ITPB2/415-146/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-146/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 czerwca 2006 r. jest Pani zatrudniona przez "U." z siedzibą w W., na podstawie "S." na stanowisku Koordynatorki ds. Public Relations projektu "G.". "U." otrzymało dotację na realizację projektu "G." ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - Programu Inicjatywy Wspólnotowej "E." (PIW "E."). Instytucją wdrażającą PIW "E." jest Fundacja "F.", będąca dysponentem środków z ramienia instytucji zarządzającej "E." w Polsce. "U." będąc członkiem (administratorem) "P." jest beneficjentem końcowym programu "E." w rozumieniu rozporządzenia z dnia 21 czerwca 1999 r. W wykonaniu projektu "U." otrzymuje środki finansowe na realizację działań - 75% otrzymywanych środków pochodzi z zagranicy, 25% ze środków budżetu Państwa. Środki finansowe przekazywane są na celowy wyodrębniony rachunek bankowy "U." przez Fundację "F.". Została Pani zatrudniona przez "U." na stanowisku Koordynatorki ds. Public Relations tylko i wyłącznie na potrzeby realizacji projektu "G.". Podstawowym zadaniem związanym z tym stanowiskiem jest terminowe i właściwe wykonanie umowy w zakresie Public Relations pomiędzy "U." a Strukturą Wsparcia Inicjatywy "E.".

"U." oświadczył, że wynagrodzenie Pani z tytułu pełnionej funkcji Koordynatorki ds. Public Relations pochodzi w 100% ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej Europejskiego Funduszu Społecznego oraz że bezpośrednio realizuje Pani cel projektu "G.".

Ponadto informuje Pani, iż zgodnie z decyzją z dnia 31 lipca 2006 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego otrzymane w 2006 r. wynagrodzenie z tytułu umowy dla konsultanta zawartej z "U." - współfinansowanego ze środków EFS - korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy. Pani sytuacja zawodowa, zakres obowiązków i źródło finansowania wynagrodzenia w ramach funkcji Koordynatorki ds. Public Relations projektu "G." nie uległy w stosunku do 2006 r. zmianie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie za 2007 r. otrzymane z tytułu pełnionej funkcji Koordynatorki ds. Public Relations projektu "G.", gdzie bezpośrednio realizuje Pani cel projektu, finansowane w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, jest objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie finansowane w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jest objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ są spełnione wszystkie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, a mianowicie: wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazywanych beneficjentowi końcowemu na wyodrębniony specjalnie w tym celu rachunek bankowy oraz bezpośrednio realizuje Pani cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i jest zatrudniona przez "U." tylko i wyłącznie do realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z brzmienia cytowanego wyżej przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania są objęte dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają wymienione warunki.

Jednym z nich jest zachowanie kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto zgodnie z treścią ww. przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od podmiotów wskazanych w tym przepisie oraz gdy podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie nie będzie miało zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Program "E." został przyjęty do realizacji na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej "E." dla Polski 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 189, poz. 1948). Z treści załącznika do ww. rozporządzenia wynika, iż Inicjatywa Wspólnotowa "E." jest częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu stworzenie nowych i lepszych miejsc pracy oraz zapewnienia by nikogo nie pozbawiono do nich dostępu. Jako inicjatywa wspólnotowa finansowana jest z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Program "E." jest wdrażany przez partnerstwa funkcjonujące pod nazwą "P.". Partnerstwo w rozumieniu programu "E." traktowane jest jako podejmowanie działań w oparciu o wspólną strategię oraz rozwój zintegrowanego podejścia do problemów wielowymiarowych. "P." są beneficjentami końcowymi Programu "E." w rozumieniu rozporządzenia Rady WE z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych, co w praktyce oznacza, iż "P." są odbiorcami środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. "P." mają wyznaczonego partnera lub podmiot administrujący funduszami publicznymi.

We wskazanym wyżej załączniku do rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy sformułowano również podstawowe zasady finansowania "P." oraz opis przepływów finansowych. Z treści ww. załącznika do rozporządzenia wynika, iż z chwilą, gdy "P." zakończy wykonywanie konkretnego działania wypełnia specjalny formularz (zestawienie wydatków i wniosek płatniczy), a następnie przedkłada je wraz z kopiami dokumentów potwierdzających poniesione wydatki do Struktury Wsparcia, którą na terytorium Rzeczypospolitej realizuje Fundacja "F.". Struktura Wsparcia sprawdza wnioski "P." z formalnego i technicznego punktu widzenia. Struktura Wsparcia agreguje zweryfikowane wnioski "P." w specjalnym dokumencie (poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację) i przedkłada ten dokument Instytucji Zarządzającej Programem "E." - Ministrowi Gospodarki i Pracy. Instytucja Zarządzająca na podstawie wniosku złożonego przez Strukturę Wsparcia przekazuje "P." środki pieniężne finansowane z dwóch odrębnych źródeł krajowych: prefinansowania (75% funduszy przeznaczonych do refundacji przez Europejski Fundusz Społeczny) i współfinansowania (25% z krajowej rezerwy budżetowej). Instytucja Zarządzająca przedstawia następnie Instytucji Płatniczej (Ministrowi Finansów) wnioski o prefinansowanie na podstawie wniosków Struktury Wsparcia. Instytucja Płatnicza dokonuje refundacji z rachunku Europejskiego Funduszu Społecznego "E." na wskazane rachunki budżetu państwa, zgodnie z procedurą prefinansowania.

W tej sytuacji nie można twierdzić, że środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy. Środki prefinansowane to środki przeznaczone na pokrycie wydatków realizowanych programów i projektów pomocowych pochodzące ze środków pożyczonych z budżetu państwa w części, która będzie podlegała refundacji, tj. zwrotowi.

W konsekwencji, nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody osób zatrudnionych przy realizacji projektu finansowanego ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym EFS, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Ponadto należy zauważyć, iż status prawny środków pochodzących z funduszy unijnych regulują także, oprócz rozporządzeń, przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), a w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r. przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Projekty realizowane w ramach programów objętych Narodowym Planem Rozwoju 2004-2006 są faktycznie wdrażane nawet do końca 2008 r.

Przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) zmieniły zasady finansowania programów operacyjnych. Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych wyraźnie wskazuje, iż nowe przepisy nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Wobec tego w 2007 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostają takie same jak w 2006 r.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, na podstawie umowy o pracę, została Pani zatrudniona w biurze "U." w celu realizacji projektu "G.". Dysponentem środków z ramienia Instytucji Zarządzającej "E." w Polsce jest Fundacja "F.", która przekazuje środki finansowe na celowy rachunek bankowy "U.". Beneficjentem końcowym programu "E." jest "U.", będący jednocześnie członkiem "P.". Podstawowym Pani zadaniem, przy realizacji projektu, jest terminowe wykonanie umowy w zakresie Public Relations pomiędzy "U." a Strukturą Wsparcia Inicjatywy "E.".

Należy stwierdzić, iż "U." otrzymuje od Fundacji "F." środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej. Środki na pokrycie wydatków, w tym również na wynagrodzenia osób uczestniczących w realizacji projektów, przekazywane są na zasadach refundacji. Tym samym nie można przyjąć, iż wynagrodzenie Pani finansowane jest w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z uwagi na niespełnienie jednej z przesłanek warunkujących zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych określonej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy, tj. pochodzenia środków finansowych z bezzwrotnej pomocy, bezprzedmiotowa staje się analiza obowiązków przypisanych do Pani stanowiska pod kątem bezpośredniej realizacji celu projektu, gdyż obie przesłanki muszą być spełnione łącznie.

Zatem środki otrzymane przez Panią z tytułu wykonywanej pracy przy realizacji projektu "G." stanowią przychód, stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ma do nich zastosowania zwolnienie z opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl