ITPB2/415-14/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-14/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2007 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego w części dotyczącej uwzględnienia okresu zameldowania na pobyt stały przed dniem nabycia lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2007 r. (data wpływu) został złożony do Ministerstwa Finansów wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia lokalu mieszkalnego. Pismem z dnia 2 stycznia 2008 r. przekazano wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 12 maja 1994 r. był Pan wraz z żoną zameldowany w spółdzielczym lokatorskim mieszkaniu w B., które to 2 stycznia 2007 r. przekształcił Pan w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. W dniu 15 marca 2007 r. dokonał Pan sprzedaży tego prawa. Uzyskane ze sprzedaży środki finansowe w wysokości 180.000 zł przeznaczył Pan wraz z małżonką w całości wraz z zaciągniętym kredytem na kupno i konieczny remont nieruchomości zabudowanej budynkiem szeregowym jednorodzinnym w B. Transakcja zakupu dokonana została w dniu 23 marca 2007 r. Na początku 2007 r. zwrócił się Pan na piśmie do Urzędu Skarbowego o wyjaśnienie, czy dokonana przez Państwo, transakcja sprzedaży mieszkania i zakupu domu będzie wywierała skutki podatkowe. Byliście Państwo przekonani, że fakt sprzedaży jednego lokalu i nabycie drugiego nie rodzi skutków podatkowych, chociażby z punktu widzenia faktu posiadania zarówno meldunku jak i centrum życiowego przez okres dłuższy niż jeden rok przed datą tak sprzedaży mieszkania jak i kupna kolejnego. Niezwłocznie po nabyciu domu jednorodzinnego wystąpił Pan do Urzędu Skarbowego pismem z dnia 29 marca 2007 r. o wyjaśnienie tej sprawy. Jednocześnie złożył Pan wraz z żoną stosowne oświadczenie dla celów podatkowych. W odpowiedzi na pismo uzyskał Pan informację, iż nie spełnia Pan wraz z małżonką warunków do zwolnienia w formie ulgi meldunkowej ponieważ zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w tym zakresie bieg 12 miesięcy pobytu stałego w mieszkaniu należy liczyć od daty jego nabycia. Tymczasem ww. przepis jest różnie interpretowany. Świadczy o tym wydana w okresie późniejszym decyzja Izby Skarbowej w Szczecinie z dnia 15 października 2007 r. (DPB-2.35-416003-19/07) jak również wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie (sygn. akt I SA/Sz 330/07) i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1387/07). Jednocześnie informuje Pan, iż nie zgadzając się z decyzją Izby Skarbowej w Bydgoszczy w sprawie zajętego stanowiska w kwestii ulgi meldunkowej, złożył Pan wraz z małżonką odwołanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy. Na dzień złożenia przez Pana przedmiotowego wniosku sprawa nie została rozstrzygnięta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Dlaczego tak niejednoznacznie lokalne instytucje skarbowe interpretują przepisy ustawy.

2.

Dlaczego w stanowiskach instytucji skarbowych przywoływane są interpretacje poselskie, których brzmienia się nie przytacza i zwykły podatnik - osoba fizyczna nie będąca fachowcem od prawa podatkowego nie może się z nimi w sposób oficjalny zapoznać.

3.

Dlaczego z literalnego brzmienia przepisu i "zwiastunów w wypowiedziach ustnych przedstawicieli Rządu" w szczególności Ministra Finansów, przyjmuje się interpretacje, które nie mają nic wspólnego ze stwarzaniem korzystnych warunków w sferze poprawy warunków mieszkaniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro Ustawodawca wprowadził przepis art. 21 pkt 126 w części rozdziału VI ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sprawie zwolnień przedmiotowych i użył literalnego brzmienia "jeżeli podatnik był zameldowany" to oznacza, że jego wolą było uznanie faktu posiadania meldunku przed datą sprzedaży mieszkania i przeznaczenia uzyskanej kwoty ze sprzedaży dla pozyskania nowego lokum tak jak w Pana przypadku. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż istnieje rozbieżność pomiędzy cytowanym przepisem ustawy, a jej pozostałą częścią, nie zawierającą takich ograniczeń ustawowych. Reasumując, Wnioskodawca mając na uwadze zawarte przez niego w pozycji 91 wniosku pytania uważa, że wydane postanowienie i decyzja organów skarbowych w Bydgoszczy powinny zostać uchylone całości i zastąpione interpretacją Ministra Finansów uwzględniającą słuszność i rację jego stanowiska.

Po analizie treści wniosku, mając na względzie zakres kompetencji przyznanej tutejszemu organowi i treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacji podatkowej przyjęto, iż wniosek dotyczy interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również, iż intencją Pana było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy w opisanym stanie faktycznym przysługuje Panu prawo do skorzystania z tzw. "ulgi meldunkowej".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zasad obliczania okresu zameldowania na pobyt stały w zbywanym lokalu uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 dodanego do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

* jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Oznacza to, ze nie złożenie oświadczenia lub złożenie go po terminie powoduje brak prawa do zwolnienia.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres.

Na gruncie polskiego systemu prawa, a w szczególności prawa podatkowego, można mówić o zasadzie pierwszeństwa wykładni językowej. Posługując się jedną z reguł tej wykładni można stwierdzić, że - skoro przepis nie precyzuje, czy okres zameldowania rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 2007 r. albo od dnia nabycia nieruchomości lub prawa - to, zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, przyjąć należy, że obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty zbycia.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od 12 maja 1994 r. był Pan wraz z żoną zameldowany w spółdzielczym lokatorskim mieszkaniu w B., które to 2 stycznia 2007 r. przekształcił Pan w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. W dniu 15 marca 2007 r. dokonał Pan sprzedaży tego prawa. Oznacza to, iż spełniony został warunek zameldowania w zbywanym lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Odnosząc się do pozostałych kwestii podniesionych we wniosku o interpretację wskazać należy, iż skierowana przez Pana skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzję Izby Skarbowej w Bydgoszczy w sprawie interpretacji, zostanie rozstrzygnięta we właściwym trybie. Natomiast pytania zawarte w poz. 51 wniosku ORD-IN należy potraktować jako postulaty kierowane pod adresem organów administracji rządowej oraz organów podatkowych nie będące pytaniami o indywidualną interpretację przepisów podatkowych. Wskazać przy tym należy, iż zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy z przytoczeniem przepisów prawa. Zatem, rolą organu i istotą postępowania w sprawie indywidualnej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie mając na uwadze, iż ww. nieruchomość jest wspólną własnością Pana i Małżonki, zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy również Małżonki, z tym, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić - również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej - tylko Wnioskodawcy.

Pana Małżonka chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl