ITPB2/415-335/10/IL - Możliwość skorygowania deklaracji podatkowej w związku z przysługującą podatnikowi ulgą w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu opieki nad niepełnosprawną córką.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-335/10/IL Możliwość skorygowania deklaracji podatkowej w związku z przysługującą podatnikowi ulgą w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu opieki nad niepełnosprawną córką.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z odliczeń w ramach tzw. "ulgi prorodzinnej" oraz złożenia korekty zeznania podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z odliczeń w ramach tzw. "ulgi prorodzinnej" oraz złożenia korekty zeznania podatkowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Pańska córka ur. 14 października 1966 r. w 2007 r. ukończyła 41 lat i otrzymywała zasiłek pielęgnacyjny, który nadal otrzymuje. Do szkoły nie uczęszczała z uwagi na stopień upośledzenia umysłowego, który uniemożliwił jej podjęcie nauki. Posiada I grupę inwalidzką. We wniosku wskazuje Pan, że córka jest na Pana utrzymaniu i z tego tytułu przysługiwało Panu odliczenie od podatku za 2007 rok. Odliczenia tego Pan nie dokonał z powodu nieznajomości przepisów. W konsekwencji nie otrzymał Pan z tego tytułu zwrotu nadpłaty podatku. Utrzymuje się Pan z wypracowanej emerytury i jest jedynym żywicielem rodziny. Żona nie pracuje, ze względu na niepełnosprawność córki od urodzenia, sprawuje nad nią opiekę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania korekt deklaracji podatkowych, w szczególności zaś zeznania rocznego za rok podatkowy 2007 w podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem ulgi z tytułu wychowywania dziecka.

Zdaniem Wnioskodawcy, ulga z tytułu wychowywania dziecka w 2007 r. w podatku dochodowym od osób fizycznych jemu przysługiwała. Ponieważ z tej ulgi nie skorzystał, uważa, że przez dokonanie korekty do zeznania PIT-37 otrzymałby należność za 2007 rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4.

Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 4 ww. ustawy to:

1.

dzieci małoletnie;

2.

dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny;

3.

dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.

Przepis art. 27f ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż odliczenie wskazanej wyżej kwoty dotyczy łącznie obojga rodziców z zastrzeżeniem ust. 4. Kwotę tę odlicza się od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga.

Aby móc skorzystać z ulgi należy:

*

osiągać dochody opodatkowane według skali podatkowej,

*

wychowywać w roku podatkowym dzieci własne lub przysposobione,

*

wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenia zdrowotne).

Podkreślenia wymaga zatem, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż możliwość skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej za 2007 r. ma podatnik, który wychowywał w roku podatkowym dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek pielęgnacyjny.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku osiąga Pan dochody z tytułu emerytury i posiada na utrzymaniu pełnoletnią córkę, która w 2007 r. otrzymywała i nadal otrzymuje zasiłek pielęgnacyjny. Natomiast Pana Małżonka nie pracuje i nie osiąga żadnych dochodów, opiekuje się córką.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić zatem należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej za 2007 r.

Podatnikowi, który w zeznaniu rocznym wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, przysługuje - zgodnie z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) Ordynacji podatkowej - uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Na podstawie art. 75 § 3 ww. ustawy podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

W myśl art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Wskazany przepis statuuje ogólną zasadę, prawo podatnika do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Przy czym, stosownie do art. 3 pkt 5 cytowanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o: deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Ograniczenie uprawnienia podatnika do składania korekt deklaracji wynika natomiast z art. 81b § 1 pkt 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym uprawnienie do skorygowania deklaracji:

*

ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

*

przysługuje nadal po zakończeniu:

a.

kontroli podatkowej,

b.

postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Zgodnie z art. 81b § 2 ww. ustawy, korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty.

Jednocześnie, zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Wobec powyższego, podatnik może skutecznie zmienić (skorygować) wysokość zobowiązania podatkowego w ramach jego samoobliczenia, o ile to zobowiązanie nie uległo przedawnieniu.

Należy przy tym jednak mieć również na uwadze, że ustalony zgodnie z powołanym wyżej art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej termin pięcioletni stanowi podstawowy okres przedawnienia zobowiązania podatkowego, a przedawnienie regulują jeszcze inne przepisy zawarte w rozdziale 8 działu III tej ustawy.

Zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2007 rok ulegnie zatem, co do zasady, przedawnieniu z dniem 31 grudnia 2013 r., tj. z upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego 2008, czyli roku, w którym upłynął termin płatności tego podatku.

O ile zatem w przedstawionej sytuacji nie zaistniały okoliczności skutkujące ograniczeniem uprawnienia do złożenia korekty zeznania podatkowego określone w art. 81b Ordynacji podatkowej, możliwe jest dokonanie przez Pana korekty zeznania podatkowego za 2007 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl