ITPB2/415-1181/10/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1181/10/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2010 r. (data wpływu 30 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego stypendium doktoranckiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego stypendium doktoranckiego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na mocy umowy z 8 maja 2009 r. otrzymał Pan stypendium w wysokości 35.500 zł w ramach programu "Stypendium dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR" realizowanego w ramach działania 2.6 "Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Zakładał on objęcie pomocą stypendialną najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich, których badania lub komercjalizacja przyczyniała się do podniesienia innowacyjności województwa.

Stypendium współfinansowane było w 75% ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z budżetu państwa. Instytucja wdrażająca, Urząd Marszałkowski odprowadził zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od całej kwoty brutto stypendium. Środki zostały Panu wypłacone przez instytucję wdrażającą. Stypendium zgodnie z założeniem projektu zostało wykorzystane w całości na materiały potrzebne do przeprowadzenia badań, między innymi na sprzęt komputerowy, umożliwiający pracę nad nowoczesnymi technologiami informatycznymi, a także zakup literatury związanej z tematyką badań oraz koszty uczestnictwa w konferencjach.

W ramach projektu "Stypendium dla doktorantów 2008/2009 ZPORR" przyczynił się Pan do podniesienia innowacyjności wykorzystywanych rozwiązań informatycznych (m.in. w województwie). Została rozwinięta technologia wtyczek dla środowiska gridowego "U.". Opracowane rozwiązania zostały zaprezentowane na konferencji "Sejmik Młodych Informatyków 2009", gdzie przedstawił Pan sposób tworzenia interfejsów graficznych dla aplikacji obliczeniowych w postaci rozszerzenia klienta "U.". Umożliwiają one wykonywanie w jednorodny sposób symulacji oraz obliczeń w ośrodkach obliczeniowych dysponujących znaczną mocą obliczeniową. Przedstawione wyniki zostały opublikowane w materiałach pokonferencyjnych. Ponadto rozwinięty został algorytm segmentacji obrazów cyfrowych w oparciu o model wielokątnych pól Markowa. Najnowsze wyniki, prezentujące sposób wykorzystywania komputerów wielordzeniowych w symulacjach komputerowych opartych o algorytm symulowanego wyżarzania, zostały przedstawione podczas warsztatów "Matematyczne metody modelowania i analizy systemów współbieżnych 2010". Celem projektu było między innymi zwiększenie poziomu innowacyjności. Opracowane w ramach projektu rozwiązania informatyczne są obecnie wykorzystywane w ramach projektu "P.", którego celem jest dostarczenie polskiej społeczności naukowej (w tym naukowcom) usług informatycznych opartych na gridowych klastrach komputerowych. W przyszłości istnieje możliwości ich wykorzystania przez administrację państwową, zespoły zarządzania kryzysowego czy jednostki przemysłowe. Dodatkową korzyścią było nawiązanie współpracy z jedną z głównych instytucji badań naukowych w Polsce. Wykonywane prace były związane z realizacją celu programu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane stypendium w części finansowanej ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Społecznego (75% całkowitej kwoty stypendium) jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota stypendium w części finansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego jest zwolniona z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ spełnia przesłanki określone w tym przepisie. Stypendium w swej istocie ma charakter bezzwrotnej pomocy oraz pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego. Pomimo faktu, że środki te w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego nie są wypłacane bezpośrednio przez instytucje unijne, a za pośrednictwem instytucji wdrażających, źródłem środków w rozumieniu będącego przedmiotem interpretacji przepisu, bez wątpienia jest Europejski Fundusz Społeczny, co wielokrotnie podkreślały sądy administracyjne oraz NSA (wyroki I SA/Kr 1418/06, I SA/Kr 1555/06, I SA/GL 308/07, III SA/Wa 1755/07, II SA/Wa 2165/07, I SA/Rz 304/08, II FSK 1069/07). Wnioskodawca uważa, iż nie mają więc znaczenia techniczne szczegóły operacji wypłaty oraz finansowania, a pierwotne pochodzenie środków, którym w Jego przypadku jest Europejski Fundusz Społeczny. Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy spełnia warunki bezpośredniego realizowania celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, ponieważ jest jedynym beneficjentem przyznanej kwoty stypendium.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, iż, pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też stypendium wypłacone słuchaczom studiów doktoranckich z funduszu pochodzącego ze środków Unii Europejskiej stanowi przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach programu "Stypendium dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR" realizowanego w ramach działania 2.6 "Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 Wnioskodawca otrzymał stypendium w wysokości 35.500 zł. Program ten zakładał objęcie pomocą stypendialną najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich, których badania lub komercjalizacja przyczyniała się do podniesienia innowacyjności województwa.

Stypendium współfinansowane było w 75% ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z budżetu państwa. Instytucja wdrażająca, Urząd Marszałkowski odprowadził zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od całej kwoty brutto stypendium. Środki zostały wypłacone Wnioskodawcy przez instytucję wdrażającą. Stypendium zgodnie z założeniem projektu zostało wykorzystane w całości na materiały potrzebne do przeprowadzenia badań, między innymi na sprzęt komputerowy, umożliwiający pracę nad nowoczesnymi technologiami informatycznymi, a także zakup literatury związanej z tematyką badań oraz koszty uczestnictwa w konferencjach.

W ramach projektu "Stypendium dla doktorantów 2008/2009 ZPORR" Wnioskodawca przyczynił się do podniesienia innowacyjności wykorzystywanych rozwiązań informatycznych (m.in. w województwie). Została rozwinięta technologia wtyczek dla środowiska gridowego "U.". Opracowane rozwiązania zostały zaprezentowane na konferencji "Sejmik Młodych Informatyków 2009", gdzie Wnioskodawca przedstawił sposób tworzenia interfejsów graficznych dla aplikacji obliczeniowych w postaci rozszerzenia klienta "U.". Umożliwiają one wykonywanie w jednorodny sposób symulacji oraz obliczeń w ośrodkach obliczeniowych dysponujących znaczną mocą obliczeniową. Przedstawione wyniki zostały opublikowane w materiałach pokonferencyjnych. Ponadto rozwinięty został algorytm segmentacji obrazów cyfrowych w oparciu o model wielokątnych pól Markowa. Najnowsze wyniki, prezentujące sposób wykorzystywania komputerów wielordzeniowych w symulacjach komputerowych opartych o algorytm symulowanego wyżarzania, zostały przedstawione podczas warsztatów "Matematyczne metody modelowania i analizy systemów współbieżnych 2010". Celem projektu było między innymi zwiększenie poziomu innowacyjności. Opracowane w ramach projektu rozwiązania informatyczne są obecnie wykorzystywane w ramach projektu "P.", którego celem jest dostarczenie polskiej społeczności naukowej (w tym naukowcom) usług informatycznych opartych na gridowych klastrach komputerowych. W przyszłości istnieje możliwości ich wykorzystania przez administrację państwową, zespoły zarządzania kryzysowego czy jednostki przemysłowe. Dodatkową korzyścią było nawiązanie współpracy z jedną z głównych instytucji badań naukowych w Polsce. Wykonywane prace były związane z realizacją celu programu.

Należy podkreślić, iż opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania stypendiów otrzymanych przez osoby zaangażowane przy realizacji programu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

W związku z tym wyjaśnienia wymaga, iż wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych Sektorowych Programów Operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 (w tym regionalnych programów operacyjnych), składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach.

Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, stosownie do art. 27 ust. 1 tej ustawy polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Zatem dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach. Warunkiem niezbędnym przekazania przez Komisję Europejską refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków.

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, jednostki realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej.

Należy wskazać, iż wprawdzie ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) znowelizowano ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych obowiązującą do dnia 31 grudnia 2009 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), zmieniając zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy ustawy o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostały takie same jak w 2006 r.

Z powyższego wynika więc, iż otrzymane stypendium nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy finansowanej bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, a zatem nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez podatnika. Tylko bowiem świadczenia związane z czynnościami i pracami o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Celem programu, w ramach którego finansowane jest stypendium otrzymane przez Wnioskodawcę, jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską. Celem ogólnym Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy, wchodzącego w skład tego programu, jest podniesienie potencjału regionów w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarką, co prowadzi do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku. Osiągnięciu celu służy budowanie regionalnych systemów innowacji, które tworzą podstawę wspierania innowacyjności w regionach.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, że co prawda Wnioskodawca opracowując rozwiązania informatyczne bezpośrednio realizował cel programu, jednakże wobec niespełnienia przesłanki wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy, stypendium otrzymane przez Wnioskodawcę nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl