ITPB2/415-361/08/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-361/08/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 28 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce renty przyznanej w Niemczech, o ile stanowi świadczenie z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce renty przyznanej w Niemczech.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 1991 r. pojechała Pani do pracy w Niemczech. Pracowała Pani (nielegalnie) u rolnika. W czasie wykonywania pracy w dniu 26 października 1991 r., spadając z maszyny rolniczej, uległa Pani poważnemu wypadkowi. Ustalono u Pani 40% utraty zdolności do pracy zarobkowej. Od marca 1993 r. zaczęła Pani otrzymać comiesięczną rentę z Niemiec płaconą przez Stowarzyszenie. Pod koniec ubiegłego roku instytucja wypłacająca rentę, powołując się na to, że od 1 stycznia 2008 r. wchodzi w życie w Niemczech zmiana ustawy dotycząca prawa rolniczego ubezpieczenia socjalnego, zaproponowano Pani do wypłaty jednorazową rekompensatę (odszkodowanie) w związku z wypłacaną Pani rentą miesięczną. Po wyrażeniu przez Panią zgody na tego rodzaju świadczenie, określona kwota w Euro (Rentenabfindung) wpłynęła w 2008 r. na Pani rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane z Niemiec świadczenie określone jako "rentenabfindung" jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, a jeśli nie, to czy od tej kwoty powinna być zapłacona zaliczka na podatek dochodowy bezpośrednio po wpływie kwoty do Banku i potrącona przez Bank, czy też przez Panią w okresie późniejszym, po zakończeniu roku podatkowego 2008.

Zdaniem Wnioskodawcy, odszkodowanie, które otrzymała, pozostaje w związku z otrzymywaną rentą z Niemiec - w następstwie wypadku, w którym nie tylko utraciła Pani w 40% zdolność do pracy zarobkowej, ale zwiększyły się Pani potrzeby w zakresie kosztów stałego leczenia i rehabilitacji. Świadczenie wypłacone zostało przez instytucję zajmującą się rolniczymi ubezpieczeniami socjalnymi. Otrzymana kwota "rentenabfindung" jest więc kwotą wypłaconą z ubezpieczeń, czyli znajduje zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także można ją zakwalifikować jako odszkodowanie jednorazowe z powodu zmiany prawa w Niemczech dotyczących płacenia tego rodzaju rent. Ponadto, uwzględniając fakt, iż renta miała charakter cykliczny, bezterminowy i niską kwotę, a wypłacone obecnie świadczenie jest jednorazowe i do tego ma znaczną wysokość, to można przyjąć, że są to świadczenia odmiennej natury prawnej, a co za tym idzie - obecne świadczenie powinno być zwolnione z podatku. Z tego powodu Bank (jako płatnik) nie musiał potrącać zaliczki na podatek dochodowy, jak to czynił w przypadku rent.

W Pani ocenie - kwota, którą otrzymała z Niemiec jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Na podstawie art. 18 ust. 2 ww. umowy bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż renta otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

* ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,

* ustawowe ubezpieczenie emerytalne

* ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,

* ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz

* ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących z wszystkich działów niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.

Podstawę ustawową ubezpieczenia wypadkowego - w prawie niemieckim - stanowi Kodeks Socjalny, m.in. jego Księga Siódma (SGB VII). Świadczenia pieniężne związane z niezdolnością do pracy na skutek wypadku przy pracy przyznawane i ustalane na podstawie tych przepisów są poborami pochodzącymi z działu ubezpieczeń od następstw wypadków niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.

Z treści wniosku wynika, iż renta wypłacana była Pani przez Stowarzyszenie. Świadczenie, którego dotyczy pytanie zadane we wniosku pozostaje natomiast w związku z ww. rentą i zostało wypłacone przez instytucję zajmującą się rolniczymi ubezpieczeniami socjalnymi. Wskazuje Pani ponadto, iż wspomniane świadczenie otrzymała w związku ze zmianą prawa rolniczego ubezpieczenia socjalnego dotyczącą sposobu wypłacania renty tego rodzaju, jaki otrzymywała Pani poprzednio w formie wypłat miesięcznych. Powyższe natomiast pozwala zakwalifikować tę należność pieniężną do świadczeń rentowych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże z wniosku nie wynika jednoznacznie, czy wypłacone Pani w 2008 r. świadczenie pieniężne stanowi świadczenie z ustawowego ubezpieczenia społecznego (ustawowego ubezpieczenia wypadkowego).

Mając na względzie powyższe, jeżeli wypłacone Pani świadczenie stanowi świadczenie z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego, podlega opodatkowaniu, zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 umowy międzynarodowej, tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W takiej sytuacji natomiast płatnik (bank) w Polsce nie powinien od tych należności pieniężnych pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl