75 gr dochód wyniósł 4.469 zł 86 gr. Obliczony podatek wyniósł 276 zł 76 gr. Po odliczeniu składki zdrowotnej w wysokości 371 zł 64 gr podatek wyniósł zero zł. Obliczenie zobowiązania podatkowego wyniosło zero zł. Do zwrotu jest cała suma zaliczek pobranych przez płatnika w wysokości 334 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni może skorzystać za 2007 rok z opodatkowania dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dziecko uzyskało dochód w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku, zatem Wnioskodawczyni przysługuje prawo do skorzystania z opodatkowania w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dziecko.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2006 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) od osób samotnie wychowujących w roku podatkowym:

1.

dzieci małoletnie,

2.

dzieci, bez względu na ich wiek, na które, zgodnie z odrębnymi przepisami, pobierany był zasiłek pielęgnacyjny,

3.

dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach o szkolnictwie wyższym, lub w przepisach o wyższych szkołach zawodowych, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów. z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku

* podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7; z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do art. 6 ust. 5 ustawy, za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Na podstawie art. 6 ust. 8 ustawy, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy do osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1.

Zgodnie z powyższym z preferencyjnego opodatkowania mogą skorzystać osoby samotnie wychowujące dzieci do ukończenia 25 lat, jeżeli są spełnione łącznie dwa warunki: dzieci te uczą się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach o szkolnictwie wyższym oraz dzieci te nie osiągają dochodów z wyjątkiem dochodów zwolnionych (wolnych) od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.

Należy wskazać, że stosownie do art. 9 ust. 2 wskazanej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że wysokość dochodu określa się poprzez pomniejszenie przychodu o koszty jego uzyskania, a dla wysokości dochodu w rozumieniu powyższego przepisu bez znaczenia pozostają zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne.

W 2007 r. wysokość dochodu nie powodującego obowiązku zapłaty podatku wynosi 3015 zł. Kwotę dochodu niepowodującą obowiązku zapłaty podatku oblicza się według zasad wynikających ze skali podatkowej tj. na podstawie kwoty zmniejszającej podatek, która w 2007 r. wynosi 572 zł 85 gr. Oznacza to, że po obliczeniu 19 % podatku dochodowego zgodnie ze skalą podatkową, od dochodu w wysokości 3015 zł nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego bowiem obliczony podatek będzie równy kwocie zmniejszającej podatek.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w 2007 r. Wnioskodawczyni wychowywała samotnie dziecko, które we wrześniu 2007 dziecko ukończyło 25 lat. Uczyło się w szkołach wyższych, o których mowa w przepisach Prawo szkolnictwie wyższym. Do Wnioskodawczyni nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy; ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani też ustawy o podatku tonażowym.

W dniu 1 października 2007 r. dziecko podjęło pracę i uzyskało dochód w wysokości 5.363 zł 61 gr.

Zatem Wnioskodawczyni nie może skorzystać z rozliczenia preferencyjnego przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci, bowiem dziecko osiągnęło dochód wyższy od kwoty niepowodującej obowiązku zapłaty podatku tj. ponad 3015 zł. Nie ma znaczenia w przedmiotowej sprawie spełnienie przez Wnioskodawczynię i dziecko pozostałych przesłanek wskazanych w przepisie, bowiem dla możliwości skorzystania z preferencyjnego rozliczenia wszystkie przesłanki winny zostać spełnione łącznie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl