ITPB2/415-294/13/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-294/13/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2013 r. (data wpływu 14 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2013 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 7 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zakwalifikowania do źródła przychodu ryczałtu wypłacanego kuratorom zawodowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2013 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 7 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do źródła przychodu ryczałtu wypłacanego kuratorom zawodowym

We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sąd.... - Wnioskodawca - zatrudnia kuratorów zawodowych. Zgodnie z przepisami ustawy o kuratorach sądowych, kurator zawodowy wykonuje swoje obowiązki służbowe na podstawie mianowania (stosunek pracy). Kuratorom zawodowym, poza stałymi składnikami wynagradzania (art. 14 ustawy o kuratorach sądowych), przysługuje ryczałt określony w art. 91 ustawy o kuratorach sądowych za:

* przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, określonego w art. 214 § 1 Kodeksu postępowania karnego (ryczałt ten wynosi 4% kwoty bazowej),

* przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w sprawach o: unieważnienie małżeństwa, ustalenie istnienia lub nieistnienia małżeństwa, rozwód, separację (ryczałt wynosi 4% kwoty bazowej),

* obecność przy kontaktach rodziców z dziećmi, ustalonych przez sąd opiekuńczy (ryczałt wynosi 10% kwoty bazowej).

Ryczałty te wypłacane są przez sądy ze środków sądu (wypłaty tego rodzaju nie są wypłacane z funduszu wynagrodzeń lecz stanowią wydatek paragrafu 3030 klasyfikacji budżetowej - różne wydatki na rzecz osób fizycznych) lub z sum na zlenienie stanowiących zaliczki wnoszone przez strony w postępowaniu sądowym.

Po analizie treści wniosku, mając na względzie zakres kompetencji przyznanej tutejszemu organowi i treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa przyjęto, iż na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego intencją Wnioskodawcy było uzyskanie odpowiedzi na pytanie:

Czy - w celu prawidłowego naliczenia zaliczki na podatek dochodowy - ryczałty wypłacane kuratorom zawodowym na podstawie art. 91 ustawy o kuratorach sądowych, będącym pracownikami sądu należy zakwalifikować do przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ryczałty wypłacane kuratorom zawodowym będącym pracownikami sądu stanowią przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z działalności wykonywanej osobiście.

Przeprowadzenie wywiadu środowiskowego lub obecność przy kontaktach rodziców z dziećmi odbywa się na zlecenie sądu. Ryczałt wypłacany jest na podstawie postanowienia sądu, w którym toczy się postępowanie.

Zgodnie z art. 91 ustawy o kuratorach sądowych, czynności wymienionych w tymże przepisie może dokonywać nie tylko kurator zawodowy związany z sądem zlecającym czynności stosunkiem służbowym, ale również inny kurator zawodowy nie związany z jednostką stosunkiem służbowym, a także kurator społeczny.

Ponadto wynagrodzenie ryczałtowe wypłacane jest z tytułu szczególnych czynności kuratora, nie należących do jego zwykłych czynności. Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie standardów obciążenia pracą kuratora zawodowego, do standardów pracy kuratora nie należy obecność przy kontaktach z dziećmi ustalonych przez sąd opiekuńczy oraz przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że źródłami przychodu są:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

* działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 12 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Artykuł 12 ust. 4 tej ustawy stanowi natomiast, że za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, iż w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę do przychodów ze stosunku pracy (stosunku służbowego) zalicza się każde świadczenie, które pracownik otrzyma w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą.

Artykuł 13 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Sąd Rejonowy - Wnioskodawca - zatrudnia kuratorów zawodowych. Zgodnie z przepisami ustawy o kuratorach sądowych, kurator zawodowy wykonuje swoje obowiązki służbowe na podstawie mianowania (stosunek pracy). Kuratorom zawodowym, poza stałymi składnikami wynagradzania (art. 14 ustawy o kuratorach sądowych), przysługuje ryczałt określony w art. 91 ustawy o kuratorach sądowych za:

* przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, określonego w art. 214 § 1 Kodeksu postępowania karnego (ryczałt ten wynosi 4% kwoty bazowej),

* przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w sprawach o: unieważnienie małżeństwa, ustalenie istnienia lub nieistnienia małżeństwa, rozwód, separację (ryczałt wynosi 4% kwoty bazowej),

* obecność przy kontaktach rodziców z dziećmi, ustalonych przez sąd opiekuńczy (ryczałt wynosi 10% kwoty bazowej).

Ryczałty te wypłacane są przez sądy ze środków sądu (wypłaty tego rodzaju nie są wypłacane z funduszu wynagrodzeń lecz stanowią wydatek paragrafu 3030 klasyfikacji budżetowej - różne wydatki na rzecz osób fizycznych) lub z sum na zlenienie stanowiących zaliczki wnoszone przez strony w postępowaniu sądowym.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 20001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), wynagrodzenie zasadnicze kuratorów zawodowych na równorzędnych stopniach służbowych jest równe i stanowi odpowiednio do rangi stopnia służbowego wielokrotność kwoty bazowej, której wysokość, ustaloną według zasad określonych w ust. 1a i ust. 1b, określa ustawa budżetowa.

W myśl art. 14 ust. 2, 3 i 4 ww. ustawy, kuratorowi okręgowemu, jego zastępcy oraz kierownikowi zespołu kuratorskiej służby sądowej przysługuje dodatek funkcyjny, stanowiący procent kwoty bazowej, o której mowa w ust. 1. Kuratorowi zawodowemu przysługuje dodatek patronacki za sprawowanie patronatu nad aplikantem kuratorskim.

W myśl art. 14 ust. 4 i 5 tej ustawy, kuratorowi zawodowemu może być przyznany na czas określony dodatek specjalny, do wysokości 40% wynagrodzenia zasadniczego powiększonego o kwotę przyznanego dodatku funkcyjnego, w ramach posiadanych środków określonych na wynagrodzenia osobowe kuratorów zawodowych. Kuratorowi zawodowemu przysługuje dodatek za pracę terenową, w wysokości 50% kwoty bazowej, o której mowa w ust. 1, z tym że kierownikowi zespołu kuratorskiej służby sądowej dodatek taki przysługuje w wysokości 12,5% kwoty bazowej.

Z art. 14 ust. 6 ustawy o kuratorach sądowych wynika, że kuratorowi zawodowemu przysługuje dodatek za wieloletnią pracę, wynoszący począwszy od szóstego roku pracy 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.

Zgodnie natomiast z art. 91 ust. 1 ww. ustawy, kuratorowi społecznemu przysługuje ryczałt za:

1.

przeprowadzenie wywiadu środowiskowego określonego w art. 214 § 1 Kodeksu postępowania karnego,

2.

przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w sprawach o unieważnienie małżeństwa, ustalenie istnienia lub nieistnienia małżeństwa, rozwód, separację,

3.

obecność przy kontaktach rodziców z dziećmi, ustalonych przez sąd opiekuńczy.

Stosownie do art. 91 ust. 2 i 3 tej ustawy, ryczałt, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, wynosi 4%, a w wypadku określanym w ust. 1 pkt 3 - 10% kwoty bazowej, o której mowa w art. 90 ust. 2.

Ryczałt, o którym mowa w ust. 1 i 2, przysługuje również kuratorowi zawodowemu.

Z ww. przepisów prawnych wynika, że kuratorowi zawodowemu oprócz składników wynagrodzenia wymienionych w art. 14 ustawy o kuratorach zawodowych przysługuje również ryczałt, o którym mowa w art. 91 tej ustawy, tj. za: przeprowadzenie wywiadu środowiskowego określonego w art. 214 § 1 Kodeksu postępowania karnego, przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w sprawach o unieważnienie małżeństwa, ustalenie istnienia lub nieistnienia małżeństwa, rozwód, separację, obecność przy kontaktach rodziców z dziećmi, ustalonych przez sąd opiekuńczy. Zatem ww. ryczałt jest również związany ze stosunkiem pracy kuratora zawodowego.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, iż ryczałt, o którym mowa w art. 91 ustawy o kuratorach sądowych, w przypadku gdy wypłaca go pracodawca stanowi przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tylko w sytuacji, gdy przedmiotowy ryczałt jest wypłacany kuratorom przez podmiot, nie będący jego pracodawcą, ryczałt ten stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl