ITPB2/415-155/14/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-155/14/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą należności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą należności.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stosownie do postanowień art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym (...).

Zatem na gruncie przepisów ww. ustawy, przychody biegłych sądowych, tłumaczy przysięgłych, itp. którym prokurator na podstawie przepisów Kodeksu postępowania karnego (art. 194 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego Dz. U. z 1997 r. Nr 89, poz. 555), zlecił wykonanie określonych czynności należy kwalifikować do przychodów, o których mowa w powołanym wyżej art. I3 pkt 6 ustawy.

Ponadto gramatyczna wykładnia przepisu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż ustawodawca wyłączył bezwarunkowo działalność określoną w art. 13 spod zakresu pojęcia działalności gospodarczej.

Konsekwencją powyższego jest spoczywający na prokuraturze, która dokonuje wypłaty należności biegłym, tłumaczom, itp. obowiązek płatnika określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy, a po zakończeniu roku kalendarzowego obowiązek wystawienia Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Wynagrodzenie biegłego naliczane jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie określenia stawek wynagrodzenia biegłych, taryf zryczałtowanych oraz sposobu dokumentowania wydatków niezbędnych dla wydania opinii w postępowaniu karnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 508).

Stan faktyczny dotyczy przypadku, kiedy w wydanym postanowieniu powoływane jest przez prokuratora B... do wykonania opinii w zakresie badań daktyloskopijnych. Jest to działalność gospodarcza prowadzona indywidualnie przez W. (właściciela ww. biura, który jest jednocześnie biegłym z zakresu wypadków drogowych), a który w prowadzonym przez siebie biurze zatrudnia pracowników innych specjalności, np. biegłych z zakresu daktyloskopii.

Właściciel ww. biura wystawia faktury VAT ze stawką 23%, natomiast kartę pracy (zestawienie ilości godzin i stawki godzinowej określonej w ww. rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości) podpisuje jego pracownik (biegły innej specjalności), co oznacza że właściciel nie wykonuje "osobiście" zleconej mu przez prokuratora czynności lecz zatrudniony pracownik (biegły innej specjalności).

Prokuratura od uzyskanej należności przez właściciela biura potrąca zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy warunkiem koniecznym do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 13 pkt 6 ustawy jest tylko "osobiste" wykonanie opinii przez właściciela ww. biura.

Zdaniem Wnioskodawcy, postępuje prawidłowo pobierając zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych ponieważ:

1.

czynność wykonania opinii do postępowania dochodzeniowego została zlecona przez prokuratora,

2.

działalność gospodarcza pod nazwą B... prowadzona jest indywidualnie - właścicielem firmy jest W. (biegły z zakresu wypadków drogowych, osoba fizyczna),

3.

przelew środków finansowych z tytułu zleconej przez prokuratora w postępowaniu przygotowawczym czynności był dokonany na rachunek bankowy biura (czyli przychód osobisty właściciela), a nie na rachunek bankowy pracownika,

4.

za zleconą usługę (wykonanie opinii z zakresu daktyloskopii) odpowiada właściciel w imieniu powołanej w postanowieniu prokuratora firmy B..., a nie zatrudniony pracownik (pracownik działa na rzecz pracodawcy a nie we własnym imieniu i na własny rachunek),

5.

w stosunku prawnym z prokuraturą pozostaje wyłącznie właściciel firmy, bo tylko jego prokuratura zobowiązała do wydania opinii, z której wykonania musiał się wywiązać w określonym terminie,

6.

wyłącznie właściciel biura upoważniony jest do reprezentowania opinii na zewnątrz jako "swojej" oraz tylko właściciel może wystąpić z żądaniem zapłaty przez prokuraturę i zwrotu poniesionych kosztów,

7.

w razie ujawnienia braków w opracowanej opinii, do jej uzupełnienia zostanie wezwane B... czyli jej właściciel a nie pracownik.

Mając na uwadze przedstawione argumenty oraz przepisy - w ocenie Wnioskodawcy - uzyskane "przychody osób" (niezależnie od formy organizacyjnej) z tytułu wykonywania opinii na zlecenie sądów, prokuratur, policji, itp. są przychodami z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Z kolei w myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej co do zasady należą wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, określone w art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 tej ustawy.

W świetle powyższego, przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej są wszelkiego rodzaju przysporzenia lub korzyści majątkowe, jakie podatnik uzyskuje w związku z tą działalnością, o ile na podstawie przepisów ustawy nie są one wyłączone z kategorii tych przychodów.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca korzysta z opinii w zakresie badań daktyloskopijnych. W tym celu postanowieniem "powoływane jest przez prokuratora B.... Jest to działalność gospodarcza prowadzona indywidualnie przez W. (właściciela ww. biura, który jest jednocześnie biegłym z zakresu wypadków drogowych), a który w prowadzonym przez siebie biurze zatrudnia pracowników innych specjalności, np. biegłych z zakresu daktyloskopii".

Właściciel ww. biura wystawia faktury VAT ze stawką 23%, natomiast kartę pracy (zestawienie ilości godzin i stawki godzinowej określonej w ww. rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości) podpisuje jego pracownik (biegły innej specjalności), co oznacza że właściciel nie wykonuje "osobiście" zleconej mu przez prokuratora czynności lecz zatrudniony pracownik (biegły innej specjalności).

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca nie powołuje imiennie biegłego z zakresu daktyloskopii do wydania opinii, ale zwraca się w tym celu do B.... Po wykonaniu opinii osoba fizyczna prowadząca indywidualnie działalność gospodarczą (prowadząca ww. Biuro) wystawia fakturę VAT, do której dołącza kartę pracy biegłego zatrudnionego w tym Biurze.

W konsekwencji stwierdzić zatem należy, że w sytuacji wypłaty wynagrodzenia z tytułu wykonywania na zlecenie prokuratora opinii w zakresie badań daktyloskopijnych biegłemu, który prowadzi działalność gospodarczą (indywidualnie), w ramach której osiąga tego rodzaju dochody kwalifikowane do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5a pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ten należy kwalifikować do przychodów z tego źródła. Zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy w związku z wypłatą ww. wynagrodzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl