ITPB2/415-132/11/RS - Możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania w przypadku wydatkowania przychodu na cele mieszkaniowe.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-132/11/RS Możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania w przypadku wydatkowania przychodu na cele mieszkaniowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu w dniu 4 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane we wniosku.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 21 maja 2009 r. Wnioskodawca otrzymał w drodze darowizny od brata 3,35 ha gruntów rolnych. Razem z żoną posiada 13 ha ziemi rolnej. W tym samym roku na ww. działce rolnej (t.j. 3,35 ha) założył sad (jabłonie i grusze) a w 2010 r. przekształcił rolę na sad.

W 2010 r. do Wnioskodawcy zgłosiła się Kopalnia z propozycją wykupu gruntu t.j. sadu o powierzchni 3,35 ha pod teren kopalni ponieważ pod sadem znajdują się złoża węgla brunatnego. Teren ten w planie zagospodarowania przestrzennego gminy jest przeznaczony pod kopalnię węgla brunatnego. Wykup sadu nastąpi wcześniej niż 5 lat od daty darowizny. Wnioskodawca chciałby nadal posiadać sad, ale kopalnia musi ten teren wykupić.

Wobec powyższego zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca ma obowiązek zapłacić podatek od sprzedaży sadu przed upływem 5 lat od daty darowizny.

2.

Czy jeżeli wystąpi obowiązek zapłaty podatku, Wnioskodawca będzie miał możliwość skorzystania ze zwolnienia w przypadku wydatkowania uzyskanego przychodu na cele mieszkaniowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien płacić podatku ponieważ otrzymał działkę rolną i poniósł koszty inwestycji w sad z pieniędzy już opodatkowanych. Ponadto nie jest zainteresowany wcześniejszym zbyciem sadu, jest jednak zmuszony do jego sprzedaży. Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 i 29 ustawy, przychody z odpłatnego zbycia gruntów rolnych wolne są od podatku dochodowego. Jeżeli sprzedaż następuje na cele publiczne (przeznaczenie gruntu pod cele publiczne), to następuje zwolnienie z opodatkowania. Kopalnia jest własnością Skarbu Państwa a według Wnioskodawcy grunty te przeznaczone są pod cele publiczne, gdyż węgiel jest wykorzystywany w elektrowni a z niej korzystają mieszkańcy kraju.

Wnioskodawca stwierdza, że jeżeli będzie musiał zapłacić podatek dochodowy to może zakupić nieruchomość, działkę budowlaną bądź ziemię rolną i rozliczyć się z urzędem skarbowym w ciągu 2 lat od daty sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane we wniosku.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodu - z zastrzeżeniem ust. 2 - jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z zacytowanego przepisu wynika zatem, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest, aby przychód uzyskany został między innymi z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Zwolnienie nie będzie jednak przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

1.

nabycie zbywanej nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed odpłatnym zbyciem,

2.

cena nabycia zbywanej nieruchomości była o co najmniej 50% niższa od ceny zbycia.

W sytuacji wskazanej we wniosku Kopalnia zgłosiła się do Wnioskodawcy z propozycją wykupu gruntu, nabytego w 2009 r. w drodze darowizny od brata. Teren ten w planie zagospodarowania przestrzennego gminy jest przeznaczony pod kopalnię węgla brunatnego. Wykup sadu nastąpi wcześniej niż 5 lat od daty darowizny. Wnioskodawca chciałby nadal posiadać sad, ale kopalnia musi ten teren wykupić.

Z art. 112 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) wynika, że w przypadku nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne, można dokonać wywłaszczenia nieruchomości, polegającego na pozbawieniu albo ograniczeniu w drodze decyzji prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości.

Zgodnie z ust. 3 ww. przepisu wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane, jeżeli cele publiczne nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy.

W art. 6 pkt 8 ww. ustawy wskazano, że celami publicznymi w rozumieniu tej ustawy są m.in. poszukiwanie, rozpoznawanie, wydobywanie i składowanie kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa oraz węgla brunatnego wydobywanego metodą odkrywkową.

W związku z powyższym wskazać należy, iż jeżeli odpłatne zbycie ww. nieruchomości nastąpi na cele uzasadniające jej wywłaszczenie i czynność ta dokonana zostanie przed upływem dwóch lat od jej nabycia to z uwagi na brak możliwości ustalenia ceny nabycia, które nastąpiło nieodpłatnie w formie darowizny nie zostanie spełniony jeden z warunków wyłączających możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

W konsekwencji, przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży nieruchomości (nabytej w drodze darowizny w 2009 r.) na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, korzystać będzie ze zwolnienia z podatku dochodowego, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu.

Ponieważ w związku z odpłatnym zbyciem nie powstanie obowiązek w podatku dochodowym od osób fizycznych, to odpowiedź na pytanie drugie w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania w przypadku wydatkowania przychodu na cele mieszkaniowe, staje się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl