ITPB2/415-23/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-23/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu - 6 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu przez pracodawcę na rzecz pracowników 50% składki członkowskiej z tytułu ich przynależności do okręgowej izby inżynierów budownictwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu przez pracodawcę na rzecz pracowników 50% składki członkowskiej z tytułu ich przynależności do okręgowej izby inżynierów budownictwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia zatrudnia osoby posiadające uprawnienia do pełnienia funkcji inspektora nadzoru budowlanego celem realizacji zadań remontowych.

W związku z powyższym pokrywa za tych pracowników 50% rocznej składki na rzecz okręgowej izby inżynierów budownictwa. Obowiązek przynależenia do okręgowej izby inżynierów budownictwa nakłada na pracowników ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 z późn. zm.).

Zwrot 50% rocznej składki wypłacany jest w kasie Spółdzielni i stanowi koszt uzyskania przychodu dla ustalenia podstawy opodatkowania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych.

Powyższa składka stanowi jeden z elementów kalkulacji opłat eksploatacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy koszty związane z wypłatą pracownikowi spółdzielni 50% składki członkowskiej z tytułu obowiązkowej przynależności do okręgowej izby inżynierów budownictwa stanowią dla Spółdzielni koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy wypłata dla pracownika 50% składki członkowskiej z tytułu obowiązkowej przynależności do okręgowej izby inżynierów budownictwa stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie pytania drugiego. Stanowisko Spółdzielni w zakresie pytania pierwszego będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni - w zakresie pytania drugiego - wypłata dla pracownika 50% składki członkowskiej z tytułu obowiązkowej przynależności do okręgowej izby inżynierów budownictwa stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy jednym ze źródeł przychodów jest stosunek pracy, zaś z art. 11 ust. 1 wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 przytoczonej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Nadto wyliczenie w zawartym w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych katalogu ma charakter otwarty, a to ze względu na użycie sformułowań "wszelkie wypłaty" oraz "wartość innych (...) świadczeń". Oznacza to, że dla kwalifikacji danego przychodu jako przychodu pochodzącego ze stosunku pracy (i stosunków pokrewnych) decydującego znaczenia nie ma nazwa świadczenia czy też tytuł wypłaty, ale przede wszystkim fakt, w ramach jakiego stosunku jest ono otrzymywane, od kogo pochodzi i na czyją rzecz jest dokonywane. Świadczeniodawcą (dokonującym) wypłaty jest pracodawca, natomiast beneficjentem jest pracownik (por. Komentarz do art. 10, art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.00.14.176), A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, Lex, 2009).

Jak wynika z zaistniałego stanu faktycznego Spółdzielnia zatrudnia na podstawie umów o pracę osoby posiadające uprawnienia do pełnienia funkcji inspektora nadzoru budowlanego celem realizacji zadań remontowych. W związku z powyższym finansuje ww. pracownikom 50% rocznej składki na rzecz okręgowej izby inżynierów budownictwa.

Obowiązek uiszczenia składek członkowskich z tytułu przynależności do okręgowej izby inżynierów budownictwa wynika z przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 z późn. zm.). Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy prawo wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz samodzielnego projektowania przestrzeni w skali regionalnej i lokalnej lub kierowania zespołem prowadzącym takie projektowanie przysługuje wyłącznie osobom wpisanym na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego. Z kolei z racji przynależności do okręgowej izby inżynierów budownictwa, zgodnie z art. 41 pkt 4 cytowanej ustawy, są one obowiązane opłacać składki członkowskie.

Zatem zwrot pracownikom przez pracodawcę równowartości 50% rocznej składki na rzecz okręgowej izby inżynierów budownictwa stanowi określony w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód tych pracowników ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie wskazać należy, że ze względu na zakres ujętego we wniosku żądania nie rozstrzygano kwestii ustalenia momentu powstania tego przychodu, a jedynie dokonano kwalifikacji ww. świadczenia do źródła przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl