ITPB2/415-335/08/MK - Opodatkowanie świadczeń rentowych wypłacanych z Niemiec.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-335/08/MK Opodatkowanie świadczeń rentowych wypłacanych z Niemiec.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 20 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń rentowych wypłacanych z Niemiec - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń rentowych wypłacanych z Niemiec.

W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.

1 kwietnia 2007 r. wróciła Pani z Niemiec do Polski. Od 1 maja 2004 r. otrzymuje Pani rentę po mężu, obywatelu Niemiec, wypłacaną przez jego zakład pracy w wysokości około 380 EUR. W lutym 2007 r. przed wyjazdem z Niemiec wystąpiła Pani z wnioskiem do Urzędu Skarbowego w D. o wydanie decyzji w sprawie płacenia podatku z tytułu otrzymywanej renty. Decyzją z dnia 15 lutego 2007 r., wydaną dla wspomnianego zakładu pracy, Urząd Skarbowy w D. stwierdził, że należy wstrzymać potrącanie podatku dochodowego i dodatku solidarnościowego (dotyczy okresu od 15 lutego 2007 r. do 31 grudnia 2007 r.); z kolei z decyzji obejmującej cały rok 2008 wynika, iż podatek ma być pobierany w kraju zamieszkania, tj. w Polsce. W lutym 2008 r. otrzymała Pan od zakładu pracy męża wydruki zaświadczeń o potrąconym podatku dochodowym za 2007 r., który odprowadzono do Urzędu Skarbowego w D. Natomiast w Polsce w ww. miesiącu pobrano od otrzymanej w 2007 r. renty podatek dochodowy w kwocie 2 384 zł.

Nadto od 1 kwietnia 2007 r. na konto w Polsce otrzymuje Pani od Instytucji Ubezpieczeń Rentowych rentę wdowią w kwocie 816 EUR. Polski bank, pośredniczący w wypłacie tegoż świadczenia, nie pobierał podatku (z uwagi, iż wypłacana renta jest rentą socjalną). Z powodu choroby zamierza Pani przenieść rachunek bankowy do banku, którego placówka jest położona bliżej domu, jednakże jego pracownicy poinformowali Panią, iż będzie Pani musiała płacić podatek dochodowy od otrzymywanej renty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy polski bank słusznie potrąca podatek dochodowy od renty wypłacanej przez zakład pracy zmarłego męża? Jeśli podatek został niesłusznie pobrany, to kto ma go zwrócić pani - bank czy polski urząd skarbowy?

2.

Czy polski bank może pobierać podatek od renty wdowiej wypłacanej przez Instytucję Ubezpieczeń Rentowych?

Pani zdaniem, renta wypłacana przez pracodawcę zmarłego męża podlega opodatkowaniu w kraju zamieszkania, tj. w Polsce, natomiast budzi wątpliwości rok 2007 (rok zamieszkania w Polsce), który winien być traktowany przejściowo. Z kolei renta wypłacana przez Instytucję Ubezpieczeń Rentowych, jako renta socjalna, stanowi - Pani zdaniem - wyjątek i powinna być opodatkowana jedynie w Niemczech.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Pani stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

We wniosku podała Pani, iż w dniu 1 kwietnia 2007 r. przeprowadziła się do Polski. Stwierdzić zatem należy, że przyjazd do Polski wiązał się ze zmianą miejsca zamieszkania rozumieniu ww. przepisów. W związku z tym od daty zamieszkania w Polsce jest Pani objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowym, tj. podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) uzyskanych w roku podatkowym 2007 r. bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

W myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepis art. 3 tejże ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie zaś do art. 18 ust. 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie. Natomiast ust. 2 tegoż artykułu stanowi, iż bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Ogólną zasadą jest więc opodatkowanie rent uzyskiwanych z Niemiec, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, w kraju miejsca zamieszkania, tj. w Polsce. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy renta jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Z ust. 2 powołanego wyżej przepisu Umowy wynika bowiem, że płatności z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż od 1 kwietnia 2007 r. na konto w Polsce otrzymuje Pani od Instytucji Ubezpieczeń Rentowych rentę wdowią w kwocie 816 EUR, nadto od dnia 1 maja 2004 r. otrzymuje od zakładu pracy zmarłego męża rentę w wysokości około 380 EUR. Wobec powyższego - na podstawie cytowanych przepisów umowy międzynarodowej - opodatkowaniu w Polsce podlega, począwszy od 1 kwietnia 2007 r., jedynie renta wypłacana przez byłego pracodawcę, stąd też polski bank postąpił - odnośnie tegoż świadczenia - słusznie, potrącając podatek dochodowy.

Na gruncie polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 35 ust. 1 pkt 1) w przypadku, gdy emerytura lub renta zagraniczna wypłacana jest w Polsce za pośrednictwem osoby prawnej (np. banku) lub jednostki organizacyjnej osoby prawnej - to na niej, jako płatniku, ciąży obowiązek poboru miesięcznych zaliczek na podatek, zgodnie z przepisami określonymi w art. 35 ustawy. Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy przy poborze tych zaliczek płatnik jest obowiązany stosować postanowienia umowy o zapobieganiu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzi emerytura lub renta. Zgodnie z art. 35 ust. 4 ww. ustawy obliczoną zaliczkę zmniejsza się o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą emerytury lub renty złoży płatnikowi oświadczenie według wzoru PIT-2. Stosownie do art. 35 ust. 9 ww. ustawy zaliczkę zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ww. ustawy o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w danym miesiącu przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Natomiast w myśl art. 35 ust. 3a ww. ustawy przy odbiorze emerytury lub renty zagranicznej, którą co do zasady wypłaca się w walucie kraju wypłacającego emeryturę lub rentę, podatnik może wpłacić płatnikowi ustaloną zaliczkę w złotych. Wpłatę tę uznaje się za zaliczkę potrąconą przez płatnika.

Reasumując, dochód uzyskiwany z tytułu renty wypłacanej przez Instytucję Ubezpieczeń Rentowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, w związku z czym bank wypłacający rentę nie może potrącać zaliczek na podatek dochodowy. Świadczenie to podlega natomiast opodatkowaniu w Niemczech. Z kolei świadczenie rentowe wypłacane przez byłego pracodawcę zmarłego męża podlega opodatkowaniu w Polsce, a zatem bank wypłacający tego rodzaju rentę jest zobowiązany potrącać zaliczkę na podatek.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuje się, że w razie złożenia przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl