ITPB2/415-335/13/IB - Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-335/13/IB Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2013 r. (data wpływu 19 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 8 października 2012 r. został powołany komitet organizacyjny w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej na leczenie Wnioskodawczyni. W skład komitetu weszły osoby zamieszkujące Gminę. Komitet organizacyjny ogłosił w jakim celu został powołany oraz jakie działania będzie podejmował, żeby zebrać środki finansowe dla Wnioskodawczyni.

Zgodnie z treścią aktu organizacyjnego komitetu zebrane środki publiczne mają służyć leczeniu i rehabilitacji Wnioskodawczyni, tj. leczeniu raka mózgu, na który choruje od dnia 10 maja 2012 r. Leczenie wymaga dużych nakładów finansowych, dlatego też mieszkańcy Gminy podjęli decyzję o zorganizowaniu zbiórki publicznej, która ma pomóc Wnioskodawczyni w leczeniu i rehabilitacji. Środki zbierano poprzez dokonywanie drobnych wpłat (tekst jedn.: od 20 zł do 2000 zł) na rachunek bankowy. Zorganizowano festyn, z którego środki były w całości przekazane na leczenie Wnioskodawczyni. W trakcie festynu zbierano pieniądze do puszek, licytowano darowane przedmioty, występowały bezpłatnie zespoły muzyczne, a zgromadzone środki przekazano na rachunek bankowy, a następnie przekazano na rachunek osobisty Wnioskodawczyni. Ogólnie darczyńcy, a następnie komitet organizacyjny dnia 12 grudnia 2012 r. przekazał kwotę 10.000 zł oraz 31 grudnia 2012 r. kwotę 15.856,90 zł.

Po analizie treści wniosku z dnia 18 marca 2013 r., mając na względzie zakres kompetencji przyznanej tut. organowi i treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa przyjęto, iż intencją Wnioskodawczyni było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy otrzymane środki pieniężne są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni zgodnie z art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zobowiązana opodatkować całość dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Z kolei art. 3 ust. 2b cytowanej ustawy wyjaśnia co to jest dochód. Mianowicie dochód jest to wynagrodzenie uzyskane za świadczenie pracy, prowadzonej działalności gospodarczej i że w zamian za świadczoną pracę uzyskiwany jest dochód, który następnie podlega opodatkowaniu. Wnioskodawczyni uzyskała środki finansowe ze zbiórki publicznej w zamian za które nie wykonała pracy ani nie świadczyła innej działalności mogącej skutkować otrzymaniem w zamian wynagrodzenia. Otrzymane przez Wnioskodawczynię środki pieniężne pochodzą od dobrowolnie przekazujących osób fizycznych i prawnych, dla których Wnioskodawczyni nie świadczyła pracy. Ponadto, zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego otrzymała darowizny od osób fizycznych i prawnych - darczyńców, którzy dobrowolnie kosztem swego majątku bezpłatnie obdarowali Wnioskodawczynię w środki pieniężne, nie uzyskując w zamian żadnego świadczenia.

Uwzględniając powyższe przepisy, Wnioskodawczyni uważa, że zebrane publicznie i przekazane Jej przez komitet organizacyjny środki na leczenie i rehabilitację, w zamian za co nie świadczyła pracy żadnemu darczyńcy są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ww. ustawy, w świetle którego źródłami przychodów są również inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jednocześnie na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcia w pierwszej kolejności wymaga więc forma prawna świadczonej na rzecz Wnioskodawczyni pomocy finansowej. W szczególności zaś decydujące znaczenie ma to, czy czynności przekazania Wnioskodawczyni środków pieniężnych miały charakter prawny darowizny, czy też stanowiły świadczenie nieodpłatne wynikające z innego stosunku prawnego.

Przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy z dnia z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.). Podatkiem od spadków i darowizn objęte są umowy darowizny w rozumieniu art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotną cechą darowizny jest nieodpłatny charakter świadczeń oraz nieekwiwalentność nabycia. Darowizna jest świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym i dobrowolnym, przy czym nie wynika ani z żadnego stosunku zobowiązaniowego, ani też z ustawy.

Jednakże nie każde bezpłatne przysporzenie, w tym pomoc świadczona na rzecz osoby fizycznej, może być traktowane jako darowizna, bowiem może ono wynikać z innego tytułu prawnego (art. 889 Kodeksu cywilnego).

Jakkolwiek istota świadczeń dokonywanych w ramach darowizny jest tego rodzaju, że świadczenie jest przekazywane pod tytułem darmym, niemniej jednak strony przy wykorzystaniu m.in. ogólnej zasady swobody zawierania umów mogą dokonać wyboru rodzaju czynności prowadzącej do udzielenia pomocy i w rezultacie świadczenie takie może wynikać z innego niż darowizna stosunku prawnego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić zatem należy, że w sytuacji gdy - jak twierdzi Wnioskodawczyni - świadczenia pieniężne przedstawione we wniosku zostały Jej przekazane tytułem darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego - nie podlegają one przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przy tym wskazać jednak należy, iż kwestia jaki charakter prawny miała czynność (czynności) przekazania Wnioskodawczyni środków pieniężnych, w szczególności zaś czy ww. czynność (czynności) stanowiła (y) darowiznę nie należy do zakresu przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, a w konsekwencji rozstrzygnięcie ww. kwestii nie należy do właściwości organu upoważnionego do wydania interpretacji indywidualnej.

Stosownie bowiem do treści § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. ww. w związku z art. 14b § 6 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektorzy Izb Skarbowych upoważnieni są w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do udzielania pisemnych interpretacji indywidualnych w zakresie przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa w sprawach pozostających we właściwości naczelników urzędów i dyrektorów izb skarbowych oraz naczelników urzędów i dyrektorów izb celnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, przy czym mianem ustaw podatkowych - w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej określa się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Z powyższych regulacji wynika, że upoważniony dyrektor izby skarbowej ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych i ratyfikowanych umów międzynarodowych związanych z materią podatkową.

W konsekwencji, w niniejszej interpretacji ocena stanowiska Wnioskodawczyni została dokonana jedynie w kontekście przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest zatem ocena prawidłowości kwalifikacji opisanej we wniosku czynności z punktu widzenia przepisów prawa cywilnego.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest stwierdzenie charakteru prawnego tego rodzaju czynności rozporządzającej, z kolei może stanowić to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Wobec powyższego, to na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, 70-561 Szczecin ul. Staromłyńska 10 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl