ITPB2/415-20/11/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-20/11/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wezwaniem z dnia 8 marca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o podpisanie wniosku.

Pismem z dnia 20 marca 2011 r. (data wpływu 23 marca 2011 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Instytucie na stanowisku adiunkta. Instytut jest stroną zawartej w dniu 29 czerwca 2010 r. Umowy Partnerskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej 2007-2013 (dalej "Umowa Partnerska"). Przedmiotem ww. Umowy Partnerskiej jest określenie zasad i procedur współpracy oraz ustalenie wzajemnych zobowiązań stron w ramach partnerstwa transgranicznego utworzonego w celu realizacji Projektu "..." (dalej "Projekt"). Umowa Partnerska określa także wymogi odnoszące się do prawidłowego zarządzania przez strony Umowy Partnerskiej środkami z dotacji przyznanymi na realizację Projektu, jak również zasady dotyczące odzyskania przez Beneficjenta Wiodącego kwot nieprawidłowo wydatkowanych. Zgodnie z przedmiotową Umową Partnerską Instytut ma prawo otrzymać dotację ze środków Programu, zgodnie z budżetem Projektu znajdującym się we Wniosku o dofinansowanie Projektu w ramach Programu. Przez Dotację rozumie się środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane na rachunek bankowy Beneficjenta Wiodącego (jakim jest Uniwersytet, Litwa). Umowa dotacji, jako umowa zawarta pomiędzy Beneficjentem Wiodącym a Instytucją Zarządzającą (t.j. instytucją powołaną zgodnie z art. 14 Rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, którą jest Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego w Polsce i ustanowiony w Programie Operacyjnym Współpracy Transgranicznej 2007-2013 zatwierdzonym Decyzją Komisji Europejskiej z dnia 20 grudnia 2007 r.), określająca warunki na jakich Instytucja Zarządzająca przekazuje dotację na realizację Projektu, została zawarta w dniu 3 maja 2010 r. i oznaczona jest numerem.

W ramach podziału zadań pomiędzy Partnerami Instytut, zgodnie ze złożonym Wnioskiem o Dofinansowanie, jest zobowiązany wykonać i wykonuje zadania dotyczące wszystkich aspektów projektu w szczególności związane z działaniami dotyczącymi Z. i W. Instytut odpowiada za zainicjowanie współpracy pomiędzy interesariuszami (organizacjami i instytucjami), których działalność dotyczy W. Każda z sieci interesariuszy (po jednej na każdy zbiornik wód przejściowych) opracuje i wdroży lokalny program działań ze szczególnym uwzględnieniem zintegrowanego transgranicznego planowania przestrzennego oraz strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. W ramach projektu Instytut koordynuje kontrybucję Sieci Interesariuszy W. do Kodeksu Dobrych Praktyk opracowywanego w projekcie. W przypadku W. rozwijanie współpracy transgranicznej i wymiany informacji koncentrować się będzie na najistotniejszych dla tego akwenu problemach: wpływie wielkich konstrukcji hydrotechnicznych na środowisko, zrównoważonym zarządzaniu zasobami ryb oraz na jakości wód. Ważną rolę w projekcie odegra edukacja dotycząca środowiska. Z kolei do obowiązków Wnioskodawcy, w ramach wykonywania powyższych zadań, należy bezpośrednia realizacja merytorycznych zadań projektu (organizacja Sieci Interesariuszy W., udział w opracowaniu Kodeksu Dobrych Praktyk, organizacje spotkań oraz nawiązanie współpracy i wymiany informacji pomiędzy interesariuszami z Polski i Rosji, a także prezentacji wyników uzyskanych w ramach realizacji projektu. Z tytułu wykonywania powyższych obowiązków Wnioskodawca otrzymuje od Instytutu, na podstawie umowy o pracę, wynagrodzenie z projektu w kwocie uzależnionej od liczby przepracowanych godzin w projekcie w danym miesiącu.

Powyższe wynagrodzenie jest w 85% pokrywane z funduszy uzyskanych z Programu Współpracy Transgranicznej 2007-2013 na zasadzie refundacji zatwierdzonych wydatków (w półrocznych okresach rozliczeniowych). Pozostała część (15%) wynagrodzenia pochodzi ze środków własnych Instytutu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. dochody otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu wykonywania obowiązków w ramach zadań Projektu, są - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. dochody otrzymywane przez Niego z tytułu wykonywania obowiązków w ramach zadań Projektu, są - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. W opisanym wyżej stanie faktycznym spełnione są warunki, o których mowa w tym przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisów dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wobec powyższego, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym - związanym z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi to zwolnienie jest bowiem zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, które otrzymuje podatnik. Dla oceny zatem - czy wynagrodzenia otrzymywane z tytułu realizacji określonych zadań (prac) w ramach programu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym - znaczenie ma m.in. ustalenie źródła ich finansowania.

Dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie tych osób zostało sfinansowane ze środków pomocowych t.j. w przypadku realizacji projektów finansowanych ze środków pomocowych (nie stanowiących przy tym środków budżetu państwa) zwolnione z opodatkowania mogą być wyłącznie wynagrodzenia bezpośrednio (t.j. w chwili dokonywania wypłaty) finansowane z tych środków.

Ponadto, z punktu widzenia możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne znaczenie ma okoliczność, czy Polska jest w tym przypadku beneficjentem pomocy (faktycznym biorcą pomocy).

Jednocześnie, stosownie do art. 21 ust. 24 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 46, nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymuje od pracodawcy wynagrodzenie, które w 85% jest pokrywane z funduszy uzyskanych z Programu Współpracy Transgranicznej 2007-2013 na zasadzie refundacji zatwierdzonych wydatków (w półrocznych okresach rozliczeniowych). Pozostała część (15%) wynagrodzenia pochodzi ze środków własnych pracodawcy.

Pracodawca Wnioskodawcy jest stroną Umowy Partnerskiej zawartej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej 2007-2013. Zgodnie z ww. Umową ma prawo otrzymać dotację ze środków Programu, zgodnie z budżetem Projektu znajdującym się we Wniosku o dofinansowanie Projektu w ramach Programu. Przez Dotację rozumie się środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane na rachunek bankowy Beneficjenta Wiodącego (jakim jest Uniwersytet, Litwa). Umowa dotacji, jako umowa zawarta pomiędzy Beneficjentem Wiodącym a Instytucją Zarządzającą (t.j. instytucją powołaną zgodnie z art. 14 Rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, którą jest Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego w Polsce i ustanowiony w Programie Operacyjnym Współpracy Transgranicznej 2007-2013 zatwierdzonym Decyzją Komisji Europejskiej z dnia 20 grudnia 2007 r.), określa warunki na jakich Instytucja Zarządzająca przekazuje dotację na realizację Projektu.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy, iż wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej 2007-2013 nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie zostały spełnione opisane wyżej warunki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl