ITPB2/415-357/14/IL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-357/14/IL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 26 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków ciążących na Wnioskodawcy w związku z wypłatą świadczeń dla bezrobotnych bez prawa do zasiłku, wykonujących prace społecznie użyteczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków ciążących na Wnioskodawcy w związku z wypłatą świadczeń dla bezrobotnych bez prawa do zasiłku, wykonujących prace społecznie użyteczne.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina wraz ze Starostą - Powiatowym Urzędem Pracy zgodnie z art. 73a ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz zawartym porozumieniem, organizuje i finansuje prace społecznie użyteczne. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej dokonuje wypłat świadczeń osobom skierowanym do tych prac. Są to osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku, korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej, uczestniczące w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielniania, lokalnym programie pomocy społecznej. Prace społecznie użyteczne są formą aktywizacji tych osób, mają na celu stworzenie warunków powrotu na rynek pracy osób długotrwale bezrobotnych

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy podmiot dokonujący wypłat świadczeń dla bezrobotnych bez prawa do zasiłku, wykonujących prace społecznie użyteczne, obowiązany jest do sporządzania i przekazywania podatnikowi oraz organowi podatkowemu informacji o wypłaconych świadczeniach PIT-8C, pomimo zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 128 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczenia wypłacane bezrobotnym skierowanym do wykonywania prac społecznie użytecznych są w myśl art. 21 ust. 1 pkt 128 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego. W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli świadczenia wypłacane są przez M-GOPS na mocy art. 73a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to należy zakwalifikować je do przychodów z innych źródeł, zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie należy wystawiać informacji o przychodach z tytułu wykonywania tych prac PIT-8C, ponieważ w informacji nie wykazuje się przychodów wolnych od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono "inne źródła".

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina wraz ze Starostą - Powiatowym Urzędem Pracy zgodnie z art. 73a ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz zawartym porozumieniem, organizuje i finansuje prace społecznie użyteczne. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej dokonuje wypłat świadczeń osobom skierowanym do tych prac. Są to osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku, korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej, uczestniczące w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielniania, lokalnym programie pomocy społecznej. Prace społecznie użyteczne są formą aktywizacji tych osób, mają na celu stworzenie warunków powrotu na rynek pracy osób długotrwale bezrobotnych.

Zgodnie z art. 73a ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674 z późn. zm.) na wniosek gminy starosta może skierować bezrobotnego bez prawa do zasiłku korzystającego ze świadczeń z pomocy społecznej do wykonywania prac społecznie użytecznych na terenie gminy, w której bezrobotny zamieszkuje lub przebywa, w wymiarze do 10 godzin w tygodniu.

Na mocy ust. 1a ww. artykułu do wykonywania prac społecznie użytecznych mogą być kierowane również osoby uczestniczące w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielnienia, lokalnym programie pomocy społecznej lub indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego, jeżeli podjęły uczestnictwo w tych formach w wyniku skierowania powiatowego urzędu pracy na podstawie art. 50 ust. 2.

Wykonywanie prac społecznie użytecznych - zgodnie z art. 73a ust. 2 ustawy - odbywa się na podstawie porozumienia zawartego między starostą a gminą, na rzecz której prace społecznie użyteczne będą wykonywane.

Wysokość świadczeń przysługujących bezrobotnemu z ww. tytułu została określona w art. 73a ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z tym przepisem, bezrobotnemu oraz osobie, o której mowa w ust. 1a, nieposiadającym prawa do zasiłku, przysługuje świadczenie w wysokości nie niższej niż 6 zł za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych. Świadczenie podlega waloryzacji na zasadach określonych w art. 72 ust. 6.

Stosowanie do art. 73a ust. 4 ww. ustawy, świadczenie nie przysługuje za okres niewykonywania pracy, w tym za okres udokumentowanej niezdolności do pracy.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, iż ustawodawca na mocy art. 21 ust. 1 pkt 128 ww. ustawy zwolnił od podatku dochodowego świadczenia wypłacane bezrobotnym skierowanym do wykonywania prac społecznie użytecznych

Zatem, jeżeli świadczenia wypłacane są przez Wnioskodawcę na mocy art. 73a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to należy zakwalifikować je do przychodów z innych źródeł, zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w myśl art. 42a tej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W ww. informacjach nie uwzględnia się przychodów wolnych od podatku na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Reasumując, świadczeń wypłacanych bezrobotnym na podstawie art. 73a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych, jako zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca nie wykazuje w informacjach o przychodach, zatem w sytuacji gdy w roku podatkowym nie wypłaca tym bezrobotnym żadnych innych świadczeń nie ma on obowiązku sporządzenia dla nich informacji PIT-8C.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl