ITPB2/415-416/09/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-416/09/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 29 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, będący wojewódzką jednostką organizacyjną samorządu województwa prowadzoną w formie jednostki budżetowej realizuje Działania i projekty w komponencie regionalnym i centralnym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 oraz Działania Pomocy Technicznej POKL jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia (IP II). W ramach "Umowy dotacji rozwojowej" na realizację zadań pomocy technicznej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w 2009 r. Nr podpisanej między Ministrem Rozwoju Regionalnego a Samorządem Województwa będącym Instytucją Pośredniczącą ustalona jest wielkość dotacji rozwojowej dla IP na realizację komponentu regionalnego POKL oraz zadań w ramach pomocy technicznej programu. Dalsze delegowanie zadań na poziomie IP II następuje w drodze porozumienia oraz umów o finansowanie poszczególnych projektów. Dotacja rozwojowa pochodzi ze źródeł krajowych, lecz jej źródłem pokrycia w minimum 85% są bezzwrotne środki Europejskiego Funduszu Społecznego przekazywane przez Komisję Europejską do Ministerstwa Finansów skąd są przesyłane na niższe poziomy wdrażania POKL.

Wnioskodawca pełni funkcje:

A. Instytucji Pośredniczącej II stopnia dla:

1.

Działania 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie,

2.

Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.

W ramach powyższych Działań oraz innych Działań POKL, Wnioskodawca jest jednocześnie beneficjentem, realizuje bowiem projekty własne finansowane dotacją rozwojową (np. "Obserwatorium Rynku Pracy i Prognoz Gosp.") co oznacza, iż bezpośrednio realizuje cel programu. Do realizacji projektów zostały powołane grupy pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na umowę o pracę, którzy w ramach pełnego lub części etatu wykonują bezpośrednio zadania projektu. Koszty płac tych pracowników są kwalifikowanymi wydatkami projektów.

1. Priorytetu X Działania 10.1 Pomoc Techniczna, w ramach którego refundowane są Wnioskodawcy koszty płac etatowych pracowników realizujących zadania związane bezpośrednio z wdrażaniem, zarządzaniem, monitorowaniem, rozliczaniem, kontrolą, certyfikacją oraz promocją i informacją POKL.

B. Partnera projektu systemowego realizowanego w partnerstwie z Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, który jest jednostką budżetową podległą Ministrowi Pracy i Polityki Społecznej będącego Liderem projektu - w ramach Działania 1.1 Wsparcie systemowe Instytucji Rynku Pracy. W jego ramach Wnioskodawca wykonuje przypisaną sobie część zadań projektu poprzez powołaną - na zasadach jak w punkcie A) - grupę pracowników.

Wnioskodawca pełni funkcję płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dla wszystkich pracowników Urzędu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w części finansowanej lub zrefundowanej dotacją rozwojową pochodzącą ze środków EFS - są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając korzystne orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, płace pracowników Wnioskodawcy powinny w części opłacanej ze środków dotacji rozwojowej, której pierwotnym źródłem pochodzenia są fundusze Unii Europejskiej korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy. Wnioskodawca jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy jest beneficjentem środków dotacji rozwojowej. Pracownicy Wnioskodawcy realizują merytoryczne, bezpośrednie cele projektu. Aktualnie dochód ze stosunku pracy pracowników Wnioskodawcy wykonujących w ramach obowiązków służbowych czynności bezpośrednio związane z realizacją projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych w całości podlega opodatkowaniu ww. podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz,

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca, będący wojewódzką jednostką organizacyjną samorządu województwa prowadzoną w formie jednostki budżetowej realizuje działania i projekty w komponencie regionalnym i centralnym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 oraz Działania Pomocy Technicznej POKL jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia (IP II). W ramach "Umowy dotacji rozwojowej" na realizację zadań pomocy technicznej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w 2009 r. Nr podpisanej między Ministrem Rozwoju Regionalnego a Samorządem Województwa będącym Instytucją Pośredniczącą ustalona jest wielkość dotacji rozwojowej dla IP na realizację komponentu regionalnego POKL oraz zadań w ramach pomocy technicznej programu. Dalsze delegowanie zadań na poziomie IP II następuje w drodze porozumienia oraz umów o finansowanie poszczególnych projektów. Dotacja rozwojowa pochodzi ze źródeł krajowych, lecz jej źródłem pokrycia w minimum 85% są bezzwrotne środki Europejskiego Funduszu Społecznego przekazywane przez Komisję Europejską do Ministerstwa Finansów skąd są przesyłane na niższe poziomy wdrażania POKL.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4 zwane "dotacjami rozwojowymi".

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle powyższego zatem, w stanie faktycznym opisanym we wniosku źródłem finansowania wynagrodzeń są wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza czynności wykonywanych przez pracowników Wnioskodawcy pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ww. ustawy. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie.

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe. Przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże tylko u jej beneficjenta. Zwolnienie to nie znajduje zatem zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację). Ponieważ, w przedmiotowej sprawie dotację otrzymuje beneficjent - Wnioskodawca, a nie osoby, którym Wnioskodawca wypłaca wynagrodzenia ze stosunku pracy, zatem wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia na podstawie tego przepisu.

Reasumując, należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy realizującego działania i projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46, jak również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wykazano powyżej nie będą finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 46, ani nie będą stanowić dla pracowników dotacji w rozumieniu wyżej powołanych przepisów.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl