ITPB2/415-456a/09/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-456a/09/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad sporządzania korekt deklaracji podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad sporządzania korekt deklaracji podatkowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W latach 2005-2006 oprócz dochodów ze stosunku pracy w Polsce uzyskiwał Pan dochody z pracy najemnej w Wielkiej Brytanii. Za ww. lata rozliczył się Pan ze wszystkich dochodów korzystając z odliczeń od podatku dochodowego zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. nie rozliczonej ulgi mieszkaniowej. W związku z abolicją podatkową wystąpił Pan o zwrot podatku dochodowego w ustawowym terminie, składając jednocześnie korektę deklaracji PIT-36 za lata 2005-2006 dotyczącą mylnie przeliczonych dochodów z Wielkiej Brytanii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy odliczenia wydatków zdrowotnych i mieszkaniowych powinien Pan dokonać w złożonej korekcie PIT-36 za 2005 r., gdzie ulgi zostały całkowicie rozliczone czy w wysokości możliwej do odliczenia, a wynikającej z różnicy metod obliczenia podatku dochodowego tj. metody proporcjonalnego obliczenia podatku a podatkiem obliczonym przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją. Różnica pozwala na całkowite rozliczenie składki zdrowotnej i częściowe rozliczenie ulgi mieszkaniowej. Nierozliczona ulga byłaby rozliczona w następnych latach.

Zdaniem Wnioskodawcy, korekta deklaracji PIT-36 powinna być sporządzona według zasad obliczania podatku dochodowego od osób fizycznych obowiązujących w latach 2005-2006, natomiast urząd skarbowy wydając decyzję o zwrocie podatku dochodowego za 2005 i 2006 r. uwzględni możliwość odliczeń od podatku dochodowego biorąc pod uwagę podatek ustalony za kolejne lata 2005-2006 metodą wyłączenia z progresją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej zasad sporządzania korekt deklaracji podatkowych.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Wskazany przepis statuuje ogólną zasadę, prawo podatnika do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Przy czym, stosownie do art. 3 pkt 5 cytowanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o: deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera odrębnych przepisów, które ograniczałyby uprawnienie podatnika do składania korekt deklaracji.

Takie ograniczenie zostało natomiast wyrażone w art. 81b § 1 pkt 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie, z którym uprawnienie do skorygowania deklaracji:

* ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

* przysługuje nadal po zakończeniu:

a.

kontroli podatkowej,

b.

postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Zgodnie z art. 81b § 2 ww. ustawy, korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty.

Korygowanie deklaracji polega na złożeniu deklaracji tego samego rodzaju, jak deklaracja korygowana, ale o innej treści. Korekty dokonuje podmiot, który złożył deklarację korygowaną.

Złożenie deklaracji czy też jej korekty jest aktem stosowania prawa podatkowego, skutkiem czego jest skonkretyzowanie zobowiązania podatkowego.

W związku z powyższym, w sytuacji przedstawionej we wniosku sporządzając korekty zeznań rocznych PIT-36 za lata 2005-2006 należy dokonać określenia podstawy opodatkowania i obliczenia podatku w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym odpowiednio w roku 2005 lub 2006.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-822 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl