ITPB2/415-282/08/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-282/08/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania udzielanych przez Spółkę rabatów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania udzielanych przez Spółkę rabatów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następując zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej paliwa. Spółka wchodzi w skład grupy kapitałowej. Spółka planuje wprowadzić program rabatowy adresowany m.in. do pracowników Spółki, pracowników innych spółek tworzących grupę kapitałową, pracowników podmiotów będących kontrahentami Spółki, a także do innych osób fizycznych (nie będących pracownikami Spółki ani innych spółek tworzących grupę kapitałową) - określanych łącznie jako uczestnicy. Program opierać się będzie o system kart paliwowych.

W ramach programu uczestnicy będą uprawnieni do:

1.

otrzymania rabatu na zakup paliwa oraz usługi myjni w sieci stacji paliwowych Spółki (w tym także stacji partnerskich) w granicach indywidualnie przyznanych limitów wartościowych. Rabat w przypadku paliwa będzie wynosił 10 gr (co przy aktualnych cenach paliwa stanowi około 2%), natomiast w przypadku usługi myjni do 10%. Rabat będzie kalkulowany od aktualnie obowiązującej ceny detalicznej.

2.

odroczenie terminu płatności za nabyte towary i usługi na nie więcej niż 2 miesiące.

Rozliczenie transakcji realizowanych przez uczestników będzie dokonywane przez Spółkę, która na podstawie indywidualnych raportów o wartości transakcji dokonanych w danym miesiącu, wystawi uczestnikom odpowiednie faktury VAT.

Główne przyczyny wprowadzenia programu to m.in.:

1.

racjonalnie zakładana większa lojalność uczestników uprawnionych do rabatu w porównaniu do przeciętnego konsumenta - premią za większą lojalność jest rabat i w związku z tym większy oczekiwany wolumen obrotu;

2.

lojalność uczestników powinna spowodować zwiększenie obrotów Spółki, a tym samym wzrost generowanych przez Spółkę zysków, wstępne badania prowadzone przez Spółkę (na obecnym etapie, na próbce złożonej z wyłącznie pracowników Spółki) wskazują, że około 70% potencjalnych uczestników w przypadku otrzymania rabatu będzie tankowało wyłącznie na stacjach Spółki, podczas gdy obecnie wyłącznie na stacjach Spółki tankuje około 20% próbki - daje to racjonalne podstawy do prognozowania wzrostu obrotów Spółki, a przy osiąganych przez Spółkę marżach pomniejszonych o udzielony rabat (niższy od niejednokrotnie udzielanego innym klientom Spółki) także do zakładania wzrostu zysku Spółki,

3.

w związku z pozyskaniem grupy lojalnych klientów ograniczenie kosztów ponoszonych przez Spółkę w związku z pozyskiwaniem nowych klientów i utrzymaniem istniejących klientów,

4.

ograniczenie ponoszonych przez Spółkę nakładów związanych z promocją i reklamą w celu zachęcenia określonej grupy indywidualnych konsumentów do realizacji zakupów na stacjach Spółki,

5.

możliwość dokładniejszego planowania budżetu sprzedaży oraz prognozowania zysków dzięki dostępowi do lepszej i dokładniejszej informacji o nabywcach i preferencjach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy tak określone warunki transakcji, tj. cena paliwa i cena za myjnię pomniejszona o udzielony rabat oraz fakt odroczenia terminu płatności za zakupione produkty i usługi, spełniająca przesłanki z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. czy cena uwzględniająca rabat oraz fakt odroczenia terminu płatności może być uznana za odpowiadającą wartości rynkowej, bądź w sytuacji gdyby zdaniem organu podatkowego tak ustalona cena jednak nie odpowiadała wartości rynkowej, czy wskazane przez Spółkę przyczyny uzasadniające zastosowanie niższej ceny mogą zostać uznane za "uzasadnione przyczyny" o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy fakt, że Spółka oraz uczestnicy będący pracownikami Spółki spełniają przesłanki do uznania ich za podmioty powiązane w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (z uwagi na istniejący stosunek pracy) powoduje, że dochody Spółki powinny być ustalane bez uwzględnienia istnienia takich powiązań, tj. przychód Spółki powinna stanowić cena towarów i usług bez uwzględnienia rabatu.

3.

Czy w związku ze sprzedażą uczestnikom programu produktów i usług z rabatem (oraz odroczeniem terminu płatności za zakupione produkty i usługi) Spółka jako płatnik, w przypadku uczestników będących jej pracownikami, będzie zobowiązana do pobrania zaliczki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu uzyskiwanego przez pracowników Spółki.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie trzecie. Wniosek Spółki w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie odpowiedzi na pytanie trzecie, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Jednocześnie wartość przychodów ze stosunku pracy z tytułu nieodpłatnych świadczeń jest określana na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku. Spółka stoi na stanowisku, że biorąc pod uwagę charakter programu rabatowego, przewidujący uczestnictwo zarówno pracowników Spółki, jak również innych osób, nie zatrudnionych przez Spółkę, uzyskane przez pracowników Spółki rabaty na produkty i usługi nie stanowią jakiegokolwiek dodatkowego dochodu, w szczególności nie mogą być uznane za przychody ze stosunku pracy. W konsekwencji nie powstaje obowiązek odprowadzenia przez Spółkę odpowiednio zwiększonych zaliczek z tytułu p.d.o.f. Wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem analogiczne stanowisko w zbliżonym stanie faktycznym zajął Minister Finansów w piśmie z dnia 17 kwietnia 1994 r. (sygn. PO 5.04.804-0832/94), zgodnie z którym "jeżeli osobą wykupującą mieszkanie zakładowe jest pracownik tegoż zakładu, to różnica między ceną 1 m 2 mieszkania ustaloną dla nabywców nie związanych z zakładem a ceną 1 m 2 ustaloną dla pracowników jest w myśl art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) świadczeniem częściowo odpłatnym i podlega opodatkowaniu. Jeżeli osoby nie będące pracownikami nabywają mieszkania zakładowe po takiej samej cenie za 1 m 2 jak pracownicy, to należy przyjąć, iż pracownicy nie osiągnęli z tytułu wykupu mieszkań dochodu podlegającego opodatkowaniu (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

Na mocy art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca zamierza udzielać określonej grupie klientów rabatów na zakup paliwa oraz na usługi myjni w sieci stacji paliwowych Wnioskodawcy. Dodatkowo ta grupa klientów będzie korzystała z odroczonego terminu płatności za nabyte towary i usługi na nie więcej niż 2 miesiące. Do grupy klientów, korzystających z opisanego programu rabatowego będą należeć m.in. pracownicy Wnioskodawcy, pracownicy innych spółek tworzących grupę kapitałową, pracownicy podmiotów będących kontrahentami Wnioskodawcy a także inne osoby - nie będące pracownikami Wnioskodawcy ani spółek tworzących grupę kapitałową, określani łącznie jako uczestnicy. Warunki udzielania rabatów będą jednakowe dla wszystkich uczestników programu. Wprowadzenie programu ma na celu zwiększenie lojalności klientów w stosunku do Wnioskodawcy, zwiększenie obrotów, ograniczenie kosztów związanych z promocją i reklamą.

Rabat, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza "zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust" (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. Ceną - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych jako rabat, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu. Zatem w opisanej we wniosku sytuacji, skutkiem uzyskania rabatu finansowego w programie rabatowym jest obniżenie ceny zakupu towarów i usług a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia. Ponadto, przedstawiony we wniosku stan przyszły nie ogranicza kręgu uprawnionych do uczestnictwa w programie, na co wskazuje użycie terminu "oraz innych osób fizycznych", w zdaniu określającym uczestników programu. Określenie to sugeruje, że krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony. Jeśli zatem w rzeczywistości grono beneficjentów - podmiotów korzystających z rabatów nie będzie ograniczone wyłącznie do pracowników, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u uczestników programu, nie powstanie przychód.

W konsekwencji, korzystanie na jednakowych warunkach z programu lojalnościowego przez pracowników Spółki, wraz z innymi uprawnionymi, także tymi niezwiązanymi w żaden sposób ze Spółką, jest neutralne podatkowo dla wszystkich uczestników.

Wobec powyższego Spółka nie będzie zobowiązana w stosunku do swoich pracowników do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl