ITPB2/415-191/09/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-191/09/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania częściowego zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej i drzwiowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania częściowego zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej i drzwiowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zakład jest spółką gminną, w której jedyny udziałowiec Gmina posiada 100% udziałów. Podstawową działalność stanowi wynajem lokali mieszkalnych i użytkowych a Spółka jest właścicielem wynajmowanego majątku.

Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej przez spółkę następuje według kolejności zgłoszeń - wpływu wniosków od najemców i uznania pilności wymiany. Przy ustalaniu tej kolejności uwzględniany jest stan techniczny okien i drzwi, natomiast termin wykonania prac zależy od możliwości finansowych firmy i potencjalnych możliwości zleceniobiorcy.

Część najemców nie jest zainteresowana oczekiwaniem na wymianę drzwi i okien w standardzie oferowanym przez Spółkę z uwzględnieniem czasu oczekiwania, dlatego też Spółka wyraża zgodę najemcom na dokonanie wspólnej wymiany drzwi i okien za zwrotem 50% wartości wykonanych prac według ustalonej wartości kosztorysowej. W tym celu spisywane jest odpowiednie porozumienie pomiędzy najemcą a Spółką. Według tego porozumienia najemca nie czeka w kolejce, a sam wymienia ww. stolarkę w standardzie przez siebie preferowanym w terminie dogodnym dla niego i posługując się firmą przez niego wybraną. Po dokonaniu wymiany, po dokonanym przez Spółkę odbiorze wykonanych prac, najemca otrzymuje zwrot kwoty wykazanej w porozumieniu.

Dokonywany najemcy zwrot 50% opłaty za wymianę okien i drzwi jest według Spółki tzw. Przychodem z innych źródeł, dlatego Zakład o tym fakcie powiadamia urząd skarbowy i najemcę wystawiając PIT-8C, podając jako podstawę wystawienia art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest zobowiązana do sporządzania informacji PIT-8C najemcom lokali, którym dokonano częściowego zwrotu poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej i drzwiowej o dokonanych wypłatach.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy dofinansowania do wymiany stolarki okiennej i drzwiowej nie można zakwalifikować do żadnego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi ono określony przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy przychód z "innych źródeł".

Użyte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy określenie "w szczególności" powoduje, że wymienione przychody z innych źródeł są przykładowe i poza nimi istnieją inne źródła przychodów. W związku z powyższym zwrot poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wypłaconych lub postawionych do dyspozycji najemcy stanowi dla nich przysporzenie majątkowe, dlatego też należy traktować je jako przychód z innych źródeł, o których mowa w tym przepisie.

Na podstawie art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i inne jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 są obowiązane do sporządzania informacji według ustalonego wzoru.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że ciąży na nim obowiązek sporządzania informacji PIT-8C dokumentującej ww. zaszłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami stosownie do art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy są z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 6a ust. 3 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.) do obowiązków wynajmującego (właściciela) należy w szczególności dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy, a zwłaszcza wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków.

Również na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego w odniesieniu do najmu lokali wymiana stolarki okiennej i drzwiowej obciąża wynajmującego (właściciela). Wynika to z postanowień art. 662, art. 663, art. 680 i art. 681 Kodeksu cywilnego.

Z przedstawionych regulacji wynika, iż obowiązek wymiany okien i drzwi w lokalu oddanym do używania na podstawie umowy najmu obciąża właściciela mieszkania a nie najemcę lokalu. Stąd też jeżeli najemca podczas trwania umowy najmu z własnych środków sfinansuje wymianę okien a następnie otrzyma od właściciela zwrot tych wydatków będzie to okoliczność neutralna podatkowo.

Dlatego też częściowy zwrot wydatków obciążających Zakład, poniesionych za niego przez podatnika, w żadnym razie nie może być uznany za przysporzenie majątkowe po stronie najemcy.

Zatem w świetle wyżej cytowanych przepisów, wypłacone przez Zakład osobom będącym najemcami kwoty z tytułu częściowego zwrotu poniesionych przez nich uprzednio nakładów związanych z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach mieszkalnych, nie powodują powstania po stronie tych osób przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wypłaty refundacji nie stanowią więc przychodu z "innych źródeł" określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Spółka nie ma obowiązku deklarowania wysokości dokonanych wypłat w informacjach PIT-8C. Obowiązek ten spoczywa jedynie na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i ich jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których zgodnie z obowiązującymi przepisami nie mają obowiązku w trakcie roku pobrania zaliczki na podatek dochodowy.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsk, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl