ITPB2/415-203-/09/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-203-/09/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka rady dyrektorów w spółce mającej siedzibę na terytorium Cypru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka rady dyrektorów w spółce mającej siedzibę na terytorium Cypru.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obywatelem belgijskim mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z racji posiadania w Polsce centrum interesów życiowych - osobistych i gospodarczych - oraz przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym dłużej niż 183 dni zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podlega zatem obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów), bez względu na miejsce źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca rozważa możliwość przyjęcia stanowiska dyrektora - członka rady dyrektorów ("the board of directors") w spółce kapitałowej z siedzibą w Republice Cypru (będącej tym samym cypryjskim rezydentem podatkowym i podatnikiem cypryjskiego podatku dochodowego). Spółka w której planuje objąć stanowisko dyrektora - członka rady dyrektorów jest odpowiednikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu polskiego Kodeksu spółek handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku otrzymywania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka rady dyrektorów w spółce cypryjskiej, wynagrodzenie to będzie zwolnione z opodatkowania na terenie Polski zgodnie z zasadami wskazanymi w przepisie art. 24 ust. 1 lit. a i ust. 4 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na wyżej postawione pytanie jest twierdząca tj. wynagrodzenie otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka rady dyrektorów w spółce cypryjskiej będzie zwolnione z opodatkowania na terenie Polski zgodnie z zasadami wskazanymi w przepisie art. 24 ust. 1 lit. a oraz art. 24 ust. 4 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Wynagrodzenie to będzie wpływać jedynie na zasady ustalenia stawki podatku w Polsce, znajdującej zastosowanie do opodatkowania dochodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej.

Zgodnie z treścią przepisu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako osoba będąca polskim rezydentem podlega zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródła tych dochodów (przychodów). Biorąc pod uwagę zapis powyższego przepisu należałoby uznać, że wynagrodzenie otrzymywane od spółki mającej siedzibę w Republice Cypru podlegałoby opodatkowaniu w Polsce. Zdaniem Wnioskodawcy powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem zawartych przez Polskę postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zgodnie z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 16 wyżej cytowanej umowy wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie. Z treści art. 24 ust. 1 lit. a umowy w sytuacji, gdy osoba mająca miejsce zamieszkania na terytorium Polski osiąga dochód, który może być opodatkowany na Cyprze, to dochód ten jest zwolniony od opodatkowania w Polsce.

Brzmienie przepisu art. 16 wyżej wymienionej umowy w polskiej wersji językowej wskazuje, że dyspozycją tego przepisu objęte są wyłącznie wynagrodzenia członków rad nadzorczych spółek cypryjskich, co może nasuwać wątpliwości, czy przepis ten może znaleźć zastosowanie również do osoby zamierzającej objąć stanowisko dyrektora - członka rady dyrektorów. Zdaniem Wnioskodawcy wątpliwości w tym zakresie wyjaśnia przepis art. 30 umowy, który wskazuje, że w przypadku rozbieżnych interpretacji rozstrzygający jest tekst w wersji angielskiej. Przepis art. 16 umowy w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określonym jako "the board of directors", który powinien być rozumiany szerzej niż rada nadzorcza w rozumieniu polskiego Kodeksu spółek handlowych. Zakres obowiązków dyrektorów w spółkach cypryjskich jest znacznie szerszy niż zakres obowiązków członka rady nadzorczej w polskich spółkach handlowych. Ponadto cypryjskie prawo spółek nie przewiduje tworzenia rad nadzorczych, a funkcję tego organu sprawują dyrektorzy. Członkowie rad dyrektorów pełnią również funkcje zarządcze. Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że art. 16 umowy znajdzie zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji dyrektora - członka rady dyrektorów w spółce cypryjskiej. Wynagrodzenie, które otrzymywałby Wnioskodawca w związku z pełnieniem funkcji członka rady dyrektorów w spółce cypryjskiej mogłoby być opodatkowane na terenie Cypru. Przedmiotowe wynagrodzenie byłoby zwolnione z opodatkowania na terenie Polski. Ponadto, zgodnie z art. 24 ust. 4 umowy w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość wynagrodzenia otrzymywanego w związku z pełnieniem funkcji dyrektora - członka rady dyrektorów byłaby uwzględniona przy obliczaniu wysokości stopy procentowej podatku z tytułu dochodów podlegających opodatkowaniu na terenie Polski tj. przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją.

Wnioskodawca wskazał, że powyższa kwestia stanowiła przedmiot rozstrzygnięcia w indywidualnych interpretacjach prawa wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB2/415-321/08-2/AK, IPPB2/415-1100/08-2/AZ, IPPB2/415-718/08-2/AK oraz IPPB2/415-321/08-2/AK Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB2/415-527/08-4/JK oraz ILPB2/415-422/08-4/JK, jak również Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygn. ITPB1/415-137/07/IB.

Ponadto stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku potwierdza również Minister Finansów w następujących postanowieniach w sprawie interpretacji prawa podatkowego:

* postanowienie z 7 lipca 2007 r., sygn. DD4-033-066/IDy/07/125,

* postanowienie z 12 września 2006 r., sygn. DD4/PB6/033-0700-mk/JG/06/SM6-3929.

Mając na uwadze treść zaprezentowanego uzasadnienia stanowisko Wnioskodawcy, w Jego ocenie, należy uznać za zgodne z konsekwentną linią interpretacyjną Ministerstwa Finansów w tej sprawie i tym samym za prawidłowe. Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie tej prawidłowości w interpretacji indywidualnej, o którą występuje niniejszym wnioskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy, art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Stosownie do art. 16 umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523), wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów uzyskiwanych z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki. Umowa w art. 30 stanowi, iż w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawarte w tekście angielskim. Art. 16 umowy w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako "the board of directors" ("rada dyrektorów"), który powinien być rozumiany szerzej niż "rada nadzorcza" w rozumieniu przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, iż art. 16 znajdzie również zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji zarządczych w spółce.

Zgodnie z art. 16 umowy, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej ("radzie dyrektorów") spółki mającej siedzibę na Cyprze, może być opodatkowany na Cyprze oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce. Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metoda wyłączenia z progresją).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a i ust. 4 umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie - z zastrzeżeniem postanowień litery b) niniejszego artykułu - zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania. Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej umowy dochód lub majątek będący własnością osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zwolniony z podatku w tym Państwie, wówczas to Państwo może jednak przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby wziąć pod uwagę dochód lub majątek zwolniony z opodatkowania.

Metoda wyłączenia z progresją podlega zastosowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatek określa się wówczas w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Reasumując stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Wnioskodawcę dochody z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce mającej siedzibę na terytorium Cypru będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 umowy, tj. na Cyprze i w Polsce. Jednocześnie w Polsce przy obliczeniu podatku należy zastosować określoną w art. 24 ust. 1 lit. a umowy w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. metodę wyłączenia z progresją.

W odniesieniu do powołanych we wniosku pism Dyrektorów Izb Skarbowych i Ministra Finansów, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl