ITPB2/415-434/09/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-434/09/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 8 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet jest uczestnikiem programu LLP Erasmus. Narodowa Agencja programu Erasmus corocznie przyznaje uczelni określoną kwotę środków finansowych na fundusz stypendialny. Zgodnie z zapisami umowy finansowej część tej kwoty przeznaczona jest na stypendia dla pracowników Uczelni - wyjazdy w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz wyjazdy w celach szkoleniowych. Wyjazd pracownika Uczelni - nauczyciela akademickiego oraz pracownika niebędącego nauczycielem akademickim - trwa najczęściej jeden tydzień. Zgodnie z decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego DSP-2-0412-10-ZM/07 z dnia 23 lipca 2007 r. pracownik zakwalifikowany do wyjazdu w ramach programu Erasmus musi być zatrudniony w uczelni wysyłającej oraz musi być obywatelem kraju uprawnionego do uczestnictwa w programie Erasmus (27 krajów UE, 3 kraje EOG oraz kraj kandydujący - Turcja). Ponadto stypendia z programu Erasmus przyznaje się wyłącznie w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych lub w celu odbycia szkolenia w instytucji partnerskiej według założeń uzgodnionych pomiędzy stronami w postaci indywidualnego programu nauczania lub indywidualnego programu szkolenia. Narodowa Agencja przyznaje Uczelni ogólną kwotę na fundusz stypendialny dla pracowników na dany rok akademicki wynikającą z zasad rozdziału subwencji otrzymanej przez Polskę w danym roku. Otrzymaną kwotę środków finansowych uczelnia rozdziela między pracowników zakwalifikowanych na wyjazdy w danym roku akademickim. Stypendium otrzymane przez pracownika jest przeznaczone na pokrycie dodatkowych kosztów związanych z wyjazdem i pobytem w uczelni partnerskiej (koszty podróży, ubezpieczenia, przygotowania językowego, zwiększone koszty utrzymania za granicą). Stypendium nie jest przewidziane na pokrycie pełnych kosztów związanych z pobytem za granicą. W miarę możliwości uczelnia dofinansowuje stypendia przyznane pracownikom ze środków własnych. Zgodnie z zapisami zawartymi w Przewodniku dla Beneficjentów, cz. III, rozdział 2, pkt 7: "Ogólna kwota stypendium musi być wyrażona w euro. Przyznane i wypłacone pracownikowi stypendium musi być liczbą całkowitą i nie może przekroczyć limitów określonych w umowie NA-uczelnia".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stypendia dla pracowników Uczelni niebędących nauczycielami akademickimi, przyznane w ramach programu LLP Erasmus w celu odbycia szkolenia w instytucji lub uczelni wyższej na terenie krajów Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Turcji, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendia na wyjazdy w celach szkoleniowych pracowników uczelni niebędących nauczycielami akademickimi są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W powołanym wyżej przepisie ustawodawca użył określenia "stypendia naukowe" w sensie stypendium związanego z działalnością twórczą i badawczą w dziedzinie nauki, a nie stypendium związanego w pobieraniem nauki w sensie zdobywania wiedzy, a zatem o naukowym charakterze stypendium winien każdorazowo decydować cel i rodzaj działalności stypendysty, a nie formalna nazwa stypendium.

Przepis ten ma zastosowanie do sytuacji, w której o zatwierdzenie zasad przyznawania stypendium występuje podmiot będący organizatorem i fundatorem danej akcji stypendialnej, przy czym nie ma znaczenia, czy jest to instytucja polska, zagraniczna, czy organizacja mająca charakter międzynarodowy.

Wskazany we wniosku program Erasmus od 2007 r. jest częścią programu edukacyjnego "Uczenie się przez całe życie" ustanowionego decyzją Nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. Celem Erasmusa jest podnoszenie jakości kształcenia w krajach uczestniczących w tym programie poprzez rozwijanie międzynarodowej współpracy między uczelniami oraz wspieranie mobilności studentów i pracowników szkół wyższych. Do udziału w programie Erasmus uprawnia szkoły wyższe Karta Uczelni Erasmusa, nadawana przez Komisję Europejską, która jest rodzajem certyfikatu umożliwiającego uczelni ubieganie się o fundusze na konkretne działania przewidziane w programie.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacone dla pracowników uczelni niebędących nauczycielami akademickimi w ramach projektu LLP Erasmus stypendia nie należą do stypendiów naukowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie nie korzystają one ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego ww. przepisem.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl