ITPB2/415-322/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-322/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu - 22 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2010 r. (data wpływu - 15 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu zwrotu kosztów związanych z organizacją działalności Rady Nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2010 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego Pana wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu zwrotu kosztów związanych z organizacją działalności Rady Nieruchomości.

Pismem z dnia 19 marca 2010 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego - przekazał wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 czerwca 2010 r. (data wpływu - 15 czerwca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Pełni Pan funkcję Przewodniczącego Rady Nieruchomości, który zgodnie ze statutem spółdzielni mieszkaniowej oraz regulaminem tejże Rady odpowiada za funkcjonowanie i organizację Jej działalności, w związku z czym wypłacany jest miesięczny ryczałt pieniężny (pobierany przez Pana jako Przewodniczącego). Rada Nieruchomości, jako organ stanowiący spółdzielni mieszkaniowej (co wynika z jej statutu), składa się z 6 członków i posiada siedzibę w pomieszczeniu przynależnym do nieruchomości.

Natomiast ww. ryczałt został ustalony zgodnie ze statutem spółdzielni i jest przeznaczony na pokrycie kosztów funkcjonowania i organizacji działalności Rady Nieruchomości, do których należą m.in. zakup środków czystości i materiałów biurowych, obsługę pocztową i telekomunikacyjną, obsługę posiedzeń (woda mineralna, cukier, kawa, herbata itp.) oraz "wypłacany w formie listy wypłat". Fakt poniesienia wspomnianych kosztów nie wymaga udokumentowania.

W związku z tym, iż jest Pan uprawniony do pobierania opisanego we wniosku ryczałtu, spółdzielnia mieszkaniowa sporządziła na Jego nazwisko informację o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych innych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) za 2009 r., w której wykazano jako przychód zwrot kosztów związanych z organizacją działalności Rady Nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy dokonana przez spółdzielnię mieszkaniową kwalifikacja zwrotu kosztów związanych z organizacją działalności Rady Nieruchomości narusza przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy w przypadku nieprawidłowego sporządzenia informacji PIT-8C przez spółdzielnię może Pan żądać jej odpowiedniej korekty, a w przypadku uporczywego uchylania się przez spółdzielnię od korekty, czy może Pan pominąć fakt otrzymania tej informacji i nie uwzględnić jej w zeznaniu rocznym.

Zdaniem Pana, składający informację o przychodach PIT-8C ponosi koszty działalności rady nieruchomości, jako statutowego organu osoby prawnej, w formie miesięcznego ryczałtu pieniężnego i jak sam wykazuje w ww. informacji wypłacony ryczałt stanowi "zwrot kosztów związanych z organizacją działalności Rady Nieruchomości". W Pana opinii ww. zwrot kosztów nie nosi jakichkolwiek znamion przychodu w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast sam fakt pobierania ryczałtu przez przewodniczącego rady i tylko z tego powodu nie może stanowić podstawy do uznania pobieranego ryczałtu pieniężnego za przychód osobisty Pana jako przewodniczącego Rady Nieruchomości podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, tym bardziej, że dotychczas w zeznaniach rocznych nie wykazywał ponoszonych kosztów z tego tytułu. Zatem wedle Pana stanowiska uwzględnienie w zeznaniu rocznym za 2009 r. opisanego zwrotu kosztów stanowi fikcję.

Wobec tego spółdzielnia winna dokonać korekty sporządzonej przez siebie informacji PIT-8C za 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Pana w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na gruncie przepisów podatkowych w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 przytoczonej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego przychód stanowią otrzymane lub postawione do dyspozycji pieniądze i wartości pieniężne. Przez pojęcie "otrzymane" - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego - należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika.

Natomiast "postawionymi do dyspozycji" są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik - wykazując określoną aktywność - ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji (vide: Komentarz do art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.00.14.176), A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, Lex, 2010, wyd. II, pkt 4 i 6).

Poza tym przychód jest w swej istocie określonym przyrostem majątkowym, a zatem jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny. Stąd też wszystkie otrzymywane świadczenia, co do których zwrotu podatnik jednocześnie zostaje zobowiązany np. pożyczki, kaucje etc., nie są zaliczane do przychodów podatkowych.

Jak wynika z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wypłacany na rzecz Wnioskodawcy miesięczny ryczałt pieniężny określany jako "zwrot kosztów związanych z organizacją działalności Rady Nieruchomości" stanowi dla Niego definitywne (nie podlegające zwrotowi) przysporzenie majątkowe, a zatem stanowi przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, przy czym w ramach omawianego źródła przychodów ustawodawca w art. 13 ustawy rozróżnił m.in. przychody na:

* przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (art. 13 pkt 5),

* przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z kolei w myśl art. 41 ust. 1 ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 i 1a ustawy płatnik, o którym mowa m.in. w art. 41 ust. 1, przekazuje kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek właściwego dla płatnika urzędu skarbowego oraz sporządza - według ustalonego wzoru - i przesyła we wskazanym terminie do ww. urzędu skarbowego roczną deklarację.

W zaistniałym stanie faktycznym wskazał Pan, iż jest przewodniczącym Rady Nieruchomości, która jest organem stanowiącym spółdzielni mieszkaniowej.

Zgodnie z art. 35 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) w związku z art. 1 ust. 7 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) organami spółdzielni mieszkaniowej są:

1.

walne zgromadzenie;

2.

rada nadzorcza, zwana dalej "radą";

3.

zarząd;

4.

w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich (art. 59).

Niemniej jednak w myśl art. 35 § 3 zdanie 1 Prawa spółdzielczego statut spółdzielni może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w § 1, składających się z członków spółdzielni. W takim wypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków (zdanie 2).

W doktrynie wskazuje się na podział organów spółdzielni na organy obligatoryjne (określone w cytowanym art. 35 § 1 Prawa spółdzielczego) oraz organy fakultatywne (art. 35 § 3), a zatem rada nieruchomości należy do kategorii organów fakultatywnych spółdzielni, których zakres uprawnień oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków są regulowane statutem.

Wobec powyższego należy przyjąć - jak wskazano w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku o interpretację - że Rada Nieruchomości, której Pan przewodniczy, jest organem stanowiącym spółdzielni mieszkaniowej, o czym stanowią przepisy statutu. Nieodzownym jest przy tym wskazać, że tutejszy organ nie posiada kompetencji do interpretacji przepisów prawa spółdzielczego, w tym statutów spółdzielni, stąd też w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano statusu ww. rady, a jedynie oparto się na zaistniałym stanie faktycznym.

Zatem przychód otrzymywany przez przewodniczącego rady nieruchomości, jako organu stanowiącego spółdzielni mieszkaniowej, należy zakwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego na Spółdzielni, jako płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu ciążyły określone w art. 41 ust. 1 i 1a oraz art. 42 ust. 1 i 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek obliczenia oraz pobrania zaliczki na podatek dochodowy oraz przekazania kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki - na rachunek właściwego dla płatnika urzędu skarbowego i sporządzenia - według ustalonego wzoru - a także przesłania we wskazanym terminie do ww. urzędu skarbowego rocznej deklaracji (PIT-11).

Natomiast Pan, jako Przewodniczący Rady Nieruchomości, miał obowiązek ująć przychody wykazane w PIT-11 w zeznaniu podatkowym za 2009 r. jako przychód z tytułu działalności wykonywanej osobiście wraz z innymi przychodami i dochodami uzyskanymi w ww. roku podatkowym, podlegającymi opodatkowaniu według progresywnej skali podatkowej.

Jednocześnie wskazać należy iż, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., ustawodawca ukonstytuował w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście spełniających określone warunki.

Na podstawie cytowanego przepisu od dochodów (przychodów) z tego tytułu, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędacą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika (spółdzielni) kwoty 200 zł, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl