ITPB2/415-437/11/IL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-437/11/IL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem w dniu 14 lipca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności wypłaconych przez spółdzielnię - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności wypłaconych przez spółdzielnię.

Pismem z dnia 5 lipca 2011 r. Nr ITPB2/415-437/11-2/IL wezwano Panią do usunięcia braków formalnych złożonego wniosku. Braki wykazane w wezwaniu uzupełniono w dniu 14 lipca 2011 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W roku 1999 nastąpiło nabycie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, dokonano również wpłaty wkładu w wysokości 29.400 zł W dniu 18 czerwca 2010 r. wycofano wkład z powodu rezygnacji z członkostwa w Spółdzielni. Spółdzielnia wypłaciła 30% wartości rynkowej mieszkania co stanowiło kwotę 55.171 zł. Kwota przychodu uzyskanego ponad wartość wniesionego wkładu wynosiła 25.771 zł. Całość przeznaczono na budowę domu jednorodzinnego.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym kwota uzyskana ponad wartość wniesionego wkładu, którą przeznaczono na potrzeby mieszkaniowe, w związku z budową domu jednorodzinnego i czy należy ją wykazać w zeznaniu rocznym.

Zdaniem Wnioskodawczyni otrzymany zwrot wkładu stanowi przychód z innych źródeł, ale w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od tego podatku są przychody otrzymane w związku ze zwrotem wkładów do wysokości wniesionego wkładu do Spółdzielni. Wnioskodawczyni uważa, że w związku z tym, iż całą wartość wkładu otrzymaną ze Spółdzielni Mieszkaniowej przekazała na potrzeby budowy domu jednorodzinnego, to kwota ta wolna jest od podatku dochodowego i nie należy jej wykazywać w zeznaniu rocznym PIT-37.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym z określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych źródeł przychodów są wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 9 "inne źródła". W myśl art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyty we wskazanym przepisie zwrot "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w treści art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Natomiast na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., wolnymi od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej.

Z zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż w 1999 r. nastąpiło nabycie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. W tym samym roku dokonano wpłaty wkładu w wysokości 29.400 zł W dniu 18 czerwca 2010 r. wycofano wkład z powodu rezygnacji z członkostwa w Spółdzielni. Spółdzielnia wypłaciła 30% wartości rynkowej mieszkania co stanowiło kwotę 55.171 zł. Kwota przychodu uzyskanego ponad wartość wniesionego wkładu wynosiła 25.771 zł. Całość została przeznaczona na budowę domu jednorodzinnego.

Kwestię zwrotu wniesionego wkładu mieszkaniowego reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - w brzmieniu obowiązującym od 31 lipca 2007 r., spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale.

W myśl art. 11 ust. 21 ww. ustawy w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu.

Natomiast stosownie do art. 11 ust. 22 ww. ustawy z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu. Warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 21 jest opróżnienie lokalu (art. 11 ust. 24).

Mając na uwadze powołane dotąd przepisy prawa należy stwierdzić, iż wypłata przez spółdzielnię - w związku z wygaśnięciem lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego - kwoty ustalonej w oparciu o wartość rynkową lokalu korzysta do wysokości wniesionego przez Panią wkładu mieszkaniowego ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem, a wniesionym wkładem mieszkaniowym stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należało ją wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym nastąpił zwrot i opodatkować łącznie z innymi przychodami uzyskanymi przez Panią, według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Ponadto należy zaznaczyć, iż dla oceny możliwości zwolnienia od opodatkowania nie ma znaczenia fakt, iż wypłaconą przez spółdzielnię kwotę przeznaczy Pani w całości na budowę domu jednorodzinnego, bowiem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje zwolnienia przychodu otrzymanego z tytułu ww. zwrotu, zaliczonego do innych źródeł, w związku z jego wydatkowaniem na własne cele mieszkaniowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl