ITPB2/415-286/09/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-286/09/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi z tytułu wychowywania dzieci - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi z tytułu wychowywania dzieci.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 1999 r. cała rodzina, a zatem Pan, małżonka oraz troje dzieci (ur. 1979 r., 1987 r., 1991 r.) przebywają w Belgii wynajmując tam dom - w związku z pełnieniem przez Pana i małżonkę obowiązków zawodowych w imieniu organów państwowych i samorządowych Rzeczypospolitej Polskiej:

* Pan w latach 1999-2006 jako radca ambasady RP przy Unii Europejskiej w Brukseli; a w 2007 r. - dla Urzędu Marszałkowskiego

* małżonka prowadząc od roku 2000 (nieprzerwanie do chwili obecnej) przedstawicielstwo Stowarzyszenia Gmin Wiejskich, następnie Urzędu Marszałkowskiego, które z kolei zostało przekształcone w przedstawicielstwo Stowarzyszenia "P."; wszystkie z siedzibą w Brukseli.

W Belgii przebywają również Państwa dzieci, realizując tam obowiązek szkolny i dalszą edukację. Płatnikami wynagrodzeń Pana i małżonki są polskie jednostki państwowe (w Pana przypadku - Ministerstwo Spraw Zagranicznych) lub samorządowe (w przypadku małżonki).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w 2007 r. ma Pan prawo do odliczenia ulgi z tytułu wychowywania młodszych dzieci (tj. urodzonych w 1987 r. i w 1991 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy takie prawo przysługuje, bowiem całą rodziną czasowo przebywają za granicą (przez cały czas posiada Pan dom i zameldowanie w Polsce), pracując w służbie organów Rzeczpospolitej Polskiej i będąc płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych wyłącznie w Polsce. Trudno byłoby kształcić dzieci w kraju, skoro cała rodzina od lat przebywa za granicą. Urząd skarbowy kwestionuje jednak to prawo, uznając edukację dzieci za "kształcenie dzieci za granicą", na co ulga weszła w życie dopiero w 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym w 2007 r.) od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4.

Natomiast odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy (tj. za 2007 r. dwukrotności kwoty 572 zł 54 gr).

Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 4 ww. ustawy, to:

1.

dzieci małoletnie,

2.

dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny,

3.

dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.

Podkreślenia wymaga, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Należy zauważyć, iż warunek wynikający z treści art. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się wyłącznie do szkół prowadzonych na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, co oznacza, iż dotyczy wyłącznie przepisów polskich ustaw.

Przepisy ustawy o szkolnictwie wyższym, do których odwołują się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują, że uczelnia to szkoła prowadząca studia wyższe, utworzona w sposób określony w ustawie. Natomiast studia wyższe to studia prowadzone przez uczelnię posiadającą uprawnienia do ich prowadzenia, kończące się uzyskaniem odpowiedniego tytułu zawodowego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż skorzystanie z preferencji podatkowej uzależnione jest od pobierania przez dziecko nauki w szkole, o której mowa w polskich przepisach o systemie oświaty lub w przepisach ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, a zatem w szkole lub na uczelni krajowej.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że od 1999 r. dzieci przebywają i uczęszczają do szkół w Belgii. W takiej sytuacji nie został zatem spełniony warunek określony w przepisie art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., dotyczący nauki w szkole, o której mowa w polskich przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym.

W konsekwencji, w związku z niewypełnieniem warunków określonych w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w 2007 r. nie przysługiwało Panu prawo do skorzystania z ulgi, o której mowa w tym przepisie.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl