ITPB2/415-190/11/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-190/11/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 27 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 9 maja 2011 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 13 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 14 kwietnia 2011 wezwano Pana do ich usunięcia. Wniosek uzupełnił Pan pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 27 kwietnia 2011 r.). oraz pismem z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz w pismach uzupełniających przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest członkiem Izby Inżynierów Budownictwa, która jest jednostką organizacyjną zrzeszającą inżynierów budownictwa i pełni funkcję Przewodniczącego Rady Izby Inżynierów Budownictwa. Jest to stanowisko pozaetatowe. Osoba pełniąca funkcje w Radzie jest wybierana przez Zjazd Izby na czteroletnią kadencję. Regulamin Rady oraz Zasady Gospodarki Finansowej uchwalane są corocznie przez Krajowy Zjazd Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.

Do zadań statutowych Izby należy reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych członków, a w szczególności:

1.

realizacja zadań określonych w art. 8 ustawy,

2.

występowanie z inicjatywą do władz ustawodawczych i wykonawczych w celu tworzenia właściwych warunków rozwoju budownictwa oraz roli i miejsca zawodu inżyniera w tym procesie,

3.

współdziałanie z innymi samorządami zawodowymi,

4.

współdziałanie ze stowarzyszeniami naukowo-technicznymi działającymi w obszarze budownictwa,

5.

wnioskowanie do właściwych organów państwowych o przyznawanie członkom Izby nagród i odznaczeń państwowych,

6.

przyznawanie członkom Izby nagród i odznak ustanowionych uchwałami Krajowego Zjazdu Izby.

Izba może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w ustawie, przy czym zysk z działalności gospodarczej będzie przeznaczony na działalność statutową.

Izba Inżynierów Budownictwa posiada osobowość prawną na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów. Izba Inżynierów Budownictwa nie prowadzi natomiast działalności gospodarczej.

Rada Izby kieruje działalnością Izby i ją reprezentuje, wykonuje zadania samorządu zawodowego na obszarze działania izby, w okresie między zjazdami, w szczególności:

1.

kieruje działalnością izby,

2.

wykonuje uchwały zjazdu izby,

3.

dokonuje podziału obszaru działania izby na obwody wyborcze i ustala liczbę delegatów na zjazd,

4.

sporządza sprawozdanie z wykonania budżetu,

5.

składa zjazdowi Izby oraz Krajowej Radzie Izby sprawozdanie ze swojej działalności,

6.

wykonuje zadania zlecone przez Krajową Izbę,

7.

reprezentuje samorząd zawodowy przed organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz właściwymi stowarzyszeniami zawodowymi,

8.

prowadzi listę członków izby,

9.

występuje do sądu dyscyplinarnego o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego oraz prowadzi sprawy z zakresu odpowiedzialności zawodowej,

10.

prowadzi rejestr ukaranych z tytułu odpowiedzialności dyscyplinarnej członków izby.

Według Wnioskodawcy Rada Izby Inżynierów Budownictwa nie jest organem stanowiącym. Organem stanowiącym jest Zjazd Delegatów.

W 2010 r. Wnioskodawca otrzymywał ryczałt miesięczny w kwocie 4.647 zł 83 gr, który stanowi rekompensatę utraconych wynagrodzeń dla członków organów Izby Inżynierów Budownictwa i wypłacany był na podstawie uchwały Rady z dnia 16 grudnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywany ryczałt z tytułu pełnienia funkcji Przewodniczącego Rady Izby Inżynierów Budownictwa jest zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi podstawę do zwolnienia uzyskiwanych przez Niego dochodów z pełnienia funkcji Przewodniczącego Rady Izby Inżynierów Budownictwa, ponieważ jest to przychód z tytułu sprawowania funkcji z wyboru w organie statutowym Izby i należy go traktować jako zwrot kosztów, otrzymanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów jest, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 5 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyłączenie, o którym mowa w cytowanym przepisie, odnosi się do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Należy podkreślić, że ww. zwolnienie dotyczy przychodów ze źródła określonego w art. 13 pkt 5 tej ustawy. Przychody otrzymywane przez osoby wchodzące w skład organów o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych nie mogą być zakwalifikowane do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, w związku z tym nie mieszczą się w zakresie zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca jest członkiem Izby Inżynierów Budownictwa, która jest jednostką organizacyjną zrzeszającą inżynierów budownictwa i pełni funkcję Przewodniczącego Rady Izby Inżynierów Budownictwa. Jest to stanowisko pozaetatowe. Osoba pełniąca funkcje w Radzie jest wybierana przez Zjazd Izby na czteroletnią kadencję. Regulamin Rady oraz Zasady Gospodarki Finansowej uchwalane są corocznie przez Krajowy Zjazd Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.

Izba Inżynierów Budownictwa posiada osobowość prawną na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

Według Wnioskodawcy Rada Izby Inżynierów Budownictwa nie jest organem stanowiącym. Organem stanowiącym jest Zjazd Delegatów.

Należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia w prawie podatkowym są nie tylko odstępstwem od zasady wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy lecz również stanowią wyjątek od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą, co oznacza, że nie może być ani rozszerzająca, ani też zawężająca.

Zgodnie z ukształtowanym przez doktrynę poglądem, za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych uznaje się działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych. Jak wynika z powyższego obowiązkami społecznymi i obywatelskimi w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia również wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracach instytucji (w szczególności samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych). Do pojęcia "pełnienia obowiązków społecznych" zaliczono zatem również prace w instytucjach reprezentujących daną społeczność zawodową.

Analiza treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że ustawodawca objął uregulowanym w nim zwolnieniem jedynie niektóre przychody związane z osobistym pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, a mianowicie tylko i wyłącznie diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów.

Diety, o których mowa w powołanym przepisie nie stanowią wynagrodzenia, lecz są rodzajem pewnego ekwiwalentu za poświęcenie swego czasu i sił w związku z wykonywaniem pewnych funkcji na rzecz państwa lub społeczeństwa, przy czym ma to miejsce poza działalnością zawodową tej osoby. Przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje jednak ekwiwalentu stanowiącego rekompensatę utraconych wynagrodzeń, nie jest to bowiem ani dieta, ani też kwota stanowiąca zwrot kosztów. Wskazać przy tym należy, że wynagrodzenie za utratę którego Wnioskodawca uzyskuje rekompensatę co do zasady podlegałoby opodatkowaniu podatkiem dochodowym, co również przemawia za tym, że ww. rekompensata nie może zostać objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż ryczałt miesięczny wypłacany Wnioskodawcy w kwocie 4.647 zł 83 gr, który stanowił rekompensatę utraconych wynagrodzeń dla Przewodniczącego Rady Izby Inżynierów Budownictwa, pomimo ze został wypłacony osobie pełniącej funkcję społeczną nie korzysta z przedmiotowego zwolnienia, albowiem nie można go zakwalifikować do żadnej z kategorii przychodów objętych tym zwolnieniem.

Należy jednocześnie podkreślić, iż procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez Wnioskodawcę poszczególnych przesłanek uprawniających do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ww. świadczeń. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa. Wobec tego, wydając przedmiotową interpretację oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, w którym wskazano, iż Rada Izby Inżynierów Budownictwa nie jest organem stanowiącym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl