ITPB2/415-223/13/RS - Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium otrzymywanego przez studenta stażystę od uczelni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-223/13/RS Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium otrzymywanego przez studenta stażystę od uczelni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu 26 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z tytułu stypendium stażowego - jest prawidłowe, natomiast w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z tytułu stypendium stażowego oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 191 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, student ostatniego roku studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich może na zasadach określonych w statucie uczelni odbywać staż przygotowujący do podjęcia obowiązków nauczyciela akademickiego i otrzymywać, ze środków własnych uczelni stypendium na zasadach określonych w statucie.

Studentem stażystą może zostać student, wyróżniający się wybitnymi osiągnięciami w zdobywaniu wiedzy, który uzyskał za okres studiów średnią ocen z przedmiotów kierunkowych co najmniej dobrą. Zgodę na odbycie stażu asystenckiego wyraża rektor.

Zgodnie ze Statutem student stażysta odbywa staż pod kierunkiem opiekuna wyznaczonego przez dziekana. Studentowi stażyście przysługuje miesięczne stypendium w wysokości nie wyższej niż 1/3 najniższego uposażenia asystenta. Zasady odbywania stażu oraz zakres obowiązków studenta stażysty określa Senat. Senat określił m.in. następujące zasady odbywania stażu:

1.

staż trwa nie krócej niż 4 miesiące i nie dłużej niż 10 miesięcy (w tym miesiąc letniej przerwy wakacyjnej).

2.

student może być skierowany na staż tylko jeden raz w czasie trwania studiów.

3.

student odbywa staż pod kierunkiem opiekuna wyznaczonego przez dziekana, którym może być nauczyciel akademicki, który może być jednocześnie opiekunem tylko jednego studenta-stażysty.

4.

opiekun odpowiada za właściwy przebieg stażu i dokonuje oceny stażu po jego zakończeniu.

Senat określił również m.in. podstawowe obowiązki stażysty:

1.

uczestnictwo w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w wymiarze nie mniejszym niż 30 godzin w czasie odbywania stażu;

2.

udział w przygotowaniu zajęć dydaktycznych;

3.

uczestnictwo w konsultacjach, egzaminach i zaliczeniach prowadzonych przez nauczycieli akademickich;

4.

udział w pracach badawczych, projektowych i naukowych;

5.

uczestnictwo w sympozjach i seminariach naukowych związanych z problematyką naukową podejmowaną w jednostce;

6.

udział w zebraniach i pracach organizacyjnych;

7.

wykonywanie czynności pomocniczych na rzecz jednostki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stypendium otrzymywane przez studenta stażystę stanowi do niego przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z słownikiem PWN przez "stypendium" rozumie się pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych.

Stypendium przyznawane jest co miesiąc, niezależnie od sytuacji materialnej studenta. Świadczenie ma charakter motywacyjny i skierowane jest przede wszystkim do grupy najwybitniejszych studentów planujących w przyszłości wykonywanie zawodu nauczyciela akademickiego. Niniejsze stypendium ma umożliwić wypełnianie obowiązków określonych przez Uczelnię w zakresie dydaktyki i działalności naukowo-badawczej.

Wypłacane stypendium, zdaniem Uczelni stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym Uczelnia, w określonych terminach, powinna przekazać studentowi informację PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie przychodów z tytułu stypendium stażowego uznaje się za prawidłowe, natomiast w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Według art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog zwolnień przedmiotowych został określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł.

Stosownie do art. 191 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.), student ostatniego roku studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich może na zasadach określonych w statucie uczelni odbywać staż przygotowujący do podjęcia obowiązków nauczyciela akademickiego i otrzymywać, ze środków własnych uczelni, stypendium na zasadach określonych w statucie.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie ze Statutem Uczelni student stażysta odbywa staż pod kierunkiem opiekuna wyznaczonego przez dziekana. Studentowi stażyście przysługuje miesięczne stypendium w wysokości nie wyższej niż 1/3 najniższego uposażenia asystenta. Zasady odbywania stażu oraz zakres obowiązków studenta stażysty określa Senat Uczelni.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz zacytowane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż stypendium wypłacane przez Uczelnię studentowi stażyście, jako świadczenie nie wymienione w katalogu zwolnień określonym w art. 21 ust. 1 cytowanej ustawy, stanowi dla niego przychód "z innych źródeł", o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych, jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów, pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce (art. 35 ust. 2 ustawy).

W sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawca ma zatem obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl