ITPB2/415-121/08/RS - Opodatkowanie przychodu ze zbycia gruntów rolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-121/08/RS Opodatkowanie przychodu ze zbycia gruntów rolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 29 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2007 r. w celu powiększenia gospodarstwa rolnego zakupił Pan nieruchomość rolną niezabudowaną o powierzchni 4,42 ha. Powyższa nieruchomość została zakupiona na cele rolnicze, przed zakupem jak również po zakupie była użytkowana rolniczo. Następnie podjął Pan decyzję o podziale powyższej nieruchomości i jej sprzedaży. Została podzielona na działki o powierzchni od 0,305 ha do 0,442 ha, czyli zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r., w myśl której nie jest możliwy podział ziemi rolnej na działki mniejsze niż 0,30 ha. Następnie podzielona ziemia została sprzedana w 2007 r.

Nowo powstałe działki, mimo, że były o powierzchni od 0,305 ha do 0,442 ha pozostały nadal działkami rolnymi i nadal posiadały charakter rolny. Zakupu powyższych nieruchomości rolnych dokonały różne osoby niebędące rolnikami. Sprzedaż dokonywana była w wykonaniu warunkowej umowy sprzedaży w związku z ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego z dnia 11 kwietnia 2003 r. W związku z tym, że sprzedawane nieruchomości były nieruchomościami rolnymi, Agencja Nieruchomości Rolnych działająca na rzecz Skarbu Państwa posiadała prawo pierwokupu na podstawie art. 3 ust. 4 powołanej ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

Sprzedane grunty ze względu na swoją powierzchnię nie stanowią gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, mimo to nie utraciły charakteru rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które w wyniku tej sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskane z powyżej opisanej sprzedaży gruntów rolnych powinny korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z tym, że sprzedane grunty wchodziły w skład gospodarstwa rolnego a w związku z brakiem nowego planu zagospodarowania przestrzennego nowi właściciele nie mogą zacząć wykorzystywać nabytych gruntów na inne cele niż produkcja rolnicza. Uważa Pan, że nie jest możliwe, aby utraciły charakter rolny, gdyż utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Ponadto, cytując art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza Pan, iż w przepisie nie ma mowy o tym, że aby przychód był zwolniony od podatku sprzedane grunty muszą stanowić gospodarstwo rolne, lecz powołana ustawa mówi o tym, że aby przychód był zwolniony od podatku nie mogą utracić charakteru rolnego. Podkreśla Pan, iż sprzedane grunty zarówno przed sprzedażą jak i po niej sklasyfikowane były w ewidencji gruntów jako użytki rolne, przy każdej kolejnej sprzedaży tych gruntów Agencji Nieruchomości Rolnych przysługuje prawo pierwokupu.

Dodatkowo sprzedane grunty nie posiadały aktualnego planu przestrzennego zagospodarowania a w poprzednim, nieobowiązującym już planie, przeznaczone były pod produkcję rolniczą. Nie są Panu znane zamiary osób, które kupiły opisane grunty, co do ich wykorzystania. Dopuszczalna jest na nich tylko działalność rolnicza, ale na to czy nowi nabywcy będą użytkowali te grunty zgodnie z przeznaczeniem nie ma Pan wpływu i nie może narzucać im sposobu użytkowania. Zauważa Pan także, iż w związku z brakiem planu zagospodarowania przestrzennego nowi właściciele nie mogą wykorzystywać nabytych gruntów na inne cele niż produkcja rolnicza. Przekształcenie sposobu wykorzystania gruntów jest procesem rozłożonym w czasie, związanym m.in. z uzyskaniem stosownych decyzji, umożliwiających to przekształcenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca r. kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia jednak od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

*

grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

*

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

*

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego gruntu. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, grunt ten położony jest na terenie upraw rolnych. Istotnym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest aby z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości lub innych niezaprzeczalnych dowodów wynikało, że nabywca nie będzie zmieniał przeznaczenia tej nieruchomości, że ma gospodarstwo rolne albo je tworzy.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w 2007 r. nabył Pan nieruchomość rolną, niezabudowaną, o powierzchni 4,42 ha. Po jej podziale na mniejsze działki o powierzchni od 0,305 ha do 0,442 ha, sprzedał je Pan osobom fizycznym, które nie są rolnikami. We wniosku wskazał Pan, że nie są Panu znane zamiary nabywców co do wykorzystania działek, co oznacza, że w aktach notarialnych nie zawarto zapisów potwierdzających opisane okoliczności uzasadniające zwolnienie, jak również, że nie posiada Pan innych dowodów potwierdzających zamiary nabywców.

Fakt, iż zakupił Pan w 2007 r. nieruchomość, następnie podzielił ją na działki gruntowe o niewielkiej powierzchni i w tym samym r. sprzedał je osobom niebędącym rolnikami są kolejnymi okolicznościami związanymi z transakcją i świadczącymi o tym, że grunt utracił charakter rolny w momencie sprzedaży.

Zapis w ustawie o gospodarce nieruchomościami, na który powołuje się Wnioskodawca, wymienia sytuacje, w których możliwe jest wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3000 ha. Podział nieruchomości wykorzystywanych na cele rolne i leśne jest dopuszczalny, pod warunkiem, że działka zostanie przeznaczona na powiększenie sąsiedniej nieruchomości lub dokonana zostanie regulacja granic między sąsiadującymi nieruchomościami (art. 93 ust. 2a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). W przedmiotowej sprawie takie okoliczności nie zachodzą.

Ponadto, wynikające z art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592) prawo pierwokupu, jest przywilejem przysługującym Agencji Nieruchomości Rolnych działającej na rzecz Skarbu Państwa w przypadku sprzedaży nieruchomości rolnej, nie świadczy jednak o tym, że przychód ze sprzedaży tego gruntu korzysta ze zwolnienia w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym przychód ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 r. nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl