ITPB2/415-369b/09/IL - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwrotu kosztów dojazdu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-369b/09/IL Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwrotu kosztów dojazdu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 8 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 29 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania ryczałtu na pokrycie kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem przysługującego żołnierzom zawodowym przeniesionym służbowo - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania ryczałtu na pokrycie kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem przysługującego żołnierzom zawodowym przeniesionym służbowo oraz dodatku za rozłąkę.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przeniesienie służbowe jest związane z podpisaniem kontraktu na pełnienie służby przez kolejne kadencje w innej jednostce. Kadencja oznacza dla żołnierza czasowe przeniesienie tj. czasowe wykonywanie przez żołnierza zadań służbowych.

Zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm.) żołnierz zawodowy pełniący zawodową służbę wojskową na podstawie kontraktu na pełnienie służby stałej bądź kontraktowej - pełni tę służbę na stanowiskach służbowych przez czas określony kadencjami. Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 tej ustawy, żołnierzowi zawodowemu przeniesionemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej w innej miejscowości albo skierowanemu do wykonywania zadań służbowych poza stałym miejscem pełnienia służby lub miejscem zamieszkania przysługują należności za przeniesienia i podróże służbowe.

Zgodnie z brzmieniem § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, zmienionego z dniem 1 listopada 2007 r. rozporządzeniem MON z dnia 5 października 2007 r. (Dz. U. Nr 192, poz. 1389) z tytułu przeniesienia służbowego żołnierzowi przysługują:

*

diety dla żołnierza i członków jego rodziny - za czas przejazdu i pierwszą dobę pobytu w nowym miejscu zamieszkania,

*

ryczałt na krycie kosztów przejazdu do nowego miejsca zamieszkania osób, o których mowa w pkt 1,

*

ryczałt z tytułu przeniesienia,

*

zasiłek osiedleniowy,

*

zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego,

*

dodatek za rozłąkę.

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia MON zmieniającego poprzednie rozporządzenie, z dnia 14 października 2008 r. (Dz. U. Nr 190 poz. 1165), żołnierz otrzymuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu w wysokości 75 % ceny imiennego biletu miesięcznego na przejazd w II klasie pociągu osobowego, ustalonej na podstawie tabeli opłat za bilety odcinkowe miesięczne imienne według taryfy normalnej na przejazdy (tam i z powrotem) na odległość 100 km

W przypadku gdy członkowie rodziny nie przesiedlają się wraz z przeniesionym służbowo żołnierzem do nowego miejsca pełnienia służby i będą zamieszkiwać w miejscowości, do której nie jest możliwy codzienny dojazd publicznymi środkami transportu, żołnierzowi przysługuje dodatek za rozłąkę z rodziną w stawce zryczałtowanej w wysokości 18-krotności diety określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Natomiast zwrot kosztów z tytułu przejazdu do pracy, o których mowa w ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, przyznaje się żołnierzowi:

*

przeniesionemu służbowo do miejscowości:

a.

w której on lub jego małżonek nie posiada domu lub samodzielnego lokalu mieszkalnego albo nie jest zameldowany na pobyt stały,

b.

z której nie istnieje dogodne połączenie komunikacyjne.

*

któremu w nowym miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej nie przekazano lokalu mieszkalnego albo nie przydzielono zakwaterowania tymczasowego,

*

który nie posiada uprawnienia do bezpłatnych przejazdów lub zwrotu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby.

Zwolnienie z opodatkowania dodatku za rozłąkę, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnił ustawodawca od charakteru przeniesienia, wskazując, iż ma ono zastosowanie do pracowników przeniesionych czasowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy żołnierza zawodowego wyznaczonego na stanowisko służbowe na okres kadencji w dniach wykonywania zadań służbowych traktować jako czasowo przeniesionego, czy wykonywanie obowiązków służbowych w danej jednostce traktować jako stałe, czy wówczas dodatek za rozłąkę, który otrzymuje żołnierz zawodowy podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy zwrot kosztów dojazdu powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie, wniosek w zakresie pytania pierwszego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, służba żołnierzy zawodowych ma obecnie charakter kadencyjny. Żołnierz podpisuje kontrakt na pełnienie służby na stanowisku służbowym w danej miejscowości na określony czas i nie przesiedla rodziny, ponieważ następny kontrakt może oznaczać kolejne przeniesienie do innej miejscowości.

Według pracodawcy powyższe potwierdza czasowy charakter wykonywania przez żołnierza zadań służbowych.

Istotą i celem przedmiotowych należności jest rekompensata wyższych kosztów utrzymania ponoszonych przez żołnierzy, zobligowanych do pełnienia służby poza miejscem zamieszkania rodziny. Wnioskodawca podnosi, iż ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie opodatkowania ryczałtu na pokrycie kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem przysługujących żołnierzom zawodowym przeniesionym służbowo.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Należy wskazać, że stosownie do art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Z cytowanych przepisów jednoznacznie wynika, że do przychodów pracownika zaliczyć należy wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, wynikające z zawartej umowy bądź mające związek z faktem wykonywania przez niego pracy.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymywane przez pracowników z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200 % wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie.

Zgodnie z § 3 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe (Dz. U. Nr 140, poz. 1487 z późn. zm.), żołnierzowi przeniesionemu służbowo do miejscowości, do której jest możliwy codzienny dojazd publicznymi środkami transportu, przysługuje zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, w wysokości udokumentowanej imiennym biletem miesięcznym na przejazd środkiem publicznego transportu kolejowego lub autobusowego. W przypadku nieprzedłożenia biletu, albo odbywania dojazdów innym środkiem transportu niż publiczny żołnierz otrzymuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby w wysokości 75 % ceny imiennego biletu miesięcznego na przejazd w klasie II pociągu osobowego, ustalonej na podstawie tabeli opłat za bilety odcinkowe miesięczne imienne według taryfy normalnej na przejazdy (tam i z powrotem), na odległość 100 km.

Biorąc pod uwagę, iż na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 14 wskazanej ustawy, zwolnione od podatku są m.in. kwoty otrzymane z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego, zatem otrzymany przez żołnierzy na podstawie powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem oraz ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby i z powrotem są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując, otrzymywany przez żołnierza ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pracy i z powrotem, stanowi przychód ze stosunku służbowego zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl