ITPB2/415-411/08/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-411/08/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2008 r. (data wpływu 9 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 20 listopada 1993 r. zawiązana została spółka akcyjna. Założycielami spółki było 292 pracowników przedsiębiorstwa państwowego, którzy objęli wszystkie jej akcje. Jednym z jej założycieli był Pan. Objął Pan 1862 akcje imienne, które opłacone zostały w całości do końca 1993 r.. Spółka ta działa na podstawie Kodeksu spółek handlowych. Kapitał akcyjny spółki wyniósł 1110830 zł i został podzielony na 111083 akcje imienne o wartości nominalnej 10 zł. Cena emisyjna, po której nabył Pan akcje, była równa wartości nominalnej akcji. Emisja papierowa akcji nastąpiła w dniu 1 stycznia 1995 r. W obrocie wtórnym nabywcami akcji mogły i mogą zostać wszelkie podmioty gospodarcze, osoby prawne i fizyczne. Zasady obrotu akcjami zawarte zostały na dokumencie akcji, z drugiej jego strony. Utworzona spółka przejęła na podstawie ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, w odpłatne korzystanie majątek Skarbu Państwa, po zlikwidowanym przedsiębiorstwie. W oparciu o umowy cywilnoprawne odkupił Pan w dniach 19 grudnia 1996 r., 23 stycznia 1997 r. i 24 lutego 1997 r. od innych akcjonariuszy kolejno 250, 260 i 80 akcji. W dniu 28 lipca 2000 r. sprzedał Pan 50 akcji. Cena wszystkich akcji, zarówno sprzedanych jak i kupionych, równa była cenie nominalnej 10 zł za akcję. Po tych operacjach został Pan właścicielem 2402 akcji. W dniu 6 czerwca 2007 r. sprzedał Pan osobie prawnej (spółce z o.o.) wszystkie posiadane akcje, a ich cena była wyższa, niż cena nabycia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystąpi obowiązek zapłaty jakiegokolwiek podatku od kwoty będącej różnicą ceny zbycia akcji i ceny ich zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek zapłaty podatku nie wystąpi z dwóch powodów. Obowiązująca w 1993 r. i w latach następnych ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzała co prawda w art. 17, iż przychodem jest przeniesienie własności akcji i innych papierów wartościowych, jednak stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) przestawało to być źródłem przychodu, jeżeli sprzedaż nastąpiła po okresie pół roku od daty nabycia. Artykuł 30 ustawy nie nakładał na przychód ze sprzedaży akcji żadnego podatku ryczałtowego, a art. 21 ust. 1 pkt 5 zwalniał od podatku dochodowego odsetki z papierów wartościowych, a więc należy domniemywać, że i z dyskonta od ich zbycia. Dodatkowo art. 52 ust. 1 zwalniał z podatku dochodowego dochody ze sprzedaży akcji i gdyby akcje zostały wówczas sprzedane, to obowiązek zapłaty podatku by nie wystąpił. Ponadto, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiącym, że przepisy wprowadzające podatek od dochodów z dyskonta zbycia papierów wartościowych nie obowiązują przy zbyciu papierów wartościowych w oparciu o art. 52 pkt 1 lit. b), zwalniający od podatku dochody uzyskane ze zbycia papierów wartościowych, które zostały dopuszczone do publicznego obrotu i zostały nabyte w drodze oferty publicznej. Natomiast pod pojęciem oferty publicznej, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu, rozumie się ofertę nabycia skierowaną do co najmniej 100 osób oraz czym jest publiczne proponowanie nabycia papierów wartościowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). do praw majątkowych, których mowa we wskazanym przepisie, zaliczyć należy, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6, m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (w tym również akcji).

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14. Dochód ten podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym i nie łączy się go z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych oraz podatkiem liniowym. Na osobie, która uzyskała dochód (poniosła stratę) z kapitałów opodatkowanych na ww. zasadach ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania wg. ustalonego wzoru (PIT 38), w terminie do dnia 30 września roku następującego po roku podatkowym. W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 1a pkt 1 i ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z treścią art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi

Jednocześnie, na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Z powyższego wynika więc, że zwolnienie z opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia akcji nabytych przed 2004 r. uzależnione zostało od spełnienia dwóch warunków:

* akcje te musiały być dopuszczone do publicznego obrotu

* nabycie ich powinno nastąpić na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

W czasie kiedy Wnioskodawca nabył przedmiotowe akcje, wprowadzenie akcji do obrotu regulowała ustawa - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych. W 1993 r. czyli w roku, w którym Wnioskodawca nabył zasadniczą część akcji, za publiczny obrót papierami wartościowymi uznawano, stosownie do art. 1 § 1 wskazanej ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych, proponowanie nabycia, nabywanie lub przenoszenie praw z emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli proponowanie nabycia skierowane jest do więcej niż 300 osób albo do nie oznaczonego adresata z wyjątkiem:

1.

udostępniania akcji pracownikom na zasadach preferencyjnych, zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298 i z 1991 r. Nr 60, poz. 253),

2.

proponowania nabycia akcji w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa w ilości nie mniejszej niż 10% akcji dla jednego nabywcy.

W roku 1996 i 1997, czyli w czasie, gdy Wnioskodawca nabył kolejne pakiety akcji, publiczny obrót definiowany był jako proponowanie nabycia, nabywanie lub przenoszenie praw z emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli proponowanie nabycia skierowane jest do więcej niż 300 osób albo do nie oznaczonego adresata, z wyjątkiem:

1.

udostępniania w procesie prywatyzacji przez Skarb Państwa akcji pracownikom danej spółki oraz producentom rolnym, na trwale związanym z przedsiębiorstwem,

2.

proponowania przez Skarb Państwa nabycia akcji w procesie prywatyzacji w ilości nie mniejszej niż 10% kapitału akcyjnego dla jednego nabywcy,

3.

udostępniania akcji pracownikom na podstawie art. 46 ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202), zwanej dalej "ustawą o narodowych funduszach inwestycyjnych",

4.

proponowania nabycia, nabywania lub przenoszenia praw z akcji spółki powstałej z przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa na podstawie ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298 oraz z 1991 r. Nr 60, poz. 253 i Nr 111, poz. 480), jeżeli stronami umowy są wyłącznie pracownicy spółki lub osoby, o których mowa w art. 46 ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych, albo narodowy fundusz inwestycyjny,

5.

proponowania nabycia akcji dotychczasowym akcjonariuszom (prawo poboru), chyba że ustawa stanowi inaczej,

6.

obrotu wekslowego i czekowego,

7.

obrotu wydawanymi przez banki certyfikatami depozytowymi, bonami oszczędnościowymi lub innymi papierami wartościowymi, stanowiącymi dokument wkładu oszczędnościowego i lokat terminowych.

Natomiast oferta publiczna, w latach, w których Wnioskodawca nabywał papiery wartościowe, definiowana była jako oferta skierowana do ogółu społeczeństwa, a nie do ściśle określonej liczby osób, nawet jeśli ich liczba przewyższała 300 osób, gdyż trudno jest uznać, że oferta nabiera charakteru oferty publicznej tylko ze względu na skierowanie jej do ściśle określonej liczby osób, nawet jeśli jej liczba przekracza 300 osób.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że był Pan jednym z założycieli spółki, oraz że w 1996 r. i 1997 r., na podstawie umów cywilnoprawnych, nabył Pan kolejne pakiety akcji. Wszystkie akcje nowo powstałej spółki objęte zostały przez 292 pracowników - założycieli spółki. Stwierdzić zatem należy, że akcje nabyte zostały przez Pana na podstawie oferty skierowanej do ściśle określonej liczby osób i nie miała ona charakteru oferty publicznej, w rozumieniu przepisów regulujących kwestie obrotu papierami wartościowymi, w czasie, kiedy nabywał Pan akcje. Z wniosku nie wynika również, że akcje nabyte w latach 1996 i 1997 nabyte zostały na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych. W związku z powyższym nabyte akcje, pomimo że nabyte zostały przed 1 stycznia 2004 r., nie spełniają kryteriów uprawniających do zwolnienia, o którym mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc dochody z ich odpłatnego zbycia podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wyjaśnić należy również, iż w związku z faktem, że opodatkowaniu podlega przychód ze zbycia papierów wartościowych, stosować należy przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zbycia, a nie, jak mylnie wskazał Wnioskodawca, obowiązujące w dacie nabycia papierów wartościowych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl