ITPB2/415-211/10/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-211/10/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej tytułem wykonania remontu w mieszkaniu będącym w dyspozycji Wojskowej Agencji Mieszkaniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej tytułem wykonania remontu w mieszkaniu będącym w dyspozycji Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zgodnie z decyzją Dyrektora Oddziału Wojskowej Agencji Mieszkaniowej z dnia 13 sierpnia 2008 r. o prawie do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym, przyznano Panu prawo zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym na czas pełnienia obowiązków, na stanowisku służbowym - szef sekcji na czas oznaczony.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 października 2004 r. (w sprawie zasiedlania lokali mieszkalnych...) w dniu 19 sierpnia 2008 r. "Protokołem przyjęcia lokalu mieszkalnego" przyjął Pan lokal mieszkalny. W protokole tym zostały wskazane zużyte urządzenia i wyposażenie w lokalu przeznaczone do wymiany. Lokal mieszkalny znajduje się w 29 letnim bloku, przy czym średni okres używalności elementów wyposażenia lokalu mieszkalnego wynosi 15 lat (załącznik do ww. rozporządzenia).

W dniu 19 sierpnia 2008 r. został spisany "Protokół ustalenia zakresu robót remontowych" zawierający dane o przygotowaniu i malowaniu powierzchni ścian, sufitów, rur wodociągowych i gazowych. Po pisemnym zgłoszeniu zakończenia robót remontowych komisja WAM dokonała odbioru tych robót. Wypłacono Panu łącznie kwotę 16.558,66 zł.

Ponadto, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa wystawiła informację PIT-8C za 2008 r. traktując wypłaconą kwotę jako przychód z tytułu - "wykonania we własnym zakresie napraw budowlanych", który uwzględnił Pan w zeznaniu podatkowym - PIT-36 za 2008 r.

Wobec powyższego zadano następujące pytania.

1.

Czy jako osoba z prawem zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym będącym własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od kwoty 16.558,66 zł przeznaczonej na jego remont.

2.

Czy Wnioskodawca powinien złożyć korektę zeznania podatkowego za 2008 r....

3.

Czy Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wystawić PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wykazana w PIT-8C nie jest jego realnym przychodem a w całości obciąża lokal należący do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Ponadto, uważa iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 października 2004 r. w sprawie zasiedlania lokali mieszkalnych, kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w jego majątku.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, w konsekwencji czego przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu mieszkania stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja. Według Wnioskodawcy powinien złożyć korektę zeznania podatkowego za 2008 r., a Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie powinna wystawić informacji PIT-8C.

Powyższe stanowisko potwierdzają zdaniem Wnioskodawcy interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (Nr IPPB4/415-541/09-4/JK oraz IPPB4/415-4460/09-2/MP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie natomiast z art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na czas pełnienia obowiązków służbowych w 2008 r. otrzymał lokal mieszkalny, będący w dyspozycji Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Z uwagi na fakt, iż ww. lokal wymagał remontu, "protokołem przyjęcia lokalu mieszkalnego" wskazano zużyte urządzenia i wyposażenie lokalu przeznaczone do wymiany. Na okoliczność powyższego spisano "Protokół ustalenia zakresu robót remontowych" zawierający dane o przygotowaniu i malowaniu powierzchni ścian, sufitów i rur. Po wykonanym przez Wnioskodawcę remoncie i zgłoszeniu zakończenia prac remontowych Wojskowa Agencja Mieszkaniowa wypłaciła kwotę 16.558,66 zł tytułem "wykonania we własnym zakresie napraw budowlanych" wystawiając jednocześnie informację PIT-8C o wysokości osiągniętego przychodu za 2008 r. Kwotę tę Wnioskodawca wykazał w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2008 rok.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, agencja dysponuje lokalami mieszkalnymi:

1.

stanowiącymi własność Skarbu Państwa, przekazanymi Agencji przez Ministra Obrony Narodowej

2.

pozyskanymi od spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego;

3.

pozyskanymi w drodze umowy najmu, leasingu albo innej umowy cywilnoprawnej;

4.

pozyskanymi w drodze darowizny, spadku albo zapisu.

W myśl § 2 ust. 3 pkt 5 gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4 oraz pozyskanych przez Agencję w drodze umowy sprzedaży, w zakresie obciążającym Agencję.

Zgodnie z § 8 ust. 1 osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może za zgodą dyrektora oddziału regionalnego wykonać naprawy, o których mowa w § 7 ust. 1, we własnym zakresie. Koszt tych napraw, uwzględniający podatek VAT, ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389).

Termin wykonania napraw oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac między dyrektorem oddziału regionalnego a osobą posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu mieszkania służbowego, w postaci zwrotu kosztów wymiany zużytych elementów budynku oraz urządzeń technicznych znajdujących się w lokalu mieszkalnym nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawcy.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku, ponieważ mieszkanie nie jest własnością Wnioskodawcy.

Zatem, w związku z faktem, iż ww. kwota nie stanowi dla Wnioskodawcy przychodu, na Wojskowej Agencji Mieszkaniowej nie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C. Kwoty tej Wnioskodawca nie był też zobowiązany wykazać w zeznaniu rocznym za 2008 r., w sytuacji zaś gdy to uczynił uprawniony jest do złożenia korekty.

Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację podatkową, poza sytuacjami, określonymi w odrębnych przepisach. W myśl § 2 tego artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Jeżeli wskutek korekty zeznania podatkowego powstanie nadpłata w podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca - zgodnie z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) ustawy - Ordynacja podatkowa - winien dodatkowo złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty za ten rok.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl