ITPB2/415-387a/10/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-387a/10/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r., (data wpływu 16 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) oraz z dnia 30 czerwca 2010 r. (data wpływu 6 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą stypendiów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 25 czerwca 2010 r. oraz w dniu 6 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą stypendiów.

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach działania 2.2 ZPORR "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, wypłacono stypendium w kwocie 1000 zł, tj. po 250 zł za 4 miesiące. Adresatami projektu jest młodzież z obszarów wiejskich. Przed wypłatą stypendium stypendyści złożyli oświadczenie PIT-2C. Szkoła jako płatnik wystawiła uczniom PIT-8S oraz PIT-11.

Stypendia te zostały przyznane na podstawie Uchwały Rady Powiatu z dnia 30 marca 2009 r. w sprawie przystąpienia do realizacji projektu w ramach wyrównywania szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne, ustalenia zasad udzielania stypendiów dla uczniów powiatu oraz ustanowienia zabezpieczenia finansowego realizacji projektu.

Na koniec roku szkolnego wypłacono stypendium za dobre wyniki w nauce w kwocie 1000 zł, od których pobrano podatek. Przed wypłatą stypendyści złożyli oświadczenie PIT-2C, a płatnik sporządził PIT.

Stypendia te zostały przyznane na podstawie uchwały Rady Powiatu z dnia 3 lipca 2008 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu z dnia 13 czerwca 2006 r. w sprawie określenia zasad udzielania stypendiów motywacyjnych studentom oraz szczególnie uzdolnionym uczniom szkół ponadgimnazjalnych, dla których terenem zamieszkania jest powiat zmienionej uchwałą Rady Powiatu z dnia 14 czerwca 2007 r.

Powyższe stypendia są świadczeniami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy płatnik ma obowiązek sporządzania informacji PIT-8S i PIT-11 o wysokości wypłaconego stypendium w wysokości 250 zł za miesiąc, a stypendysta musi składać zeznanie roczne w urzędzie skarbowym.

2.

Czy wypłacając stypendium za dobre wyniki w nauce w kwocie 1000 zł miesięcznie, należy sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium i pobrać podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendium wypłacone jednorazowo w kwocie 1000 zł, tj. w wysokości 250 zł miesięcznie za 4 miesiące jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a płatnik powinien wystawić stypendystom informację PIT-8S i PIT-11. Natomiast w przypadku stypendium za dobre wyniki w nauce wypłaconego w kwocie 1000 zł, za miesiąc należało pobrać podatek od całości wypłaconego stypendium i wystawić informację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w ramach działania 2.2 ZPORR "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, wypłacono stypendium w kwocie 1000 zł, tj. po 250 zł za 4 miesiące. Adresatami projektu jest młodzież z obszarów wiejskich. Przed wypłatą stypendium stypendyści złożyli oświadczenie PIT-2C. Szkoła jako płatnik wystawiła uczniom PIT-8S oraz PIT-11.

Stypendia te zostały przyznane na podstawie Uchwały Nr Rady Powiatu z dnia 30 marca 2009 r. w sprawie przystąpienia do realizacji projektu w ramach wyrównywania szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne, ustalenia zasad udzielania stypendiów dla uczniów powiatu oraz ustanowienia zabezpieczenia finansowego realizacji projektu.

Na koniec roku szkolnego wypłacono stypendium za dobre wyniki w nauce w kwocie 1000 złod których pobrano podatek. Przed wypłatą stypendyści złożyli oświadczenie PIT-2C, a płatnik sporządził PIT.

Stypendia te zostały przyznane na podstawie uchwały Nr Rady Powiatu z dnia 3 lipca 2008 r. w sprawie zmiany uchwały Nr Rady Powiatu z dnia 13 czerwca 2006 r. w sprawie określenia zasad udzielania stypendiów motywacyjnych studentom oraz szczególnie uzdolnionym uczniom szkół ponadgimnazjalnych, dla których terenem zamieszkania jest powiat zmienionej uchwałą Rady Powiatu z dnia 14 czerwca 2007 r.

Jak wskazano we wniosku, wszystkie stypendia w nim wskazane są stypendiami o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej stosuje się jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest zobowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana (art. 21 ust. 10 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy może być zastosowane w sytuacji, gdy zostaną spełnione wszystkie warunki wynikające z powołanych wyżej przepisów, tj. jeżeli:

* świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,

* wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości we wskazanych formach,

* podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie PIT-2C, z którego będzie wynikało, że spełnia przesłanki określone w art. 21 ust. 10 ustawy,

* wysokość stypendium nie będzie przekraczała miesięcznie kwoty 380 zł.

W przypadku wypłaty stypendiów w kwocie miesięcznej, przekraczającej kwotę zwolnioną, płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki od nadwyżki nie podlegającej zwolnieniu, zgodnie z art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ww. ustawy do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane: jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów. Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru (PIT-8S) i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37.

Jeżeli osoba otrzymująca stypendium złoży płatnikowi do 10 stycznia roku następnego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-12), że nie osiągała innych dochodów poza dochodami uzyskanymi od płatnika, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e wówczas zgodnie z art. 37 ustawy, płatnik będzie zobowiązany do sporządzenia rocznego obliczenia podatku (PIT-40), na zasadach określonych w art. 27 ustawy.

Ponadto zgodnie z art. 39 ust. 5 płatnicy określeni w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy, wypłacający podatnikom wyłącznie stypendia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b sporządzają jedynie informację, o której mowa w art. 35 ust. 10 ustawy, tj. PIT-8S natomiast jak wynika z brzmienia przepisu nie sporządzają imiennych informacji PIT-11.

Biorąc zatem pod uwagę powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, że analizowane zwolnienie obowiązuje także wówczas, gdy stypendium o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy, jest wypłacane jednorazowo za kilka miesięcy. Bez znaczenia dla celów podatkowych jest fakt skumulowania wypłaty stypendiów, bowiem brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 40b powołanej ustawy uzależnia zastosowanie omawianego zwolnienia przedmiotowego od wysokości miesięcznego stypendium.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca wypłacił między innymi jednorazowo stypendium w wysokości 1000 zł, tj. po 250 zł za 4 miesiące, zatem pomimo iż łączna kwota wypłaty jest wyższa niż 380 zł, to przyznane miesięcznie stypendium nie przekracza tej kwoty. Ponieważ, osoby, które otrzymały te stypendia złożyły oświadczenie PIT-2C, zatem przedmiotowe stypendium podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawcy ciąży wyłącznie obowiązek wystawienia informacji o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru PIT-8S.

Ponadto, w stanie faktycznym wskazano, iż Wnioskodawca wypłacił również jednorazowe stypendia za dobre wyniki w nauce w kwocie 1000 zł, tj. w kwocie przekraczającej miesięczny limit wskazany w przepisie. Świadczenia te były stypendiami o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b cytowanej ustawy. Ponieważ stypendyści złożyli Wnioskodawcy oświadczenia PIT-2C, na Wnioskodawcy ciążył obowiązek poboru zaliczki wyłącznie od nadwyżki nie podlegającej zwolnieniu przedmiotowemu. Wnioskodawca był również zobowiązany do wystawienia informacji o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru PIT-8S.

Reasumując, w przypadku wypłacania stypendiów zwolnionych z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości do 380 zł miesięcznie, płatnik po zakończonym roku podatkowym obowiązany jest sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru PIT-8S, natomiast w sytuacji wypłaty stypendium w wysokości 1000 zł miesięcznie płatnik jest zobowiązany do poboru zaliczki od nadwyżki ponad 380 zł, zgodnie z art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do wystawienia informacji o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru PIT-8S.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl