ITPB2/415-125/11/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-125/11/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 18 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 sierpnia 2009 r. była Pani stypendystką Akcji Marie Curie w ramach umowy. Po powrocie z zagranicznego stażu podoktoranckiego została Pani zatrudniona na Wydziale Fizyki i Astronomii Uniwersytetu na stanowisku adiunkta. W ramach programu Marie Curie European Reintegration Grants (ERG), od 1 października 2009 r. do 30 września 2012 r. bezpośrednio realizuje Pani cel projektu. W Pani przypadku instytucją przyjmującą i zarazem beneficjentem projektu jest Uniwersytet.

Program jest realizowany w ramach 7 Programu Ramowego (7PR) - LUDZIE. W ramach 7PR - LUDZIE istnieją indywidualne projekty badawczo-szkoleniowe adresowane do doświadczonych naukowców zainteresowanych uzupełnianiem lub uzyskiwaniem nowych umiejętności i kompetencji, w szczególności Marie Curie European Reintegration Grants (ERG). Program ten przeznaczony jest dla europejskich naukowców korzystających przez co najmniej 18 miesięcy z ofert szkoleniowych Marie Curie 7PR lub poprzednich programów ramowych, którzy po zakończonym projekcie chcą np. powrócić do swojego macierzystego kraju na okres do 3 lat. Grant ma na celu wsparcie reintegracji naukowca w dowolnym kraju członkowskim UE lub stowarzyszonym z 7PR (także w kraju pochodzenia naukowca), po zakończeniu szkolenia w ramach projektu Marie Curie. Projekt powinien być kontynuacją badań prowadzonych w ramach poprzedniego grantu Marie Curie.

Środki finansowe na realizację projektu pochodzą z funduszu 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej i są przekazywane na wyodrębnione na ten cel walutowe konto Uniwersytetu. Wypłata środków stanowiących koszty Pani wynagrodzenia, jako głównego wykonawcy projektu, następuje bezpośrednio z wyżej wymienionego konta. Informacja o wstępnych rezultatach ewaluacji nadesłanych projektów podawana jest na stronie danego konkursu. W przypadku zaakceptowanego projektu Komisja Europejska (KE) wysyła informacje i dokumenty potrzebne do przygotowania umowy o grant oraz samą umowę do osoby wskazanej we wniosku jako odpowiedzialnej za realizację projektu z ramienia instytucji przyjmującej danego naukowca. Informacja o zaakceptowaniu bądź nie danego projektu jest przesyłana także do zainteresowanego naukowca. KE prowadzi negocjacje tylko z instytucją przyjmującą i z nią podpisuje umowę o grant. Instytucja jest zobowiązana do podpisania umowy z przyjeżdżającym naukowcem zgodnie z wymogami zawartymi w podpisanej umowie o grant z KE i obowiązującym w danym kraju prawem. Fundusze otrzymuje instytucja, która następnie wypłaca odpowiednie świadczenia i pokrywa koszty badań, udziału w szkoleniach i konferencjach przyjmowanego naukowca.

Grant, w postaci kwoty ryczałtowej w wysokości 15.000 EUR przyznawanej na każdy rok realizacji projektu (czas trwania Pani projektu wynosi 3 lata) można wykorzystać na pokrycie kosztów wynagrodzenia naukowca, jego udziału w konferencjach i szkoleniach, wynagrodzenia innych naukowców oraz pracowników technicznych zaangażowanych w projekcie, kosztów podróży, szkoleń, patentów, publikacji czy zakupu odczynników. Tak też jest w Pani przypadku. Część środków zagranicznej i bezzwrotnej pomocy finansowej z 7 PR Marie Curie ERG stanowi Pani dochód. Jest Pani bezpośrednim wykonawcą realizującym cele projektu, czyli badania modeli pulsarów poprzez obserwacje w szerokim zakresie widma elektromagnetycznego. Dochód otrzymuje Pani za pośrednictwem instytucji badawczej, t.j. Uniwersytetu. Zasadą jest bowiem, iż Komisja Europejska nie przekazuje środków finansowych przeznaczonych dla naukowca na jego osobisty rachunek bankowy, ale zawsze na rachunek bankowy instytucji, która zobligowana jest do wypłaty tych środków naukowcowi zgodnie z kosztorysem i harmonogramem projektu.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy świadczenia uzyskane z Europejskiego Funduszu 7 Programu Ramowego Marie Curie European Reintegration Grants (ERG) korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy wynika, iż zwolnienie przedmiotowe dotyczy także środków otrzymanych ze wszystkich programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej.

W przypadku Wnioskodawczyni spełnione zostały wszystkie przesłanki, których spełnienie warunkuje zastosowanie zwolnienia:

* Wnioskodawczyni jest podmiotem, któremu ma służyć pomoc zagraniczna,

* środki finansowe, z których są finansowane świadczenia mają zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter, co wprost wynika z umowy oraz programu projektu,

* jest osobą bezpośrednio realizującą celu programu finansowanego z określonych powyżej środków zagranicznej bezzwrotnej pomocy.

Z uwagi więc na spełnienie powyższych warunków Wnioskodawczyni uważa, iż przychody pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu 7 Programu Ramowego Marie Curie European Reintegration Grants (ERG) są zwolnione z opodatkowania. Mechanizm finansowy, przeznaczony do wspierania rozwoju badań i innowacyjności w Europie, przewiduje kierowanie środków finansowych z Komisji Europejskiej bezpośrednio do instytucji realizującej cel programu, a następnie do osób fizycznych odpowiedzialnych za poszczególne prace.

Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, iż omawiane zwolnienie adresowane jest do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Stanowisko takie podkreśla również Ministerstwo Finansów w pismach: z dnia 27 czerwca 2003 r. Nr PB5/IMD-033-21-1128/03 oraz z dnia 30 kwietnia 2009 r. nr PK3/033/132/LKA/BMI9-1731/2009.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Natomiast, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawczyni w okresie od 1 października 2009 r. do 30 września 2012 r. w ramach programu Marie Curie European Reintegration Grants (ERG), bezpośrednio realizuje cel projektu. Instytucją przyjmującą i zarazem beneficjentem projektu jest Uniwersytet.

Program Marie Curie European Reintegration Grants (ERG) jest realizowany w ramach 7 Programu Ramowego (7PR) - LUDZIE. Program ten przeznaczony jest dla europejskich naukowców korzystających przez co najmniej 18 miesięcy z ofert szkoleniowych Marie Curie 7PR lub poprzednich programów ramowych, którzy po zakończonym projekcie chcą np. powrócić do swojego macierzystego kraju na okres do 3 lat. Grant ma na celu wsparcie reintegracji naukowca w dowolnym kraju członkowskim UE lub stowarzyszonym z 7PR (także w kraju pochodzenia naukowca), po zakończeniu szkolenia w ramach projektu Marie Curie.

Środki finansowe na realizację projektu pochodzą z funduszu 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej i są przekazywane na wyodrębnione na ten cel walutowe konto Uniwersytetu. Wypłata środków stanowiących koszty wynagrodzenia Wnioskodawczyni, jako głównego wykonawcy projektu, następuje bezpośrednio z wyżej wymienionego konta. KE prowadzi negocjacje tylko z instytucją przyjmującą i z nią podpisuje umowę o grant. Instytucja jest zobowiązana do podpisania umowy z przyjeżdżającym naukowcem zgodnie z wymogami zawartymi w podpisanej umowie o grant z KE i obowiązującym w danym kraju prawem. Fundusze otrzymuje instytucja, która następnie wypłaca odpowiednie świadczenia i pokrywa koszty badań, udziału w szkoleniach i konferencjach przyjmowanego naukowca.

Grant, w postaci kwoty ryczałtowej w wysokości 15.000 EUR przyznawanej na każdy rok realizacji projektu można wykorzystać na pokrycie kosztów wynagrodzenia naukowca, jego udziału w konferencjach i szkoleniach, wynagrodzenia innych naukowców oraz pracowników technicznych zaangażowanych w projekcie, kosztów podróży, szkoleń, patentów, publikacji czy zakupu odczynników. Wnioskodawczyni jest bezpośrednim wykonawcą realizującym cele projektu, czyli badanie modeli pulsarów poprzez obserwacje w szerokim zakresie widma elektromagnetycznego.

7 Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

Program ten został utworzony na mocy decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

Program stypendialny Marie Curie w ramach 7 Programu Ramowego badań wchodzi w skład podprogramu szczegółowego People (Ludzie). W skład programu wchodzi 14 różnych rodzajów stypendiów Marie Curie (zwanych w 7 PR schematami finansowania), w ramach których finansowane mogą być wszystkie dziedziny naukowe i tematy badawcze, które mają znaczenie dla Wspólnoty Europejskiej a nie koncentrują się na potrzebach jednego kraju.

Jednym ze stypendiów w ramach programu Marie Curie jest Marie Curie European Reintegration Grants (ERG). O wsparcie w ramach grantu reintegracyjnego mogą się ubiegać naukowcy z krajów członkowskich Unii Europejskiej lub z krajów stowarzyszonych z 7PR posiadający co najmniej 4-letnie doświadczenie w prowadzeniu prac badawczych, liczone od momentu uzyskania tytułu magistra, lub posiadający tytuł doktorski, którzy byli stypendystami Marie Curie przez okres co najmniej 18 miesięcy. Naukowiec składa wniosek o przyznanie grantu wspólnie z instytucją, do której pragnie powrócić, ulokowaną w jednym z krajów członkowskich Unii Europejskiej lub w kraju stowarzyszonym.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji, gdyby dochody otrzymywane przez Wnioskodawczynię nie były finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, lecz następowałaby refundacja ze środków Komisji Europejskiej, dochody te nie spełniałyby warunków do zwolnienia ich z podatku dochodowego.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca - płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię, natomiast może opierać się wyłącznie na treści wniosku oraz odnieść się do stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawczynię w tym zakresie.

Reasumując, dochody Wnioskodawczyni finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że Wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu objętego pomocą.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl