ITPB2/415-204/11/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-204/11/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród pieniężnych otrzymanych przez zwycięzców konkursu z dziedziny kultury i sztuki - jest nieprawidłowe w części dotyczącej nagród otrzymanych przez osoby posiadające status artysty czy twórcy, których jednorazowa wartość przekracza 760 zł, natomiast pozostałym zakresie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród pieniężnych otrzymanych przez zwycięzców konkursu z dziedziny kultury i sztuki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest miejską instytucją kultury. Jego statutowym celem jest upowszechnianie kultury, w tym organizowanie imprez, koncertów, prelekcji, konkursów. W konkursach z dziedziny kultury i sztuki uczestniczą osoby krajowe (fizyczne), a zwycięzcy otrzymują nagrody pieniężne o różnej wartości. W konkursach nie biorą udziału pracownicy płatnika, a zwycięzcy nie są związani żadnym stosunkiem prawnym. Większość konkursów kierowana jest tylko do amatorów, osób chętnych z wyłączeniem osób posiadających przygotowanie zawodowe do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki czy prowadzących taką działalność. Część konkursów kierowana jest do określonego kręgu osób posiadających status artysty, twórcy. Konkursy te nie są emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu. Wysokość nagród jest różna, czasami przekracza kwotę 760 zł, a niejednokrotnie jest od niej niższa.

Wobec powyższego zadano następujące pytania.

1.

Czy nagrody uzyskane przez osoby krajowe (fizyczne) z tytułu wygranych w opisanych wyżej konkursach, nie emitowanych przez środki masowego przekazu, których wartość nie przekracza kwoty 760 zł są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tak w przypadku osób nie posiadających statusu twórcy, artysty (amatora) jak i w przypadku osób status taki posiadający - artysty, twórcy.

2.

Czy nagrody uzyskane przez osoby krajowe (fizyczne) z tytułu wygranych w wyżej wskazanych konkursach, których wartość przekracza kwotę 760 zł w całości są opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tak w przypadku amatorów jaki i artystów, twórców.

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody otrzymane przez osoby krajowe (fizyczne) z tytułu wygranych w konkursach z dziedziny kultury, nie emitowanych przez środki masowego przekazu, których wartość nie przekracza kwoty 760 zł są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to dotyczy nagród uzyskiwanych przez artystów "zawodowców" jaki i pozostałych osób - amatorów. Przepis wyłącza to zwolnienie jedynie w stosunku do nagród związanych ze sprzedażą premiową otrzymywanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Natomiast nagrody o wartości przekraczającej 760 zł opodatkowane powinny być 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy dotyczy to zarówno nagród uzyskiwanych przez artystów czy twórców jak i przez inne osoby.

W ocenie Wnioskodawcy przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma również zastosowanie do przychodów zwycięzców konkursów zajmujących się twórczością artystyczną lub mających przygotowanie zawodowe do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki. Przepis art. 13 pkt 2 ww. ustawy ma zastosowanie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w tym do przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, naukowej, literackiej, oświatowej i publicystycznej, w tym udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki. Natomiast art. 30 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy mówi wyraźnie o przychodach z tytułu wygranych w konkursach, nie wyłączając wygranych w konkursach z dziedziny kultury i sztuki. Powinien on być traktowany jako przepis szczególny w stosunku do art. 13 pkt 2 ww. ustawy, wyjątek od określonej w nim zasady.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania nagród pieniężnych otrzymanych przez zwycięzców konkursu z dziedziny kultury i sztuki uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej nagród otrzymanych przez osoby posiadające status artysty czy twórcy, których jednorazowa wartość przekracza 760 zł, natomiast pozostałym zakresie prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 2 wymieniono działalność wykonywaną osobiście.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest miejską instytucją kultury. Jego statutowym celem jest upowszechnianie kultury, w tym organizowanie imprez, koncertów, prelekcji, konkursów. W konkursach z dziedziny kultury i sztuki uczestniczą osoby krajowe (fizyczne), a zwycięzcy otrzymują nagrody pieniężne o różnej wartości. W konkursach nie biorą udziału pracownicy płatnika, a zwycięzcy nie są związani żadnym stosunkiem prawnym. Większość konkursów kierowana jest tylko do amatorów, osób chętnych z wyłączeniem osób posiadających przygotowanie zawodowe do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki czy prowadzących taką działalność. Część konkursów kierowana jest do określonego kręgu osób posiadających status artysty, twórcy. Konkursy te nie są emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu. Wysokość nagród jest różna, czasami przekracza kwotę 760 zł, a niejednokrotnie jest od niej niższa.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Przy omawianiu konkursów o charakterze przedmiotowym należy wyróżnić co do zasady dwie reguły opodatkowania przychodów w nich uzyskanych. Pierwsza z nich dotyczy przychodów uzyskanych z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, traktowanych jako przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W stosunku do tego rodzaju przychodów stosuje się 20% stawkę kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy) i podlegają one łączeniu z pozostałymi przychodami uzyskanymi przez podatnika w roku podatkowym. Od tak obliczonego dochodu pobiera się - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy - zaliczkę na podatek dochodowy przy zastosowaniu najniższej stawki podatkowej określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Przepis art. 13 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma więc zastosowanie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście - m.in. do przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej w tym (przychodów) z tytułu udziału w konkursach z dziedziny (...) kultury i sztuki, co oznacza, że ustawodawca obejmuje tym przepisem wszystkie przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, a więc i przychody z wygranych w konkursach i z tytułu udziału w nich.

Dlatego też przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie ma zastosowania do przychodów zwycięzców konkursów z dziedziny kultury i sztuki, którzy posiadają status artysty lub twórcy i uzyskują przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej.

Natomiast druga reguła opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu udziału w konkursach zawarta została w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z której wynika, iż od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wynika, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że:

1.

nagrody wypłacone - osobom krajowym (fizycznym) nie posiadającym statusu artysty czy twórcy jak i osobom posiadającym taki status - z tytułu wygranych w konkursach z dziedziny kultury i sztuki są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 760 zł,

2.

nagrody wypłacone z tytułu wygranych w konkursach z dziedziny kultury i sztuki, których wartość przekracza kwotę 760 zł, są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wartości nagrody, jeżeli otrzymały je osoby, które nie zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (nie posiadają statusu artysty, twórcy),

3.

nagrody wypłacone z tytułu wygranych w konkursach z dziedziny kultury i sztuki, których wartość przekracza kwotę 760 zł, należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2. i opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (t.j. na podstawie przepisu art. 27 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 4 cyt. ustawy, t.j. w wysokości 20% uzyskanego przychodu), jeżeli otrzymały je osoby, które zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (posiadają status artysty, twórcy).

Reasumując, stwierdzić należy, że przepis art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w tym między innymi do przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej i literackiej, również z tytułu udziału w konkursach z dziedziny kultury i sztuki, co oznacza, że ustawodawca obejmuje tym przepisem wszystkie przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, a więc i przychody z wygranych w konkursach i z tytułu udziału w nich. Wobec powyższego przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie ma zastosowania do przychodów uzyskanych przez zwycięzców (konkursu z dziedziny kultury i sztuki), którzy posiadają status artysty lub twórcy i uzyskują przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl