ITPB2/415-204/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-204/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skorzystania z odliczenia od dochodu wydatków na spłatę odsetek od kredytu na zakup budynku mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skorzystania z odliczenia od dochodu wydatków na spłatę odsetek od kredytu na zakup budynku mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2006 r., korzystając z kredytu hipotecznego, zakupił Pan nowo wybudowany budynek mieszkalny od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonał Pan odliczeń od dochodu z tytułu ulgi odsetkowej. Jednakże pracownik Urzędu Skarbowego zakwestionował słuszność skorzystania z ulgi ponieważ osoba fizyczna, od której zakupił Pan budynek, nie prowadziła działalności gospodarczej budowlanej tylko produkcyjno-handlowo-usługową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym istnieje możliwość odliczenia od dochodu wydatków z tytułu ulgi odsetkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy wybudowanie budynku w wykonywaniu działalności gospodarczej nie oznacza, że tą działalnością musi być działalność budowlana, jak również nie oznacza, że budynek ma być wybudowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zauważa Pan, iż art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej opisuje działalność gospodarczą nie tylko jako działalność budowlaną, ale również wytwórczą, handlową, usługową, itp. Zatem stwierdza Pan, że w myśl tej interpretacji nie mógłby kupić budynku od dewelopera, z których część prowadzi działalność handlową, ani nawet od gminy, która w myśl art. 9 ustawy o samorządzie gminnym nie prowadzi działalności budowlanej tylko działalność o charakterze użyteczności publicznej.

Ponadto uważa Pan, iż taka interpretacja nie jest zgodna z art. 2 i art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Dodatkowo nadmienia Pan, że ustawa miała poprawić sytuację mieszkaniową a taka interpretacja nie tylko zawęża, ale wręcz likwiduje grono osób mogących skorzystać z ulgi, jednocześnie "gloryfikuje działalność budowlaną ponad inne działalności gospodarcze, co jest niezgodne z konstytucją i ustawami".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 26b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. - od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, o którym mowa w art. 3 ust. 1, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

1.

budową budynku mieszkalnego albo

2.

wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo

3.

zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo

4.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.

Ponadto w myśl art. 26b ust. 2 ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się, jeżeli spełnione zostaną m.in. następujące warunki:

1.

kredyt (pożyczka) został udzielony podatnikowi po dniu 1 stycznia 2002 r.,

2.

kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust. 1,

3.

inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu - określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,

4.

inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., (...).

W myśl art. 26b ust. 4 ww. ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1 obejmuje wyłącznie odsetki:

1.

naliczone za okres począwszy od dnia 1 stycznia 2002 r., z zastrzeżeniem ust. 5, i zapłacone od tego dnia,

2.

od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty stanowiącej iloczyn 70 m#178; powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 m#178; powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy, określonej na rok zakończenia inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 10.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, zaciągnął Pan kredyt hipoteczny na zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego. Osoba fizyczna, od której zakupił Pan budynek mieszkalny, nie prowadziła działalności budowlanej lecz produkcyjno-handlowo-usługową.

Wyżej cytowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają szereg warunków, które należy spełnić, aby możliwe było skorzystanie z odpisów w ramach tzw. ulgi odsetkowej. W treści art. 26b ust. 1 pkt 3 ustawy wyraźnie wskazano, że odliczenie odsetek przysługuje w sytuacji, gdy inwestycja, na którą został zaciągnięty kredyt jest związana z zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. nie zawierały definicji działalności gospodarczej. Dlatego też posiłkowano się definicją zawartą w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), zgodnie z którą działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Użyte w ustawie podatkowej sformułowanie "osoba, która wybudowała budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej" dotyczy wyłącznie osoby, która prowadzi zarobkową działalność budowlaną. Skoro bowiem wprost z przepisu art. 26b ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, iż warunkiem koniecznym skorzystania z "ulgi odsetkowej" jest, by zakup budynku lub lokalu nastąpił wyłącznie od osoby, która wybudowała budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, to nie jest możliwe skorzystanie z tej ulgi w przypadku zakupu budynku od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na budowie budynków mieszkalnych w celu ich odsprzedaży. Istotną okolicznością jest zatem zgłoszenie przez osobę, która wybudowała budynek, w rejestrze handlowym lub ewidencji działalności gospodarczej prowadzenia zarobkowej działalności budowlanej, która jako osobna kategoria działalności zarobkowej została wymieniona w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, przewidującej działalność wytwórczą, budowlaną, handlową i usługową. Nie można natomiast przyjąć, że podmiotem, o którym mowa w określonym przepisie, jest np. osoba, która zaangażowała w budowę środki własne z zysku będącego wynikiem prowadzonej innej działalności gospodarczej. W takiej sytuacji należy stwierdzić, że budynek nie powstał w wyniku prowadzonej przez osobę fizyczną działalności gospodarczej, lecz z zysku będącego jej wynikiem.

Ponadto użyte w art. 26b ust. 1 pkt 3 ustawy podatkowej sformułowanie "w ramach prowadzonej działalności gospodarczej" odnosi się do wybudowania budynku przez podmiot, dla którego budowa budynku, którego następnie poszczególne lokale lub cały budynek mogły ulec sprzedaży, jest głównym lub ubocznym przedmiotem działalności gospodarczej. W przepisie tym chodzi o przypadki, gdy określony podmiot prowadzi działalność gospodarczą nastawioną (w całości lub w części) na wybudowanie mieszkań (budynków) z przeznaczeniem do późniejszej sprzedaży. Stąd też deweloper jako osoba fizyczna lub prawna zajmując się budową domów (mieszkań) na sprzedaż, może mieć ujęte w ewidencji lub rejestrze w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zarówno działalność budowlaną jak i handlową. Dlatego też, wbrew twierdzeniom zawartym we wniosku, zgodnie z intencją art. 26b ust. 1 pkt 3) ustawy, zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku może nastąpić od osoby, która oprócz działalności budowlanej prowadzi także handlową.

Dodatkowo, wprost z tego przepisu wynika, iż zakup może nastąpić także od gminy. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne o charakterze użyteczności publicznej, zaspakaja zbiorowe potrzeby wspólnoty. W tym celu prowadzi działalność komunalną, która nie ma charakteru zarobkowego, gdyż głównym celem gminy pozostaje wykonywanie zadań własnych, tj. zadań użyteczności publicznej. Zostały one określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w tym wymieniają także gminne budownictwo mieszkaniowe (art. 7 ust. 1 pkt 7).

Ponadto realizując zadania, jeżeli do prowadzenia danego rodzaju działalności na podstawie innych ustaw jest wymagane uzyskanie zezwolenia, jednostki samorządu terytorialnego, w tym gminy, mogą powierzyć wykonywanie zadań wyłącznie podmiotowi posiadającemu wymagane zezwolenie (art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43). Zatem budownictwo mieszkaniowe nie wykracza poza zakres zadań własnych gminy oraz poza sferę zadań użyteczności publicznej. Konsekwentnie zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy nie stoi w sprzeczności z zapisem zawartym w art. 26b ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy także zauważyć, że wszelkiego rodzaju ulgi są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania. Zatem przy ocenie czy w danej sytuacji przysługuje prawo do skorzystania z ulgi należy przepisy stosować w sposób ścisły. Przyjęcie, iż zakup nowo wybudowanego budynku od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, bez względu na to czy wybudowanie nastąpiło w wykonywaniu tej działalności, stanowiłoby kategorię rozszerzającą.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl