ITPB2/415-371/13/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-371/13/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku złożonym w dniu 26 marca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania na rzecz osób fizycznych usług związanych z usuwaniem azbestu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania na rzecz osób fizycznych usług związanych z usuwaniem azbestu.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w lutym 2012 r. złożył wniosek do WFOŚ i GW o przyznanie dotacji na rok 2012 do zadania pn: "Demontaż, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest na terenu Gminy....". Realizacja ww. przedsięwzięcia wynika z rządowego programu "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032" przyjętego uchwałą Rady Ministrów w dniu 14 maja 2002 r. Unieszkodliwianie azbestu z terenu Wnioskodawcy zostało przyjęte w budżecie jako dotacja celowa, po otrzymaniu dotacji środki te stanowiły składnik budżetu gminy, tym samym finansowanie wykonania usługi dokonane było z budżetu, zasilanego dotacją z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do zadań przystąpiło 22 beneficjentów - właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy....., na podstawie złożonych wniosków. Dodatkowo właściciele nieruchomości do wniosków załączyli tytuł prawny do terenu nieruchomości objętej pracami, oraz zgłoszenie prac budowlanych. Zadanie polegało na "Demontażu, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów zawierających azbest". W kwietniu 2012 r. Wnioskodawca otrzymał promesę z WFOŚ i GW. Wykonanie zadania zlecono firmie zewnętrznej wyłonionej w drodze przetargu nieograniczonego i w dniu 28 czerwca 2012 r. podpisano stosowną umowę z P.H.U... będącym podatnikiem podatku VAT. Dnia 24 lipca 2012 r. w siedzibie WFOŚ i GW podpisano umowę dotacji na realizację zadania pn:" Demontaż, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy...". Całkowita wartość zadania wyniosła 72.742,54 zł i została ustalona na podstawie protokołu odbioru odpadu wraz z kartami odpadu faktycznie zdemontowanego i odebranego azbestu od właścicieli nieruchomości ujętych w harmonogramie finansowo-rzeczowym stanowiącym załącznik do wniosku o dotację do WFOŚ i GW. Wszystkie rozliczenia odbyły się pomiędzy Wnioskodawcą a wykonawcą na podstawie zawartej umowy. Po wykonaniu prac firma PHU.... wystawiła fakturę na Wnioskodawcę zgodnie z zapisem umowy, a następnie sporządzono wniosek do WFOŚ i GW o przekazanie środków na realizację ww. przedsięwzięcia. Po otrzymaniu dotacji Wnioskodawca przekazał należne środki na zapłatę wystawionej faktury zgodnie z umową i przesłał sprawozdanie do WFOŚ i GW z realizacji zadania. Osoby fizyczne zakwalifikowane do zadania nie otrzymały żadnych środków finansowych, a dotacja stanowiła 100% wartość zadania. W roku 2013 Wnioskodawca będzie realizował kolejne zadanie związane z demontażem, transportem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy.....

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy wartość wykonanych usług, obejmujących demontaż, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest, realizowanych przez Wnioskodawcą w ramach dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, stanowić będzie dla tych osób nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkując obowiązkiem wystawienia przez Wnioskodawcę tym osobom informacji PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy sfinansowanie poszczególnym mieszkańcom gminy (osobom fizycznym) usługi związanej z demontażem, transportem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest dokonane ze środków pochodzących z dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które gmina wprowadziła do budżetu po stronie dochodów podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli osoba fizyczna nie otrzymuje środków finansowych, a płatność dokonywana jest na rzecz firmy, z którą podpisano umowę na świadczenie usług.

W takiej sytuacji, skoro mieszkaniec gminy (osoba fizyczna) nie otrzymuje środków pieniężnych, to tym samym otrzymuje świadczenie nieodpłatne w postaci finansowania usługi związanej z odbiorem, transportem i utylizacją azbestu z jego posesji. Do tego typu świadczenia niepieniężnego zastosowanie znajduje zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że dofinansowanie to jest dokonywane w ramach programów rządowych.

W sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę osoby fizyczne nie otrzymały środków finansowych, otrzymały one nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania obejmującego odbiór, transport i utylizację odpadów zawierających azbest.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, wartość wykonanych usług, obejmujących odbiór, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest, realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach funduszu celowego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, stanowi dla osób fizycznych nieodpłatne świadczenie korzystające ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca w lutym 2012 r. złożył wniosek do WFOŚ i GW o przyznanie dotacji na rok 2012 do zadania pn: "Demontaż, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest na terenu Gminy....". Realizacja ww. przedsięwzięcia wynika z rządowego programu "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032" przyjętego uchwałą Rady Ministrów w dniu 14 maja 2002 r. Unieszkodliwianie azbestu z terenu Wnioskodawcy zostało przyjęte w budżecie jako dotacja celowa, po otrzymaniu dotacji środki te stanowiły składnik budżetu gminy, tym samym finansowanie wykonania usługi dokonane było z budżetu, zasilanego dotacją z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do zadań przystąpiło 22 beneficjentów - właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy..., na podstawie złożonych wniosków. Dodatkowo właściciele nieruchomości do wniosków załączyli tytuł prawny do terenu nieruchomości objętej pracami, oraz zgłoszenie prac budowlanych. Zadanie polegało na "Demontażu, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów zawierających azbest". W kwietniu 2012 r. Wnioskodawca otrzymał promesę z WFOŚ i GW. Wykonanie zadania zlecono firmie zewnętrznej wyłonionej w drodze przetargu nieograniczonego i w dniu 28 czerwca 2012 r. podpisano stosowną umowę z P.H.U... będącym podatnikiem podatku VAT. Dnia 24 lipca 2012 r. w siedzibie WFOŚ i GW podpisano umowę dotacji na realizację zadania pn: "Demontaż, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy...". Całkowita wartość zadania wyniosła 72.742,54 zł i została ustalona na podstawie protokołu odbioru odpadu wraz z kartami odpadu faktycznie zdemontowanego i odebranego azbestu od właścicieli nieruchomości ujętych w harmonogramie finansowo-rzeczowym stanowiącym załącznik do wniosku o dotację do WFOŚ i GW. Wszystkie rozliczenia odbyły się pomiędzy Wnioskodawcą a wykonawcą na podstawie zawartej umowy. Po wykonaniu prac firma PHU... wystawiła fakturę na Wnioskodawcę zgodnie z zapisem umowy, a następnie sporządzono wniosek do WFOŚ i GW o przekazanie środków na realizację ww. przedsięwzięcia. Po otrzymaniu dotacji Wnioskodawca przekazał należne środki na zapłatę wystawionej faktury zgodnie z umową i przesłał sprawozdanie do WFOŚ i GW z realizacji zadania. Osoby fizyczne zakwalifikowane do zadania nie otrzymały żadnych środków finansowych, a dotacja stanowiła 100% wartość zadania. Ponadto w roku 2013 Wnioskodawca będzie realizował kolejne zadanie związane z "Demontażem, transportem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy...".

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż w niniejszym przypadku osoby fizyczne, które zakwalifikowały się do realizowanego w ramach rządowego programu i finansowanego ze środków budżetu gminy przez Wnioskodawcę zadania, otrzymały nieodpłatne świadczenie w postaci usług obejmujących demontaż, odbiór, transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń, stanowić będzie dla osób fizycznych (właścicieli nieruchomości) przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako finansowany ze środków budżetu gminy - jednostki samorządu terytorialnego w ramach realizacji programu rządowego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, w takim przypadku Wnioskodawca nie jest i nie będzie obowiązany do wystawiania informacji PIT-8C zarówno za 2012 r. jak również za 2013 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl