ITPB2/415-1182/10/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1182/10/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W czerwcu 2008 r. Samorząd Województwa złożył do Komisji Europejskiej wniosek o grant na realizację działania z programu "Inteligentna energia - program dla Europy" realizowanego w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013) ustanowionego decyzją Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dnia 9 listopada 2006 r.). Warunkiem koniecznym do uzyskania dotacji dla określonych grup docelowych było utworzenie Agencji Zarządzania Energią jako samodzielnej osoby prawnej. W dniu 22 maja 2009 r. została podpisana umowa o grant pomiędzy Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) a beneficjentem - Samorządem Województwa. Zgodnie z art. I.1.1 ww. umowy EACI przyznała grant na warunkach i zasadach określonych w warunkach szczególnych, warunkach ogólnych oraz aneksach przedmiotowej umowy, co do których beneficjent (województwo) oświadczył, iż zapoznał się z nimi oraz, że je akceptuje w zakresie utworzenia Regionalnej Agencji Zarządzania Energią w województwie. Po utworzeniu Agencji Zarządzania Energią zostanie podpisany aneks zmieniający do przedmiotowej umowy, na mocy którego Agencja Zarządzania Energią stanie się koordynatorem.

W dniu 30 listopada 2009 r. został podpisany akt notarialny dotyczący utworzenia (zawiązania) Agencji - jednostki w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której głównym udziałowcem jest samorząd województwa. Następnie w dniu 24 września 2010 r. został podpisany przez województwo - współbeneficjenta i Agencję Sp. z o.o. aneks, na mocy którego Agencja Sp. z o.o. stała się koordynatorem projektu a zarazem bezpośrednim beneficjentem środków otrzymanych z budżetu Unii Europejskiej. Aneks wszedł w życie z dniem 1 października 2010 r. Tym samym zakończono realizację pakietu roboczego (PR) - "Prawne ustanowienie Agencji i faktyczne rozpoczęcie działalności przez Agencję w ramach umowy o grant na realizację działania w ramach programu "Inteligentna energia - program dla Europy" współfinansowanego ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Na mocy podpisanej umowy, a następnie aneksu, koordynator czyli Agencja Sp. z o.o. otrzyma od Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności Innowacji wkład w wysokości 250.000 EUR, co odpowiada 65,50% całkowitych szacunkowych kosztów kwalifikowanych na finansowanie działania. Wkład będzie płatny w częściach zwanych płatnościami. Płatności będą dokonywane na wyodrębniony rachunek bankowy koordynatora prowadzony w walucie EUR. Pierwsza płatność o charakterze zaliczkowym w wysokości 75.000 EUR wpłynęła na wydzielone konto w dniu 15 października 2010 r. O kolejne płatności beneficjent ma prawo ubiegać się po wykorzystaniu 100% poprzedniej płatności. W ramach otrzymanych środków będą finansowane działania zgodnie z szacunkowym budżetem zawartym w aneksie II oraz opisem działania w aneksie i do umowy. Zgodnie z umową, grant nie pokrywa całkowitego kosztu działania.

W związku z realizacją zadań (pakietów roboczych) projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej Agencja Sp. z o.o. zatrudnia na umowę o pracę personel do bezpośredniej realizacji projektu. W skład bezpośredniego personelu, zgodnie z umową dotacji wchodzą prezes zarządu, specjalista ds. energii, specjalista ds. rozwoju regionalnego, asystentka ds. administracyjno-kadrowych, główny księgowy - wszyscy zatrudnieni na umowę o pracę (umowa dotacji przewiduje dodatkowo możliwość zatrudnienia vice prezesa po roku funkcjonowania spółki). Wynagrodzenia zatrudnionych na umowę o pracę pracowników oraz składki na ubezpieczenia społeczne wchodzą w skład kosztów bezpośrednich kwalifikowanych, które będą w 65,50% pokryte środkami pochodzącymi z przedmiotowego grantu. W związku z tym, zobowiązano pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, do prowadzenia indywidualnych godzinowych kart pracy, na podstawie których ustala się czas pracy bezpośrednio poświęcony na realizację projektu. Karty czasu pracy zawierają imię i nazwisko, datę, nazwę projektu, liczbę godzin przepracowanych danym pakiecie roboczym, liczbę godzin przepracowanych poza projektem.

Na podstawie tak dokumentowanego wykorzystania godzin na realizację projektu obliczane jest:

a.

wynagrodzenie za czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu finansowane z wkładu własnego (35,50%) oraz wynagrodzenie nie związane z realizacją projektu;

b.

wynagrodzenie za czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu finansowane ze środków pomocy bezzwrotnej (65,50%).

Na podstawie tak sporządzonych wyliczeń, sporządzana jest lista płac, której jako wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu przyjmuje się kwotę z pozycji "a", a jako składnik niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyjmuje się kwotę z pozycji "b". W dalszej kolejności zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodu z tytułu wynagrodzenia naliczana jest zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenie wypłacane jest z konta podstawowego Spółki prowadzonego w PLN, po uprzednim przewalutowaniu, z wydzielonego konta projektowego prowadzonego w euro, kwoty odpowiadającej wynagrodzeniu za czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu. Z konta podstawowego prowadzonego w PLN odprowadzane są stosowne składki i zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wobec powyższego zadano następujące pytania.

1.

Czy dochód osób zatrudnionych na umowę o pracę bezpośrednio realizujących cel programu uzyskany w wyniku wykonywania zadań objętych projektem podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy przedstawiony sposób wyliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pracowników bezpośrednio realizujących cel projektu jest prawidłowy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy przyjęty sposób wypłaty wynagrodzenia jest prawidłowy z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

4.

Czy w przypadku wypłaty całości wynagrodzeń z wkładu własnego Spółki, a następnie zrefundowaniu ich środkami z konta projektowego, wynagrodzenia podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia wypłacane pracownikom, którzy w ramach umowy o pracę wykonują czynności bezpośrednio realizując działania związane z realizacją projektu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, w części pokrywanej z grantu, t.j. 65,50% ich wartości. Otrzymane środki finansowe pochodzą z budżetu Unii Europejskiej, Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji jest dofinansowany bezpośrednio z Komisji Europejskiej. Pracownicy Wnioskodawcy bezpośrednio realizują cele programu finansowanego z Unii Europejskiej. Co prawda bezpośrednim wykonawcą - w sensie prawnym - jest Wnioskodawca, jednakże jako osoba prawna zadania swe, w tym również z zakresu programu realizuje poprzez swoich pracowników. Zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnione jest uznanie, że celem regulacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest przyznanie prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów osób bezpośrednio realizujących cel projektu, co jest potwierdzone indywidualnymi kartami pracy.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Sądów Administracyjnych, np. w wyrokach WSA z dnia 10 lipca 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 741/2007, z dnia 10 kwietnia 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 2150/2007, z dnia 24 października 2007 r. sygn. akt. I SA/GL 308/07, z dnia 12 października 2007 r. sygn. akt/ I SA/Op 269/07 oraz z dnia 13 czerwca 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1555/06.

Na dzień złożenia zapytania, Wnioskodawca odprowadza zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych wynagrodzeń w pełnej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyjęty sposób rozliczania wynagrodzenia na podstawie indywidualnych kart czasu pracy oraz sposób określania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych jest prawidłowy, zostaje bowiem wydzielone:

a.

wynagrodzenie finansowane ze środków własnych spółki, t.j. za czas pracy przeznaczony na bezpośrednia realizację projektu finansowane z wkładu własnego (34,50%) oraz wynagrodzenie nie związane z realizacją projektu,

b.

wynagrodzenie ze środków unijnych, t.j. za czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu finansowanego ze środków pomocy bezzwrotnej (65,50%).

Na podstawie tak sporządzonych wyliczeń, sporządzana jest lista płac, w której jako wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu przyjmuje się kwotę z pozycji "a", a jako składnik niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyjmuje się kwotę z pozycji "b". W dalszej kolejności zaliczka jest naliczana zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyjęty sposób wypłaty wynagrodzeń jest prawidłowy i umożliwia zastosowanie zwolnienia przedmiotowego. Płatności otrzymywane są w euro na wydzielony rachunek bankowy. Spółka wypłaca pracownikom wynagrodzenia zgodnie z zawartymi umowami o pracę w PLN. W dniu wypłaty wynagrodzeń utrzymywana jest następująca kolejność operacji:

1.

przewalutowanie, z konta projektowego w euro na konto podstawowe Spółki w PLN, części wynagrodzeń za czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizacje projektu;

2.

wypłata wynagrodzeń z konta podstawowego w PLN, obejmującą część wkładu własnego i część projektową.

W ocenie Wnioskodawcy, z powyższego wynika, iż wypłata wynagrodzeń (w części 65,50%) następuje ze środków unijnych. Przewalutowanie jest jedynie kwestią techniczną. W związku z tym zachowane jest pierwotne pochodzenie środków ze źródeł pomocy bezzwrotnej.

W sytuacji wypłaty całości wynagrodzeń z wkładu własnego Spółki, a następnie zrefundowaniu ich środkami z konta projektowego, wynagrodzenia pracowników nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w czerwcu 2008 r. Samorząd Województwa złożył do Komisji Europejskiej wniosek o grant na realizację działania z programu "Inteligentna energia - program dla Europy" realizowanego w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013) ustanowionego decyzją Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dnia 9 listopada 2006 r.). Warunkiem koniecznym do uzyskania dotacji dla określonych grup docelowych było utworzenie Agencji Zarządzania Energią jako samodzielnej osoby prawnej. W dniu 22 maja 2009 r. została podpisana umowa o grant pomiędzy Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) a beneficjentem - Samorządem Województwa. Zgodnie z art. I.1.1 ww. umowy EACI przyznała grant na warunkach i zasadach określonych w warunkach szczególnych, warunkach ogólnych oraz aneksach przedmiotowej umowy, co do których beneficjent (Województwo) oświadczył, iż zapoznał się z nimi oraz, że je akceptuje w zakresie utworzenia Regionalnej Agencji Zarządzania Energią w województwie. Po utworzeniu Agencji Zarządzania Energią zostanie podpisany aneks zmieniający do przedmiotowej umowy, na mocy którego Agencja Zarządzania Energią stanie się koordynatorem.

W dniu 30 listopada 2009 r. został podpisany akt notarialny dotyczący utworzenia (zawiązania) Agencji - jednostki w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której głównym udziałowcem jest samorząd województwa. Następnie w dniu 24 września 2010 r. został podpisany przez województwo - współbeneficjenta i Agencję Sp. z o.o. aneks, na mocy którego Agencja Sp. z o.o. stała się koordynatorem projektu a zarazem bezpośrednim beneficjentem środków otrzymanych z budżetu Unii Europejskiej. Aneks wszedł w życie z dniem 1 października 2010 r. Na mocy podpisanej umowy, a następnie aneksu, koordynator czyli Agencja Sp. z o.o. otrzyma od Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacji wkład w wysokości 250.000 EUR, co odpowiada 65,50% całkowitych szacunkowych kosztów kwalifikowanych na finansowanie działania. Wkład będzie płatny w częściach zwanych płatnościami. Płatności będą dokonywane na wyodrębniony rachunek bankowy koordynatora prowadzony w walucie EUR. Pierwsza płatność o charakterze zaliczkowym w wysokości 75.000 EUR wpłynęła na wydzielone konto w dniu 15 października 2010 r. O kolejne płatności beneficjent ma prawo ubiegać się po wykorzystaniu 100% poprzedniej płatności. W ramach otrzymanych środków będą finansowane działania zgodnie z szacunkowym budżetem zawartym w aneksie II oraz opisem działania w aneksie i do umowy. Zgodnie z umową, grant nie pokrywa całkowitego kosztu działania.

W związku z realizacją zadań projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej Agencja Sp. z o.o. zatrudnia na umowę o pracę personel do bezpośredniej realizacji projektu. W skład bezpośredniego personelu, zgodnie z umową dotacji wchodzą prezes zarządu, specjalista ds. energii, specjalista ds. rozwoju regionalnego, asystentka ds. administracyjno-kadrowych, główny księgowy - wszyscy zatrudnieni na umowę o pracę. Wynagrodzenia zatrudnionych na umowę o pracę pracowników oraz składki na ubezpieczenia społeczne wchodzą w skład kosztów bezpośrednich kwalifikowanych, które będą w 65,50% pokryte środkami pochodzącymi z przedmiotowego grantu. W związku z tym, zobowiązano pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, do prowadzenia indywidualnych godzinowych kart pracy, na podstawie których ustala się czas pracy bezpośrednio poświęcony na realizację projektu. Karty czasu pracy zawierają imię i nazwisko, datę, nazwę projektu, liczbę godzin przepracowanych w danym pakiecie roboczym, liczbę godzin przepracowanych poza projektem.

Na podstawie tak dokumentowanego wykorzystania godzin na realizację projektu obliczane jest:

a.

wynagrodzenie za czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu finansowane z wkładu własnego (35,50%) oraz wynagrodzenie nie związane z realizacją projektu;

b.

wynagrodzenie za czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu finansowane ze środków pomocy bezzwrotnej (65,50%).

Na podstawie tak sporządzonych wyliczeń, sporządzana jest lista płac, której jako wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu przyjmuje się kwotę z pozycji "a", a jako składnik niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyjmuje się kwotę z pozycji "b". W dalszej kolejności zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodu z tytułu wynagrodzenia nalicza jest zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenie wypłacane jest z konta podstawowego Spółki prowadzonego w PLN, po uprzednim przewalutowaniu, z wydzielonego konta projektowego prowadzonego w euro, kwoty odpowiadającej wynagrodzeniu za czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie pracownika bezpośrednio realizującego cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenie będzie finansowane bezpośrednio z przewalutowanych środków przekazanych przez Komisję Europejską, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik, który je otrzyma bezpośrednio realizuje cel programu.

Natomiast w sytuacji, gdyby wynagrodzenie wypłacane było z własnych środków, a następnie odbywałaby się refundacja ze środków bezzwrotnej pomocy, wówczas wynagrodzenie to nie będzie spełniało warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca - płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy, natomiast może opierać się wyłącznie na treści wniosku oraz odnieść się do stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w tym zakresie.

Ponieważ Ramowy Program na rzecz Konkurencyjności i Innowacji jest dofinansowany bezpośrednio z Komisji Europejskiej, zatem w sytuacji, gdy w momencie dokonywania wypłaty przez Wnioskodawcę będącego beneficjentem pomocy, wynagrodzenia będą w części finansowane bezpośrednio z przewalutowanych środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik, który je otrzyma bezpośrednio realizuje cel programu.

Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie finansował wynagrodzenia pracowników z własnych środków, a następnie otrzyma refundację ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej - to takie wypłaty nie będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W zakresie sposobu wyliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, wskazać należy, iż to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek prawidłowego wyodrębnienia części wynagrodzenia związanej z bezpośrednią realizacją projektu, finansowanej ze środków pomocy bezzwrotnej, oraz części wynagrodzenia nie korzystającej ze zwolnienia przedmiotowego.

Przy czy w stosunku do części wynagrodzenia korzystającej ze zwolnienia przedmiotowego, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek naliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Natomiast od części wynagrodzenia nie podlegającej zwolnieniu przedmiotowemu, Wnioskodawca ma obowiązek obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, stosownie do art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, zgodnie z którym osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl