ITPB2/415-242/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-242/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2008 r. (data wpływu 27 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanych wynagrodzeń z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych wykonywanych w związku z realizacją Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanych wynagrodzeń z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych wykonywanych w związku z realizacją Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik w latach 2005-2007 wykonywał czynności na mocy umów zleceń i o dzieło zawartych ze Spółką z o.o., która jako beneficjent otrzymywała środki finansowe w ramach unijnego programu Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 2.3. Środki wypłacane były za pośrednictwem rządowej agencji, tj. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektów szkoleniowych. Spółka oraz jej pracownicy i zleceniobiorcy bezpośrednio realizowali cel programu. Środki pochodziły z 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% z budżetu państwa.

Umowa o przyznanie dofinansowania między Spółką a PARP podkreśla, że środki finansowe przeznaczone były wyłącznie na realizację celów zatwierdzonego projektu w ramach SPO RZL. Realizowane przez Spółkę projekty mają swe cele określone w Priorytecie II "Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy", Działaniu 2.3 "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki", w schemacie a) "Doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr". Ostatecznym celem tego schematu jest "Podniesienie konkurencyjności i rozwój potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw poprzez inwestycję w kadry".

Zgodnie z podpisaną umową realizowane projekty zostały określone, jeśli chodzi o typ, jako niedochodowe. Wszystkie osoby zatrudnione w projekcie, w tym podatnik, realizowały cele projektu poprzez działania i zadania skupione wyłącznie wokół szkoleń, a więc prowadzenie szkoleń, ich organizowanie, przygotowanie materiałów i rozliczenie.

Podatnik uiścił podatek od osiągniętych, z powyżej opisanych umów zleceń, dochodów.

Dodatkowo Wnioskodawca powołuje się na pismo Ministerstwa Finansów z dnia 27 czerwca 2003 r. Nr PB5/IMD-033-21-1128/03 odnoszące się do dochodów podatników realizujących cele programów finansowanych z bezzwrotnej pomocy oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 5 kwietnia 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1418/06, który zapadł w analogicznej sprawie ze skargi Stowarzyszenia, realizującego projekt z tego samego programu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody, jako wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągnięte w latach 2005-2007, jako dochody osoby bezpośrednio realizującej projekt, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody z tytułu realizacji opisanego projektu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są wolne od podatku dochodowego. Bezpośrednim beneficjentem jest Spółka, natomiast uważa Pani, iż "bezpośrednio" nie oznacza "osobiście". Sformułowanie "osobiście" oznacza bowiem niemożność zatrudnienia podwykonawców, natomiast pojęcie "bezpośrednio realizuje" oznacza, że środki muszą być przeznaczone tylko i wyłącznie na cel wskazany w danym programie. Oznacza to ograniczenie możliwości skorzystania ze zwolnienia do tych osób fizycznych, których wynagrodzenie zostało ujęte w umowie o przyznaniu dotacji i które jest ujmowane w sprawozdaniach finansowych i innych składanych przez beneficjenta pomocy, zgodnie z umową o przyznanie dotacji. Należy podkreślić, iż Spółka realizuje cel programu tylko dzięki ludziom w niej zatrudnionym, tak więc nie występuje sytuacja, iż zleca im określone czynności, które mogłaby sama wykonać, bowiem jako osoba prawna z natury rzeczy w ramach spersonalizowania działań musi zatrudniać ludzi. Rzecz miałaby się inaczej, gdyby "pierwszym" podatnikiem realizującym cel programu była osoba fizyczna, bowiem wówczas miałaby możliwość sama wykonywać czynności związane z realizacją programu. Spółka jako osoba prawna takich możliwości nie ma i stąd bezpośrednia realizacja celu dotyczy także jej zleceniobiorców, a więc i Podatnika. W zakresie zdefiniowania pochodzenia środków istotne jest źródło ich pochodzenia i bez znaczenia pozostaje okoliczność czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe czy za pośrednictwem podmiotów krajowych, jak również czy są wypłacane bezpośrednio beneficjentom czy też jako refundacja wcześniej poniesionych wydatków. Z przepisów ustawy nie wynika, aby dla skorzystania ze zwolnienia konieczne było bezpośrednie finansowanie projektu z funduszy Unii Europejskiej, istnieje jedynie wymóg pochodzenia dotacji z funduszy unijnych. Dlatego też, Pani zdaniem, jej dochody osiągnięte przy realizacji programu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich na rzecz Spółki spełniają warunki określone w ustawie i winny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) stanowi, iż w celu realizacji Planu tworzy się:

1.

sektorowe programy operacyjne,

2.

regionalne programy operacyjne,

3.

inne programy operacyjne,

4.

strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Podatnik w latach 2005-2007 wykonywał czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych ze Spółką, która otrzymywała środki finansowe w ramach unijnego programu - Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 2.3. - od agencji rządowej, tj. PARP. Środki pochodziły z 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% z budżetu państwa i przeznaczone były wyłącznie na realizację projektów szkoleniowych a Spółka oraz jej pracownicy i zleceniobiorcy realizowali cel tego programu.

W odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku, status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie zawarte w tym przepisie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, ISPA, PHARE), natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

W świetle powyższego więc, źródłem finansowania wypłacanych w latach 2005-2007 wynagrodzeń były wyłącznie środki krajowe, nie zaś środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie nie zostało więc spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie. Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza wykonywanych przez Podatnika czynności pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie.

W zaistniałym stanie faktycznym brak jest również podstaw do zastosowania zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21 ust. 1 pkt 47c i pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Otrzymywane wynagrodzenia nie stanowiły bowiem kwot otrzymanych bezpośrednio od agencji rządowej (ale od Spółki, z którą Podatnik zawierał umowy zlecenia), jak również nie stanowiły dla Niego dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl