ITPB2/415-320/08/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-320/08/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia gruntów rolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia gruntów rolnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 30 sierpnia 2007 r. zakupiła Pani nieruchomość, stanowiącą niezabudowaną działkę gruntu rolnego o powierzchni 30,8803 ha. Cena zakupu wyniosła 190 000 zł brutto, w tym należny podatek od towarów i usług. W akcie notarialnym oświadczyła Pani, że łączna powierzchnia użytków rolnych, będących Pani własnością, w rozumieniu ustawy o ewidencji gruntów i budynków, nie przekroczy 500 ha. W dniu 21 lutego 2008 r. uzyskała Pani od wójta gminy zaświadczenie, że zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy, działka Pani przeznaczona jest jako łąki, pastwiska, nieużytki bez zabudowy - oznaczone symbolem RZ. Ponadto działka ta występuje w polderze, w pasie ochronnym brzegu morskiego, w granicach strefy ochronnej obiektów lotniskowych i mieści się w strefie uzdrowiskowej "B". W dniu 22 lutego 2008 r. zawarła Pani warunkową umowę sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, pod warunkiem, że Agencja Nieruchomości Rolnych nie wykona prawa pierwokupu. Notariusz poinformował Panią, iż w sytuacji wykonania przez Skarb Państwa - Agencję Nieruchomości Rolnych prawa pierwokupu, umowa ta stanie się bezskuteczna, a w sytuacji nieskorzystania przez Agencję z takiego prawa, umowa przenosząca własność na nabywców zawarta być może w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia przez Agencję Nieruchomości Rolnych. Do dnia złożenia wniosku Agencja Nieruchomości Rolnych nie wydała decyzji o skorzystaniu z prawa pierwokupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w momencie sprzedaży niezabudowanej działki gruntu (gruntu rolnego) o powierzchni 30,8803 ha. powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż niezabudowanej działki gruntu w całości zwolniona jest z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż grunt ten w związku ze sprzedażą nie stracił charakteru rolnego lub leśnego. Zgodnie bowiem z art. 21 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku ze sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz wynikającego z przydziału spółdzielni mieszkaniowych prawa do domu jednorodzinnego, a także prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w wyniku tej sprzedaży utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gruntów rolnych. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z punktem 4 załącznika 6 do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa nieużytki stanowią odrębną kategorię gruntów, niezaliczaną do użytków rolnych, w skład których wchodzą

1.

niezakwalifikowane do użytków ekologicznych:

a.

bagna (błota, topieliska, trzęsawiska, moczary, rojsty),

b.

piaski (piaski ruchome, plaże nieurządzone, piaski nadbrzeżne, wydmy),

c.

naturalne utwory fizjograficzne, takie jak: urwiska, strome stoki, uskoki, skały, rumowiska,

2.

nieprzeznaczone do rekultywacji wyrobiska po wydobywaniu kopalin.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że ustawodawca uzależnił zwolnienie przychodu ze sprzedaży gruntów rolnych od podatku dochodowego od następujących przesłanek:

* przychód musi zostać uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tj. m.in. sklasyfikowanych jako użytki rolne lub grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych.

* przychód ten nie może zostać uzyskany ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Zasadniczy wpływ na ocenę, czy sprzedane grunty mają charakter rolny (wchodzą w skład gospodarstwa rolnego) ma więc ich sklasyfikowanie w ewidencji gruntów i budynków.

Natomiast o fakcie, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie oświadczenie kupującego czy treść planu zagospodarowania przestrzennego gminy wprowadzona uchwałą rady gminy, bowiem organy podatkowe rozstrzygające prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu ze sprzedaży, biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją.

W opisie stanu faktycznego podaje Pani, iż sprzedawana działka gruntu, zgodnie z gminnym planem zagospodarowania przestrzennego, zakwalifikowana została jako przeznaczona na łąki, pastwiska i nieużytki bez zabudowy. Zatem dochód osiągnięty ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, w części odpowiadającej powierzchni nieużytków podlegał będzie, stosownie do art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym. W części tej, stosownie do ww. przepisów, grunty te nie spełniają bowiem warunków do zaliczenia ich do gospodarstwa rolnego. W pozostałej części, tj. w części zaliczonej do łąk i pastwisk, przychód ze sprzedaży korzystał będzie ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile grunty te w związku ze sprzedażą nie utracą charakteru rolnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl