ITPB2/415-319/08/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-319/08/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Komendy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2008 r. (data wpływu 14 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu kosztów remontu lokalu mieszkalnego stanowiącego kwaterę tymczasową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek Komendy o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu kosztów remontu lokalu mieszkalnego stanowiącego kwaterę tymczasową.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Funkcjonariusz Komendy - strażak, za zgodą tej Komendy jako właściciela budynku administracyjnego, wykonał prace modernizacyjne polegające na postawieniu ścianki działowej i instalacji oświetleniowej, w znajdującym się w tym budynku lokalu mieszkalnym stanowiącym kwaterę tymczasową. Zgodnie z ustaleniami stron wartość robót miała zostać potrącona z opłat czynszowych za zajmowany lokal. Rozliczenia dokonano zgodnie z ustaleniami na podstawie faktur wystawionych na sprzedaż materiałów na nazwisko funkcjonariusza. Wartość modernizacji stanowi kwotę 1 423 zł 71 gr. Roboty budowlano-remontowe komisja odebrała w dniu 27 kwietnia 2007 r., nie wnosząc uwag. Protokół odbioru zatwierdził następnie Zastępca Komendanta. W okresie późniejszym zamiast zaliczenia wydatkowanej sumy na poczet opłat czynszowych, Komenda dokonała jednorazowego zwrotu ww. kwoty. Następnie, z tego tytułu obliczono i pobrano zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, przy zastosowaniu odpowiedniej stawki podatku. Obecnie strażak domaga się zwrotu pobranej zaliczki. Wnioskodawca nadmienia, że zgodnie z rozporządzeniem z dnia 18 listopada 2005 r. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie przydziału i zwalniania lokali mieszkalnych oraz kwater tymczasowych przysługujących strażakom Państwowej Straży Pożarnej, a także warunków zamiany lokali mieszkalnych (Dz. U. Nr 241, poz. 2035), pracodawca ma obowiązek zapewnić strażakom kwaterę tymczasową.

Do wniosku załączono siedem załączników w postaci raportów, pism, protokółu i wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota 1423 zł 71 gr wydatkowana przez funkcjonariusza - strażaka na remont lokalu mieszkalnego stanowiącego kwaterę tymczasową w budynku administracyjnym Komendy, następnie przez tę Komendę zwrócona strażakowi, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle przedstawionego stanu faktycznego przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają zastosowania, ponieważ kwota 1423 zł 71 gr nie jest przychodem pracownika - funkcjonariusza, ale jest zwrotem wydatku poniesionego przez niego na cudzą rzecz, tj. lokal Komendy, w ramach umowy cywilnoprawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 powołanej ustawy zostały określone źródła przychodów, do których w myśl ust. 1 pkt 1 tego przepisu należą: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkowstwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do postanowień art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami (z pewnymi zastrzeżeniami pozostającymi bez znaczenia w rozpatrywanej sprawie) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na mocy art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Trzeba przy tym zauważyć, że stosownie do art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisu stanu faktycznego zawartego w złożonym wniosku należy stwierdzić, co następuje.

Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera zwolnienia od podatku kwoty zwrotu strażakowi poniesionych przez niego wydatków na remont zajmowanego przez niego lokalu mieszkalnego stanowiącego kwaterę tymczasową w rozumieniu przepisów powołanego rozporządzenia z dnia 18 listopada 2005 r. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji wydanego w wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 96, poz. 667 z późn. zm.).

W odniesieniu do tych przychodów nie zostało także wydane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych.

Należy natomiast podkreślić, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej - powszechności i równości opodatkowania, a ich zastosowanie nie może odbywać się na podstawie wykładni rozszerzającej, tzn. muszą być interpretowane ściśle. Tym samym skoro przepisy prawa podatkowego nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwrotu kosztów poniesionych przez strażaka na remont lokalu mieszkalnego stanowiącego kwaterę tymczasową, to kwota tego zwrotu stanowi dla niego przychód ze stosunku służbowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych razem z innymi przychodami, opodatkowanymi wg skali podatkowej.

W świetle powyższego podniesiony przez Wnioskodawcę argument, że omawiany zwrot kosztów remontu kwatery tymczasowej nie stanowi przychodu ze stosunku służbowego, ponieważ wydatek ten został poniesiony przez niego na cudzą rzecz w ramach umowy cywilnoprawnej, nie może stanowić o zwolnieniu zwrotu z podatku dochodowego.

Reasumując, z przedstawionego stanu faktycznego oraz podatkowych unormowań prawnych w tym zakresie wynika, że zwrot kosztów remontu lokalu mieszkalnego stanowiącego kwaterę tymczasową - w rozumieniu wyżej powołanych przepisów - otrzymany przez strażaka, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, iż kwota tego zwrotu, prawidłowo została zaliczona przez Wnioskodawcę do przychodów ze stosunku służbowego, od których należało obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl