ITPB2/415-32/10/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-32/10/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu 14 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż przedstawione we wniosku.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości. Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, wezwano Wnioskodawczynię pismem z dnia 15 marca 2010 r. do ich uzupełnienia. Wniosek uzupełniony został przez Panią pismem z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 1 grudnia 2009 r. dokonała Pani sprzedaży zabudowanej nieruchomości rolnej składającej się z działki o powierzchni 0,0435 ha za kwotę 140.000 zł. Przedmiotowa nieruchomość wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

Udział w powyższej nieruchomości nabyła Pani w drodze spadku po zmarłym w dniu 10 października 2006 r. ojcu. W wyniku przeprowadzonego postępowania spadkowego postanowieniem Sądu z dnia 23 lipca 2007 r. stwierdzone zostało, iż spadek po nim nabyła Pani w udziale wynoszącym 3/9 części. Wyłączną właścicielką sprzedanej nieruchomości stała się Pani na mocy ugody sądowej zawartej w dniu 3 czerwca 2009 r., w wyniku której dokonano podziału majątku wspólnego rodziców i działu spadku po zmarłym. Podział nastąpił bez wzajemnych spłat i dopłat. Podaje Pani, iż wartość składników majątkowych, w tym nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży otrzymanych w wyniku działu spadku mieściła się w udziale jaki przysługiwał Pani w spadku, ponieważ resztę majątku przyznano Pani w wyniku podziału majątku wspólnego matki. Nadto wskazała Pani, iż dokonano podziału fizycznego majątku, wskazując przy tym poszczególnych właścicieli tegoż majątku. Dział spadku odbył się tylko i wyłącznie w naturze. Wszyscy uczestnicy postępowania na mocy ugody sądowej zrzekli się wzajemnie wobec siebie roszczeń z tym związanych na przyszłość.

Jednocześnie wskazała Pani, iż przez cały czas od gruntów tych opłacała podatek rolny i wskutek sprzedaży przedmiotowa nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy od sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego będzie Pani zobowiązana uiścić podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, od dokonanej w dniu 1 grudnia 2009 r. sprzedaży nieruchomości rolnej - zabudowanej nie powinna płacić podatku dochodowego. Na mocy zawartej ugody uczestnicy postępowania przyznali Wnioskodawczyni na wyłączną własność przedmiotową nieruchomość bez żadnych spłat i dopłat, a ponadto nikt z uczestników postępowania nikomu nic nie darował ani nie zrzekł się na jego korzyść.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże z innych względów niż przedstawione we wniosku.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym dla zastosowania zasad opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma data nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia przez Wnioskodawczynię spadku jest data śmierci Spadkodawcy. Natomiast postanowienie Sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Z treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że w dniu 10 października 2006 r. po śmierci ojca jako jeden ze spadkobierców nabyła Pani udział w nieruchomości będącej przedmiotem spadku. W dniu 3 czerwca 2009 r. na mocy ugody sądowej dokonano podziału majątku wspólnego rodziców (matki i zmarłego ojca) oraz działu spadku i stała się Pani jedynym właścicielem ww. nieruchomości, którą sprzedała w dniu 1 grudnia 2009 r. Podział nastąpił bez wzajemnych spłat i dopłat. Jednocześnie jednak podaje Pani, iż "wartość składników majątkowych, w tym nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży otrzymanych w wyniku działu spadku, mieściła się w udziale, jaki przysługiwał Pani w spadku, ponieważ resztę majątku przyznano Pani w wyniku podziału majątku wspólnego matki".

Dokonując zatem oceny skutków prawnych przedstawionego w sprawie stanu faktycznego należy wskazać, że przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości w części nabytej w drodze spadku w dniu 10 października 2006 r. korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Natomiast w odniesieniu do przychodu (dochodu) ze sprzedaży nieruchomości w części nabytej w 2009 r. należy stosować zasady dotyczące opodatkowania zbycia nieruchomości i praw nabytych po dniu 1 stycznia 2009 r.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Jednocześnie jednak w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegółowiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa powyżej uzależnione zostało od wystąpienia następujących przesłanek:

* zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży charakteru rolnego.

W przesłanym uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, iż będąca przedmiotem sprzedaży nieruchomość wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym oraz, że sprzedana w dniu 1 grudnia 2009 r. nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego.

W związku z powyższym, w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz uzupełnieniu stwierdzić należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie powstaje obowiązek zapłaty podatku dochodowego z tytułu uzyskania ww. przychodu.

Niemniej jednak w przedmiotowej sprawie podkreślić należy, iż jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu.

Zatem dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją.

Utrata charakteru rolnego następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo.

Okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego, może podlegać weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnej kontroli podatkowej, postępowania podatkowego lub kontrolnego.

Natomiast przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz w jego uzupełnieniu, gdyż tutejszy Organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, które umożliwiałoby skonfrontowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego ze stanem rzeczywistym.

Jednocześnie wskazuje się, iż załączone do wniosku dokumenty nie były brane pod uwagę przy rozpatrywaniu przedmiotowej sprawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl