ITPB2/415-275/09/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-275/09/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych objęcia akcji spółki komandytowo-akcyjnej przez nowego akcjonariusza - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych objęcia akcji spółki komandytowo-akcyjnej przez nowego akcjonariusza.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obywatelem polskim i polskim rezydentem podatkowym. Jest jednocześnie komplementariuszem i akcjonariuszem w Spółce komandytowo-akcyjnej. Oprócz Wnioskodawcy, komplementariuszami w Spółce są trzy inne osoby fizyczne oraz spółka z o.o. Te same osoby fizyczne są również akcjonariuszami Spółki. Obecnie wspólnicy Spółki rozważają dopuszczenie do niej nowego akcjonariusza. Nowym akcjonariuszem będzie fundusz inwestycyjny zamknięty, działający na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.). Nowy akcjonariusz obejmie podwyższenie kapitału zakładowego w Spółce poprzez objęcie nowoutworzonych akcji Spółki, w zamian za wkład pieniężny. Akcje zostaną objęte po ich wartości nominalnej, która może być niższa od wartości rynkowej akcji, mierzonej na podstawie aktywów netto Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy w związku z objęciem przez nowego akcjonariusza akcji w Spółce komandytowo-akcyjnej po cenie nominalnej, która może być niższa niż wartość wynikająca z wyceny majątku Spółki, powstanie po stronie Wnioskodawcy jakikolwiek przychód z tego tytułu w chwili objęcia akcji przez nowego akcjonariusza.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie planowanej operacji nie będzie się wiązało z powstaniem dla Niego przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółki osobowe (czyli między innymi, zgodnie z art. 4 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółka komandytowo-akcyjna) nie są podatnikami podatku dochodowego; podatnikami są natomiast wspólnicy. Przepis art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego praw w udziale w zysku oraz łączy się z powstałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali progresywnej.

Jednocześnie, z przepisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

a.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,

b.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki nie będącej osobą prawną.

Ustawodawca regulując w powołanej ustawie zasady opodatkowania wspólników spółek osobowych, nie odniósł się bezpośrednio do skutków podatkowych dla dotychczasowych wspólników w przypadku wejścia do spółki nowego wspólnika.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera żadnych regulacji, które pozwalałyby na uznanie, że w związku z otrzymaniem przez spółkę wkładów na kapitał zakładowy jej wspólnicy osiągają z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Należy tym samym uznać, że w przypadku wnoszenia wkładów do spółki osobowej dla Spółki - a tym samym dla dotychczasowych jej wspólników - nie powstaje z tego tytułu jakikolwiek przychód.

Istotne są tu dwie kwestie. Po pierwsze, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, w cytowanych powyżej przepisach odnosi się do opodatkowania wspólników w związku z podziałem zysków Spółki. Tym samym powołany przepis nie ma zastosowania w przypadku, gdy dane wartości czy przysporzenia nie są uznawane za zysk Spółki. Do takiej kategorii należy niewątpliwie zaliczyć środki otrzymane przez Spółkę jako wkłady na jej kapitał zakładowy. Samo wnoszenie wkładu do spółki osobowej nie jest bowiem związane bezpośrednio z działalnością gospodarczą Spółki, otrzymanie środków pieniężnych jako wkładu nie może być uznane za zysk osiągnięty przez Spółkę w ramach jej działalności gospodarczej. W związku z tym, że środki te nie będą stanowiły zysku Spółki, nie będą one podlegały opodatkowaniu u wspólników Spółki na podstawie regulacji zawartych w art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po drugie, sama istota prowadzenia działalności w ramach spółek (osobowych lub kapitałowych) polega na tym, że wspólnicy wnoszą do nich wkłady (pieniężne lub niepieniężne). Wniesiony jako wkłady majątek stanowi bazę, w oparciu o którą spółka prowadzi działalność gospodarczą. Oznacza to, że fakt wniesienia przez nowego akcjonariusza wkładów do Spółki nie może się wiązać z powstaniem przychodów dla pozostałych wspólników Spółki, w tym dla Wnioskodawcy. Środki otrzymane przez Spółkę w związku z podwyższeniem kapitału będą przez Spółkę wykorzystane w prowadzonej działalności gospodarczej. Oznacza to, że środki otrzymane jako wkład nie będą zyskiem Spółki. Zyski dopiero zostaną wygenerowane przez Spółkę w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o zgromadzone wkłady; dopiero te zyski będą podlegały u wspólników, w tym u Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Powyższe stanowisko znajduje również oparcie w interpretacjach Ministra Finansów. W interpretacji indywidualnej z 8 lipca 2008 r. nr IPPB1/415-412/08-4/ES, organ podatkowy wskazał, iż wartość wniesionych - jako wkładów do spółki osobowej - akcji spółki akcyjnej nie jest nieodpłatnym świadczeniem dla pozostałych wspólników, gdyż wynika to z samej istoty tworzenia i funkcjonowania spółki komandytowej. Warunkiem powstania takiej spółki jest działanie w sposób oznaczony, np. poprzez wniesienie wkładów, którymi mogą być np. aporty w postaci akcji spółki akcyjnej. Na tej podstawie organ podatkowy uznał, że otrzymanie przez spółkę osobową wkładów nie wiąże się z powstaniem przychodu dla jej aktualnych wspólników.

Nieuprawnionym byłoby również stanowisko wskazujące, iż wniesienie pieniędzy do Spółki jako wkładu przez nowego wspólnika jest nieodpłatnym przysporzeniem dla pozostałych wspólników. W zamian za wniesione wkłady, nowy akcjonariusz obejmuje nowoutworzone akcje Spółki, dzięki czemu będzie miał prawo uczestniczyć w zyskach osiąganych przez Spółkę. Tym samym nie można mówić, iż wniesienie wkładu do Spółki może być traktowane jako nieodpłatne przysporzenie po stronie Spółki czy jej wspólników, w tym również Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje również, że niewłaściwym byłoby uznanie, że w związku z podniesieniem kapitału zakładowego oraz objęciem Akcji przez nowego akcjonariusza, uzyskał On przychód z tytułu zbycia papierów wartościowych.

Za przychód z tego tytułu uznaje się, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

W przedstawionej sytuacji Wnioskodawca nie zbywa na rzecz nowego akcjonariusza żadnych posiadanych przez siebie akcji - liczba akcji należących do Niego oraz ich wartość nominalna nie ulegną zmianie. Nowy akcjonariusz będzie obejmował nowoutworzone akcje w Spółce powstałe w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki. Tym samym nie można mówić, iż Wnioskodawca dokonał odpłatnego zbycia akcji. Oznacza to tym samym, iż w wyniku przeprowadzenia planowanej operacji nie powstanie po stronie Wnioskodawcy przychód ze zbycia papierów wartościowych.

Reasumując powyższe rozważania Wnioskodawca uważa, iż przeprowadzenie planowanej operacji podniesienia wysokości kapitału zakładowego w Spółce i objęcia nowoutworzonych akcji przez nowego akcjonariusza w zamian za wkład pieniężny nie będzie się dla Niego wiązało z powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl