ITPB2/415-274/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-274/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości doliczenia dochodu pełnoletniego dziecka do dochodów rodzica - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości doliczenia dochodu pełnoletniego dziecka do dochodów rodzica.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ma pod opieką pełnoletnie ubezwłasnowolnione dziecko. W 2010 r. dziecko to uzyskało dochód z tytułu renty w wysokości 7.200 zł.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy rodzic może doliczyć w zeznaniu podatkowym dochody pełnoletniego ubezwłasnowolnionego dziecka do swoich dochodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, "skoro rodzic nie ma obowiązku, to znaczy że nie musi doliczać dochodów pełnoletniego ubezwłasnowolnionego dziecka do swoich dochodów, ale jak nie musi to może doliczyć dochody swego pełnoletniego ubezwłasnowolnionego dziecka do swoich dochodów".

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał interpretację Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 kwietnia 2004 r. nr AP-D-71/2004.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2010 r. - dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Powyższy przepis wprowadza obowiązek doliczania dochodów małoletnich dzieci (w wieku do 18 lat) własnych i przysposobionych, do dochodów rodziców. Wyjątek stanowi dochód uzyskany przez dziecko z własnej pracy, stypendium oraz dochód z przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku. Dochodów małoletnich dzieci nie dolicza się do dochodów rodziców także wówczas, gdy rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Natomiast w sytuacji, gdy dziecko uzyska pełnoletność, to nawet wówczas, gdy jest osobą ubezwłasnowolnioną ma obowiązek rozliczyć samodzielnie wszystkie uzyskiwane przez siebie w danym roku podatkowym dochody, składając odrębne zeznanie podatkowe chyba, że rozliczenie dochodów dokonane zostanie przez płatnika.

W przypadku osoby ubezwłasnowolnionej zeznanie takie w jej imieniu składa opiekun prawny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca ma pod opieką pełnoletnie ubezwłasnowolnione dziecko. W 2010 r. dziecko to uzyskało dochód z tytułu renty w wysokości 7.200 zł.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w zeznaniu podatkowym za 2010 r. Wnioskodawca wykazuje wyłącznie własne dochody i nie dolicza w nim dochodów dziecka, które będąc osobą pełnoletnią ma obowiązek samodzielnego ich rozliczenia. Z uwagi jednak na to, że dziecko jest osobą ubezwłasnowolnioną obowiązek ten wypełnia jego opiekun prawny.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl